Емпатията – приоритет номер едно
Като баща на три деца зная от първа ръка, че хората са естествено съпричастни – децата ми, например, винаги се разстройват, когато видят някой наранен или в беда. Но докато растем, емпатията става по-трудна за навигиране, особено в работата. В един забързан свят, в който изоставането от конкуренцията е критично, емпатията често остава на заден план. И дори когато се опитваме да го покажем, наистина автентичната емпатия може да изглежда фалшива.
Скорошно проучване сред 1000 работници в САЩ установи, че 52% смятат, че усилията на компанията им да бъде съпричастна към техните нужди и проблеми не са искрени. Това е голямо разминаване между това, което лидерите си мислят, че правят, и как служителите всъщност го възприемат.
Тъй като 2025 г. е точно зад ъгъла, сега е идеалният момент да преосмислите своя лидерски подход за следващата година. Даването на приоритет на емпатията не е просто нещо, което ви носи допълнителни корпоративни точки – то е от съществено значение за вашия успех и този на екипа ви. То изгражда взаимно уважение, подобрява производителността и помага да запазите страхотни служители на борда.
Практикувайте активното слушане
Емпатията означава показване на състрадание, дори когато нямате сходен опит с този на някой друг и не можете да направите директна връзка между личните си преживявания и тези на другия човек.
Както отбелязва Harvard Business Review, активното слушане е първата стъпка към истинската съпричастност. Обърнете внимание на езика на тялото, който сигнализира за вашия интерес: скръстени ръце; кимане, когато е подходящо, и поддържане на зрителен контакт. Хората могат да усетят, когато някой ги слуша, за да може просто да им отговори, вместо да разбере това, което казват. Добрите слушатели демонстрират присъствие в разговора, без да бързат да се наместват. За един мениджър това означава да отделите цялото си внимание на служител. Покажете, че сте възприемчиви към това, което казват и не е задължително да имате отговорите - вие сте там, за да слушате.
Проверете пристрастията си
В поредицата „View from the Top“ на Stanford Graduate School of Business, Лийна Наир, главен изпълнителен директор на Chanel, подкрепи емпатичното и състрадателно лидерство и подчерта липсата на ролеви модели, които въплъщават тези черти. Наир обясни как действа с емпатия: „Вярвам, че гласът на всеки има значение, не само на тези, които говорят високо. . . . Различните гледни точки са важни за мен“.
Емпатията изисква да разпознаете собствените си пристрастия и да направите всичко възможно, за да ги преодолеете. Като активно се вслушва във всеки глас, включително и по-тихите, главният изпълнителен директор на Chanel признава тенденцията да предпочита по-напористи личности. Осъзнаването на нашите пристрастия помага да се избегне филтрирането на гласове въз основа на предположения на повърхностно ниво.
Придаването на еднаква тежест на всеки глас също помага за насърчаване на колективната интелигентност, което по своята същност смекчава пристрастията. Като възприемат различни гледни точки, лидерите могат също така да се противопоставят на пристрастията към потвърждението – тенденцията да търсим информация, която е в съответствие с нашите съществуващи възгледи. Нещо повече, разглеждането на различни гледни точки в крайна сметка води до по-добри, по-обосновани решения.
Изразете емпатия външно
Активното вслушване във всеки глас и преодоляването на пристрастията са само част от истинската емпатия. Лидерите също трябва да изразяват съпричастността си външно - както се казва, действията говорят повече от думите. Емпатичните лидери се стремят да разберат служителите, но също се фокусират и върху това как могат да предприемат конкретни стъпки, за да ги подкрепят.
Когато колега разкрие пред вас мислите, които го мъчат, статията на Harvard Business Review предлага да отговорите с фрази като: „Това звучи наистина тежкок. Бихте ли искали да споделите повече информация с мен, за да мога да разбера повече за това откъде идвате и как мога да ви подкрепя?“ С този подход вие не твърдите, че знаете през какво преминава някой. Вместо това вие съобщавате, че сте готови да помогнете.
Като главен изпълнителен директор на Jotform, научих, че политиката на отворени врати е добро начало за демонстриране на съпричастност, но не винаги е достатъчно. Отделянето на време за лична среща със служителите, активното слушане и съвместната работа по стратегия за справяне с всякакви предизвикателства се оказаха много по-ефективни.
………….
Айтекин Танк, основател на JotForm за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.