Фразите, които разкриват липса на емоционална интелигентност

Фразите, които разкриват липса на емоционална интелигентност

Емоционалната интелигентност е от решаващо значение за изграждането на силни лични и професионални взаимоотношения. То влияе върху това колко ефективно се ориентираме в социалните взаимоотношения и вземаме решения, които ни носят положителни резултати. Не всеки обаче притежава висока емоционална интелигентност.

Като треньор по изпълнително лидерство моят опит показва, че хората с ниска емоционална интелигентност често използват определени фрази, които разкриват липсата им на самосъзнание и емпатия. Тези фрази могат да навредят на взаимоотношенията и да попречат на ефективната комуникация. Ето няколко често срещани фрази, използвани от хората с ниска емоционална интелигентност:

„Знаех, че това ще се случи“

 Тази фраза може да изглежда като снизходителна и лишена от съчувствие. Това предполага, че лицето, което я използва, не успява да признае сложността на ситуациите. Емоционално интелигентните хора предлагат подкрепа и разбиране, а не осъждане.

„Прекалено сте чувствителни“

 Тази фраза обезсилва другите и предполага, че техните емоции не са валидни. Това е пренебрежително изказване, което може да накара хората да се почувстват нечути и неразбрани. Хората с висока емоционална интелигентност признават и уважават чувствата на другите, дори и да не са съгласни с тях.

„Трябва да направиш…“

Непоисканите съвети могат да звучат снизходително. Това означава, че човекът, който предлага съвет, знае по-добре от този, който го получава. Хората с висока емоционална интелигентност разбират важността на активното слушане и дават съвети само когато бъдат помолени за такива.

„Не е голяма работа“

 Минимизирането на тревогите или чувствата на другите е отличителен белег на ниска емоционална интелигентност. Това предполага, че техните притеснения са маловажни или невалидни. Емоционално интелигентните хора осъзнават, че това, което може да изглежда незначително за един човек, може да бъде изключително важно за друг.

„Не ме интересува“

 Тази фраза омаловажава чувствата и мненията на другите. Това показва липса на емпатия и нежелание да се разглеждат различни гледни точки. Хората с висока емоционална интелигентност разбират важността на утвърждаването на емоциите на другите и участието в конструктивен диалог.

„Вината не е моя“

Хората, които не са развили с емоционалната си интелигентност, често изпитват затруднения да поемат отговорност за действията си. Те опитват да прехвърлят вината върху другите или върху външни обстоятелства. Емоционално интелигентните хора, от друга страна, признават грешките си и работят за намиране на решения.

„Това е просто шега!“

Представянето на обидни коментари или действия като шеги показва липса на емоционална интелигентност. Това минимизира въздействието на нечии думи и отклонява отговорността за причинената болка. Хората с висока емоционална интелигентност внимават за ефектите, които техните думи имат върху другите.

„Това не е мой проблем“

Тази фраза показва липса на емпатия и нежелание да помогнете на другите. Това предполага, че лицето, което я използва, се интересува само от собствените си нужди. Емоционално интелигентните хора показват загриженост за другите и предлагат подкрепа, когато е необходимо.

„Просто го превъзмогнете“

Да кажете на някого да „превъзмогне“ чувствата или преживяванията си е пренебрежително. Това минимизира значението на емоционалното състояние на другия и предполага, че трябва да потиска чувствата си. Хората с висока емоционална интелигентност утвърждават чувствата на другите и предлагат подкрепа при справянето с предизвикателствата.

Развитието на емоционалната интелигентност е пътуване на самоосъзнаване и растеж. Като разпознавате и избягвате тези фрази, можете да култивирате повече съпричастност, разбиране и ефективна комуникация във вашите лични и професионални взаимоотношения.

…………

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ