Грижовният шеф

Грижовният шеф

Грижовният шеф

Работили ли сте някога за лидер, който се е отнасял толкова добре с хората, че години по-късно все още имате приятни спомени от работата с този човек? Ако отговорът ви е „да“, може да се смятате за късметлия, тъй като тъй като спомените на много хора за предишните им шефове не са особено позитивни.

Вероятно причината, поради която все още говорите или често мислите за този страхотен шеф, е начинът, по който той (или тя) ви е карал да се чувствате.

 „Хората ще забравят какво сте им казали и какво сте направили, но никога няма да забравят как са ви накарали да се чувствате“, казваше известната американска поетеса и борец за граждански права Мая Анджелоу.

Пътят към ефективно лидерство включва главата и сърцето. Най-ефективните лидери, с които съм работил и които съм обучавал, винаги са давали приоритет на взаимоотношенията с другите. Този път започва със задаването на няколко въпроса:

Грижа ли ви за хората?

Лидерството без грижа за другите всъщност изобщо не е лидерство. Мениджърите, които искат да моделират грижовно поведение, трябва да направят всичко възможно, за да са наясно със статуса и състоянието на служителите. Когато са достатъчно любопитни, за да открият какво се случва с техните подчинени, членовете на екипа им се чувстват ценени и полагат усилия по свое усмотрение.

Най-добрият подход това да се случи не се е променил през годините. И все пак, все повече и повече хора на управленски позиции, работещи в дигитална среда, стават мързеливи и забравят да общуват чрез разговори на четири очи. Най-добрите лидери понякога прекарват до половината от работното си време в срещи със служителите си, за да им покажат, че могат да разчитат на тях за всичко.

Индивидуалните срещи не трябва да имат дневен ред. Те се използват най-вече, за да разберете как вървят нещата и дали хората имат въпроси или притеснения относно бизнеса или конкретна стратегия, която е в действие.

Освен това има въпроси, които повечето шефове никога не задават, но аз препоръчвам да използвате в края на всяка среща на четири очи, за да насърчите ефективната комуникация

  • Има ли нещо, което мога да направя, за да ви помогна да бъдете по-добри в работата?
  • Има ли някакви проблеми, които не сме адресирали, но трябва да решим?

Тези два прости въпроса потвърждават стойността и гласа на служителя и раждат страхотни идеи за по-добро управление на бизнеса.

Цените ли почтеността?

Нека ви го кажа направо - служителите ви следят всяко ваше движение като лидер. Ако се държите непрофесионално или неетично, те знаят. И ако знаят, вече сте загубили битката за спечелването на тяхното уважение.

Докато се учите и работите по затвърждаването на вашата почтеност, в крайна сметка ще стигнете до момент, в който за вас ще стане по-лесно да печелите доверие, да поправяте връзки след конфликти, да слушате с емпатия и да давате ефективна обратна връзка, за да подкрепите другите.

Скромни ли сте?

Характерна черта на доброто лидерство е изключително неинтуитивна за мнозина на ръководни позиции - скромността.

Тук обаче е нужно да се предупреди, че да наричаш себе си „скромен“ е нещо, което не можеш да направиш, защото самото признание те поставя в ситуация, в която може да изглеждаш арогантно.

Практикуване на скромност не е лесно - ще е необходима голяма доза смелост, но дългосрочните ползи са огромни. Лидерската сила на смирението ще стане ясно видима в начина, по който вашите последователи отговарят.

Когато авторът и лектор Джим Колинс пише за топ лидерите в своята основополагаща книга „Good to Great“, той определя от обширното си изследване, че тези уважавани лидери насочват егото си далеч от себе си към по-голямата цел да водят компанията си към величие.

По същество скромните лидери постигат величие без арогантност. Те преминават от его към смирение, което може драстично да промени резултата в тяхна полза.

…………..

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ