Лидерът-слуга в най-добрия му вид
Конфликтите на работното място не са чужди на никого. Не се разбираме с някои колеги, имаме противоположни на техните цели и често опитваме да получим това, което искаме, дори ако е за сметка на някой друг.
Действителността обаче е, че тези неразбирателства не са нещо, което се случва често, когато става въпрос за работни места, базирани на взаимна грижа, при които добрите взаимоотношения са приоритет. Истината е, че човешките същества по своята същност са релационни и работното място не ни прави по-различни. Ние копнеем за здрави връзки с другите в преследването на целенасочена работа, която дава значими резултати.
Ето защо за мен е немислимо, че в ерата, в която се дава приоритет на приобщаване и чувството за принадлежност, все още преобладават токсичните работни култури, които сериозно засягат здравето и благосъстоянието на служителите, работата в екип, производителността и крайните резултати.
Докато не изоставим системното управленско мислене, закотвено във вкаменелите идеали на индустриалната революция, където автократите и бюрократите държат контрола, властта, авторитета, правилата и решенията , кризата с ангажираността на служителите остава нерешена.
Решаването на проблема с токсичните работни култури започва с една основополагаща предпоставка: изграждане на лидери-слуги, които задават тона за създаване на среда, в която човешките същества процъфтяват.
Моите партньори и аз проучихме задълбочено влиянието на лидерите-слуги върху човешкото представяне. Проведохме проучвания и разговаряхме с водещи учени и експерти, за да идентифицираме характеристиките на лидера-слуга. Въз основа на анализ на данните ние установихме, че този тип лидерство насърчава развитието на хората и изграждането на общност. Лидерите, следващи този поход, споделянето своята власт и статус за общото благо на всеки индивид, на цялата организация и на клиентите.
Когато управленските структури и фирмените култури се провалят, както често се случва, това най-вероятно показва липсата на определящите черти, които водят до отлично организационно здраве. Ето някои от тези черти:
Лидерите-слуги практикуват автентичност
Лидерите-слуги са истински, честни, прозрачни и скромни. Те практикуват смел стил на автентичност, който позволява на другите да следват и водят. Те са готови да се учат от всеки, който има с какво да допринесе. Тази жажда за учене означава, че лидерът не крие грешките, а по-скоро се учи от тях.
Лидерите-слуги спазват обещанията си
Лидерите-слуги са ангажирани с това да спазват обещанията си. Те знаят, че честността, откритостта и прозрачността са нещата, които изгражда доверие в една организация. Хората искат техните лидери да бъдат честни с тях. Това не е лесен път, но е най-добрият начин да спечелите лоялността на вашите служители и да изградите у тях отдаденост към организацията и нейната мисия.
Лидерите слуги не бягат от отговорност
Когато лидерът е отворен към идеята да бъде държан под отговорност от другите, той е свободен да признае грешките си и дори да потърси съвети от тези над или под него в корпоративната йерархия. Тази дълбочина на характера позволява на лидерите-слуги да ръководят другите без постоянно да изпитват нуждата да бъдат прави и да разполагат с всички отговори. Те могат истински да бъдат себе си, със всичките си силни и слаби страни, без да е необходимо да носят маска, преструвайки се, че могат да се справят с всичко сами.
Лидерите-слуги споделят своето лидерство
В основата си лидерството не е свързано с позиция, статус или престиж. Да си лидер означа ва да водиш от предните линии и да работиш в тясно сътрудничество с другите, за да направиш света по-добро място. Когато лидерите претендират за специални привилегии или налагат своя ранг и позиция на другите, те се дистанцират от тези, които ръководят, и работят срещу изграждането на чувство за общност и споделена собственост в цялата организация.
……………………
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.