Автентични по правилния начин

Автентични по правилния начин

Автентични по правилния начин

Какво означава да си автентичен? Когато зададете този въпрос на собственик на бизнес или някакъв друг лидер, ще получите отговори от рода на: „Аз съм такъв, какъвто съм, и хората трябва да го приемат“.

Проблемът с това твърдение е, че изключва идеята за растеж и развитие, като в същото време напълно пренебрегва хората, с които имате работа. От гледна точка на психологията това насърчава идеята, че светът трябва да изглежда по един конкретен начин.

Да, автентичността изисква да казвате това, което мислите, както и да се придържате към вашите ценности и принципи. Начинът, по който правите това, обаче води до два различни резултата - освежаваща автентичност или токсична автентичност.

Понякога нашите личности характеристики могат да се превърнат в пречка за постигането на освежаващата автентичност. Тук на помощ идва емоционалната интелигентност, или иначе казано способността за разбиране и управление на емоциите. Аз обичам да наричам тази комбинация емоционално интелигентна автентичност.

Ето как може да проявите емоционално интелигентна автентичност, независимо от вашите личностни черти, и какво можете да направите, за да сте сигурни, че оставате верни на себе си, като същевременно с това предавате посланието си по възможно най-добрия начин.

Личностни черти, сговорчивост и емоционално интелигентна автентичност

Много психолози са съгласни, че има пет основни черти, които изграждат нашата личност, често наричани „Големите 5“: откритост, добросъвестност, екстравертност, сговорчивост и невротизъм. Нека засега се съсредоточим върху сговорчивостта.

Изключително сговорчивите хора са миротворци по природа и имат висока степен на емпатия -качества, които могат да бъдат много полезни при изграждането на взаимоотношения.

Това обаче върви ръка за ръка и с известна слабост – ако сте много сговорчиви, желанието ви да запазите мира може да ви изкуши да прикриете „неприятните“ си чувства или да кажете неща, които всъщност не мислите. Може да избягвате трудни, но необходими, разговори. В крайна сметка това може да бъде токсично както за вас, така и за вашия екип. Казвам го от личен опит.

Като човек, който е доста навътре в спектъра на „сговорчивостта“, трябваше да се науча да не си мълча, когато е нужно да говоря. Трябваше да разбера как да не бъда сговорчив, когато момента го изисква, и да казвам неща, които хората може да не искат да чуят, защото в крайна сметка това е за тяхното или моето добро.

Нека обаче да кажем, че вие се нареждате сравнително ниско в спектъра на сговорчивостта. Тогава вероятно нямате проблем да казвате това, което мислите, нито пък да вадите останалите от зоната им на комфорт. Това също са ценни умения. Ако обаче не сте особено сговорчиви има опасност автентичността ви да се превърне в пречка пред вашето послание. Това се дължи на факта, че ако си създадете репутация на човек, който винаги задава въпроси или е критичен към другите, хората ще спрат да слушат това, което казвате.

За да противодействате на тази тенденция трябва да бъдете проактивни. Идентифицирайте силните страни и другите и им кажете какво точно цените в тях. Търсете възможности да хвалите другите – искрено и за нещо конкретно. Така те ще се чувстват ценени и ще са по-склонни да ви изслушат, когато имате да кажете нещо неприятно.

Независимо дали вашите личностни черти ви правят по-сговорчив или точно обратното,  трябва да полагате целенасочени усилия, за да се възползвате от силните си страни и да намалите негативните последици от вашите недостатъци. Ако го направите, хората ще оценят това, което имате да кажете - не само защото е автентично, но и защото е емоционално интелигентно.

……………………

Джъстин Барисо, основател и директор на INSIGHT, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ