2 вълшебни думи, които лидерите използват в своите рецензии

 2 вълшебни думи, които лидерите използват в своите рецензии

Най-добрите идеи често се раждат в сблъсъка между две различни сфери на познание. Възходът на Стив Джобс, например, започва, когато той "запознава" калиграфията с компютрите. Консултантът по стратегическа комуникация Анди Раскин споделя за друг подобен пример за продуктивно "кръстосано опрашване", при който обаче се съчетават два съвсем далечни свята – на стартъпите и спорта.

В своя публикация Раскин говори за идея, която отнесъл със себе си след събитие, спонсорирано от компанията за рискови инвестиции Cowboy Ventures, което събрало на едно място спортни светила и предприемачи. Простичкото, но ценно зрънце лидерска мъдрост дошло от бившия американски ръгбист Маркъс Алън, който пък го чул от треньора на Raiders, Рей Уилси, повел отбора към победа на Super Bowl през 1980 и 1983 година.

„Увери се“ вместо „Недей“

Според ръгбиста, онова, което правело Уилси толкова изключителен лидер и треньор, бил начинът, по който давал съвети. „Алън разказва, че почти всеки треньор, за който е играл, е прекарвал повечето време, обяснявайки на играчите какво да не правят“, пише Раскин.

На пръв поглед, това е директен и ефективен начин за даване на обратна връзка, но Уилси използвал различна техника. Той никога не употребявал думата „недейте“ - вместо това казвал „уверете се“.

Защо тази незначителна разлика в подбора на думи е толкова въздействаща? Алън обяснява, че замяната на „недей“ с „увери се“ го карала да чувства, че Уилси се доверява на способността му да взема решения. Тези две прости думички вдъхновили Алън да започне да мисли самостоятелно и да вярва в преценката си.

Сега Раскин използва подхода на Уилси в работата си с основатели на компании. Вместо да им казва в прав текст да не правят Х, той формулира опасенията си по друг начин – казва на предприемачите, че ако искат да направят Х, трябва да се уверят, че условията Y и Z са изпълнени. Основателят обикновено се замисля за минута и стига до извода, че идеята му може би се нуждае от корекция. Така грешната стъпка е тактично избегната, а младите предприемачи се чувстват способни мъдро да оценяват сходни ситуации в бъдещето. Всички печелят.

Тази незначителна, но значима разлика във формулировката не е единственият пример за дребна езикова промяна, която оказва огромно влияние върху ефективността на лидерите. Много експерти съветват мениджърите да не употребяват думата „още“ в негативна рецензия и да заменят смазващото „Да, но“ с „Да, и“. Опитайте и вие! 

Източник: Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ