6 лидерски практики за сплотяване на виртуалните екипи

 6 лидерски практики за сплотяване на виртуалните екипи

Съвременният бизнес непрекъснато се променя. Физическите компании бавно биват изместени от виртуални екипи, които работят само на лаптопи, мобилни телефони, таблети, чаши кафе и кроасани с шоколад в най-близкото заведение.

Ако сте собственик на бизнес, изглежда логично да работите онлайн. Нямате началник, така че няма защо да се притеснявате, че ще се появите в офиса със закъснение (тъй като офис изобщо няма), а когато се налага да заменяте служители на пълно работно време, си спестявате купища пари от здравни осигуровки.

От друга страна обаче, под повърхността на ежедневните отговорности дебне едно подценявано предизвикателство – лидерството. Все пак, ако то представлява автентично себеизразяване, внушаващо ценности, които всички да следват, как е възможно да ръководите екип по Skype?

Да сте капитан на отбора не е лесно, а да го правите от разстояние е дори по-сложно поради липсващия човешки фактор. Трябва да се борите, за да наложите личността си върху микса от характери, и да напомняте на членовете на екипа си, че те са точно това – част от Е-К-И-П.

Когато водите виртуален такъв, действията ви трябва да са повече от добре планирани, защото е лесно контекстът да се изгуби в киберпространството. С други думи, изпратеното съобщение невинаги съвпада с полученото, затова комуникацията изисква дори повече усърдие – тя трябва да се превърне в навик.

Ето няколко практики, които ще ви помогнат да сплотите виртуалния си екип:

Фокусирайте се първо върху процеса, а след това върху целта

В една физически съществуваща компания разполагате с лукса да се отбивате в офисите на подчинените си, да им се обаждате по телефона или случайно да ги срещате в коридора. Това обаче няма как да стане, когато между вас зее пропаст от хиляди километри. Така както формулирате задачите, които искате хората ви да изпълнят в рамките на работния ден, трябва и да преценявате с кого и как да общувате. Колкото повече видеоразговори провеждате, толкова по-добре, защото те придават човешки облик на всеки участник в работния процес.

Контактувайте с екипа си ежедневно

Не ми е приятно да ви го казвам, но е вярно – възприятието е реалност. Ако съпоставите двама служители, единият от които ви се отчита всеки ден, а другият – през няколко дни – сигурно бихте останали с впечатлението, че първият работи по-усърдно от втория. Истината обаче е, че няма откъде да знаете със сигурност.

За да елиминирате (или поне да редуцирате) когнитивните си пристрастия, изисквайте от всеки член на екипа ежедневно да ви информира за задачите, по които работи, и за прогреса си. Прекомерната комуникация винаги е за предпочитане пред неубедителните резултати.

Припомняте общите цели ежедневно

Членовете на екипа ви трябва да знаят как индивидуалните им поведения съвпадат с цялостната цел или цели. Така те ще могат сами да нанасят корекции в процеса на работа, без да е необходимо шефът да претегля всяко тяхно решение.

Публикувайте постиженията от предходния ден

Тази практика не бива да бъде бъркана със система за оценяване. Публикувайки вчерашните постижения, вие давате на всеки подчинен възможността да разгледа своя личен принос на фона на чуждия, както и да прецени дали някой негов колега се нуждае от помощ. В крайна сметка, успехът се измерва според резултатите на целия екип, а не на отделния индивид.

Провеждайте видеоконференции всяка седмица.

Въпреки разстоянието, което дели всички, все пак бихте могли да персонализирате общуването чрез видеоконферентни разговори. Провеждайте такива ежеседмично, за да може всеки ваш подчинен да види каната с кафе на другия и все пак да се увери, че от другата страна на компютъра наистина седи жив човек.

Не се тревожете за мотивацията.

Да, казах го. Въпросът „Как да мотивирам хората си“ тормози лидерите от десетилетия. Ето какво е моето мнение: мотивацията – по дефиниция – е вътрешното желание за успех. Това значи, че не вие трябва да мотивирате подчинените си – те трябва сами да се мотивират. Можете обаче да им осигурите подходяща атмосфера, която стимулира индивидуалните им стремежи и таланти.

Независимо дали хората ви работят на едно място, или са разпръснати из страната или света, като лидер вие носите отговорността да създадете и поддържате работна среда, която насърчава доверието, откритостта и отдадеността.

Джеф Бос, предприемач, оратор и писател, за Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ