Лидерство в свят на равенство
Наскоро изнесох лекция пред група бъдещи лидери на някои от най-успешните индийски компании и един от тях зададе следния въпрос: „Какво е определящо за великия лидер?“ Мисля, че отговорът ми беше крайно неудовлетворяващ – въртеше се около разкриването на възможности за околните. И че това е просто роля, която другите решават да пробутат на някого. Видях силно объркване в очите на присъстващите.
Мога да разбера как в определен контекст (например традиционен семеен бизнес), хората могат да сбъркат лидерството с диктатура, с чувство за царственост и величие. Но в контекста на един технологичен стартъп компанията представлява група от равни индивиди, които са се събрали, за да реализират обща цел. Тогава къде е мястото на лидера?
Размишлявам по този въпрос от няколко седмици. Винаги съм казвал, че новата вълна прохождащи индийски компании трябва да се фокусира доста повече върху основните технология и продукт и по-малко върху завладяването на нови територии. Последното даваше ефект в ера, когато конкуренция бяха липсата на инфраструктура и политики. Но днес конкуренция са някои от най-добрите компании в света. За да се преборим с тях, имаме нужда от голям брой технологични лидери. И как би следвало да водят те? Какво може да проработи за лидерите в технологичните стартъпи?
За добро или зло, предлагам ви няколко мои правила – някои от тях са ми вършили чудесна работа, а други са ме просвали по лице. Обикновено обаче те са добра начална точка за повечето социално отговорни технологични компании.
1. Инвестирайте тонове време в коригиране на „шевовете“ на организацията, за да могат хората ви да общуват по-добре помежду си. Фокусирайте се конкретно върху тези три аспекта: обмен на информация, разчупване на зависимостта и вземането на решения.
2. Грубо сметнато, 33% от работата на лидера е да наема. Направете се излишен. Развивайте вътрешните си служители и наемайте най-добрите външни. Направете така, че ако ви блъсне автобус, екипът ви да разполага с група от силни лидери, които плавно да заемат вашето място. Това е от изключително значение.
3. Идентифицирайте ключовите водачи в екипа и инвестирайте в тях повече внимание. Колкото повече ги развивате, толкова повече свободно време ще имате за важните отговорности, които могат да направят живота на всички по-хубав.
4. Заемете се с гореспоменатите важни отговорности. Ценно качество на всеки лидер е да знае кое е негова работа и кое е работа на екипа му. Развивайте таланта на последния и – преди всичко – му давайте свобода. Идентифицирайте проблемите, които никой друг не може да реши, и ги елиминирайте.
5. Свобода, свобода, свобода. Иновациите се случват, когато всеки на масата може да бъде чут, да изрази идеите си и да ги види реализирани. Да създадете у хората си нагласа, че те и хрумванията им са добре дошли при вас и че могат да предприемат действие, без да търсят разрешение, са критични аспекти от лидерството в технологичния бранш.
6. Най-големият актив на една фирма са нейните хора. Затова прекарвайте повече време с тях, търсете възможности да работите заедно, разхождайте се по етажите, организирайте събрания, водени от екипа ви, а не от вас. Разкарайте рецензиите, зарежете брейнсторминга. Спрете да посочвате проблеми и вместо това работете с подчинените си за тяхното решаване.
7. Поемайте ударите срещу екипа си. Винаги ще има неизбежни политики, объркване и припокриващи се нареждания. Добрият лидер се учи да се справя с тях по начин, който не вреди на работата на хората му. Това е изключително трудно. Основната ви отговорност е да гарантирате доброто психическо здраве на подчинените си. Именно затова те са ви избрали за свой водач.
8. И най-трудното... Истинският лидер винаги застава зад правдата. Изненадващо, правилното решение или действие обикновено е очевадно, но хората имаме склонността да усложняваме живота си и да правим този вид избори трудни. Вземайте решенията, които са правилни за компанията ви, без значение какво ще кажат или сторят другите.
Защото лидерството не е конкурс за популярност.
Ако искате да ви харесват И да вземате трудни решения, по-добре се откажете. Това е невъзможна комбинация, към която не бива да се стремите. В дългосрочен план хората, които постъпват правилно, са единствените, които биват запомнени с лидерството си.
Пунит Сони, главен продуктов директор на Flipkart, за LinkedIn.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.