Кой е правилният бакшиш?

Има страни, в които ще ви гледат накриво, ако забравите бакшиша, има и държави, в които той не е необходим. Това е тази неголяма сума, която оставяте, ако сте доволни от обсужването на сервитьора или таксиджията, или екскурзовада, "за да се почерпи". „Фигаро” публикува кратък пътеводител за туристите, за да не се чувствате в небрано лозе с местните нрави.
Съветите са подготвени от експертите на сайта за пътувания Travelex, които е изпратил екипите си по света, за да проучат този тъй деликатен въпрос, тормозещ не един турист: колко да оставя на сервитьора?
В Канада бакшишът е институция. В ресторантите той е между 15 и 20% допълнително към сметката. В Япония обаче е точно обратното – ако оставите повече пари, това е равно на обида. Доброто обслужване се смята за даденост и не се нуждае от благодарност.
В САЩ, както и в Канада, очакваният бакшиш е 15-20% най-малко при хранене. В бара е достатъчен 1 долар допълнително към всяко поръчано питие. В континентален Китай не правете така – бакшишите не са част от културата. Повечето услуги не толерират бакшишите, а при някои, като такситата, те са забранени в много от регионите на страната. Има обаче и голямо изключение – екскурзоводите очакват по правило по 10 долара на ден от човек, а шофьорите на туристически групи – по 5.
В Европа разликите между страните не са толкова големи. В Германия обслужването е включено в сметката на ресторантите и баровете. Но е въпрос на добро възпитание да закръглите сметката накрая. И в Гърция въпросът е решен по същия начин – услугата е в сметката. Но е учтиво да добавите нещо, ако сте доволни от обслужването. Същият принцип действа и в Хърватия, където процентът за обслужване е около 10.
В испанските ресторанти, дори обслужването да е включено в сметката, сервитьорът очаква 5-10% отгоре – монетите, оставени на масата са съвсем в реда на нещата. На другия полюс е Португалия – практиката е слабо разпространена, макар да си пробива път в туристическите места.
За България в този кратък пътеводител не пише нищо. Но от опит се знае, че нито един сервитьор или таксиджия не отказва закръгляването на сметката и дори повече.
Пропуснати са още много страни, затова един съвет: ако не знаете как да се справите с бакшишите и културата на страната, питайте на рецепцията на хотела. И приятна ваканция!
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Shein планира първите си постоянни магазини във Франция, но разгневи местните търговци
Компании |Аукционна къща Christie's излага на търг шедьовъра „Зимното яйце“ на Фаберже
Бизнес |Alibaba регистрира рекордна потребителска активност в първия ден от китайските празници
Компании |Украйна призова ЕС да отвори първата преговорна глава за членство
ЕС |Русия национализира империята за сладкарски изделия на Денис Щенгелов
Компании |Белият дом замрази 26 милиарда долара за щатите, управлявани от Демократическата партия
Политика |Лондон изпадна от Топ 20 на световните пазари за първично публично предлагане
Финанси |Гърция сваля цените на 1000 стоки от първа необходимост в супермаркетите
Икономика |Времето: Силен вятър с дъжд, а в планините и от сняг, носи захлаждане
България |Земетресение разлюля София
България | Advertorial |Първи сняг на Витоша. Столична община опесъчава пътищата (Снимки)
Общество |Започва плановият 90-дневен ремонт на топлопреносната мрежа в "Дружба" 2
ЕС |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.