Изкуственият интелект е готов да промени начина, по който пазаруваме

Изкуственият интелект е готов да промени начина, по който пазаруваме

От начина, по който откриваме и проверяваме продукти до начина, по който взаимодействаме с търговците, AI е настроен да промени бързо начина, по който пазаруваме.

Наскоро имах разговор с робот и трябва да призная, че не беше и наполовина зле. Като повечето потребители обикновено се страхувам от автоматизирани взаимодействия, когато се обаждам за поддръжка на клиенти, но в този случай ботът беше изненадващо полезен и проблемът ми беше решен, преди желанието ми за човешка намеса да надделее. Това ме накара да се замисля, че въпреки всички основателни опасения около възхода на AI, тъй като технологията се подобрява, тя предлага ясно предимство на онлайн бизнеса: изравнява базовата линия на потребителското изживяване, пише Бен Крудо в статия за Entrepreneur. 

Предвижда се размерът на пазара на AI да нарасне от 86,9 милиарда долара миналата година до 407 милиарда долара до 2027 г. Тъй като почти всяка индустрия иска да мащабира операциите чрез AI, въздействието върху електронната търговия ще бъде зашеметяващо. И все пак, тъй като изживяването на онлайн клиентите се подобрява, прогнозирам, че ще видим връщане към някои от традиционните начини, по които марките са се отличавали в миналото, добавя авторът на статията. 

AI изравнява условията за обслужване на клиенти

Интегрирането на Siri и Alexa в живота ни се случи бавно. Започна с прости гласови команди като извършване на повикване или предаване на времето и закърня, когато задавахме по-сложни въпроси, които бяха посрещнати с ненадежден отговор.

Сега, когато 300 милиона американски домакинства активно използват интелигентни домашни устройства, гласовите асистенти като Siri и Alexa се превърнаха в част от ежедневието ни и с подобряването на технологията виждаме бизнеси от Shopify през Zoom до Alibaba, да стартират захранвани с AI асистенти, за да обслужват своите клиенти в мащаб.

От гледна точка на електронната търговия, тъй като подобрените AI асистенти и супермощните чатботове бързо се развиват и стават по-достъпни за фирми от всякакъв размер, марките ще трябва да намерят нови начини да диференцират обслужването на клиентите си.

Традиционно марките, които наемат хора, запалени по продуктите и услугите, които продават, и дават възможност на служителите да надскочат обикновеното задоволяване на нуждите на клиентите, и дори могат да таксуват до 5% повече за продуктите.

Тези принципи от старата школа на обслужване на клиенти могат да се окажат толкова уместни, колкото и в ерата на изкуствения интелект, когато човешкият капитал до голяма степен информира автоматизираното потребителско изживяване.

Бизнесите, които се фокусират върху своето "защо", ще имат предимство

Понастоящем способността на марката да се конкурира при търсене и продуктите или услугите й да бъдат лесно откриваеми онлайн, може да направи или провали даден бизнес. По същия начин безпроблемното изживяване при плащане дава на гигантите в електронната търговия силно конкурентно предимство – това е причината Amazon да има почти 40% от пазарния дял на електронната търговия в САЩ миналата година.

AI е готов да промени това. Вземете например технологията за визуално търсене. Някога новост за сайтовете за електронна търговия, усъвършенстваните визуални инструменти за търсене като качване на изображение за намиране на подобен продукт или функции за виртуално пробване сега стават все по-широко възприети както от стартиращи фирми, така и от утвърдени онлайн търговци на дребно.

По същия начин Shop Pay на Shopify демократизира плащането, като прави безпроблемно изживяване достъпно за всеки бизнес. Тъй като тези технологии стават все по-разпространени и по-малко диференциращи конкуренти, фирмите ще бъдат принудени да преосмислят своето предложение за стойност.

Дори при сегашния пазар проучванията показват, че потребителите са четири до шест пъти по-склонни да купуват от и да подкрепят целеви компании. Тъй като AI помага за изравняване на изживяването на клиентите онлайн, компаниите, които се гмуркат по-дълбоко в своето "защо" и интегрират намерение във всяка точка на допир от пътуването на клиента, ще имат предимство.

Нишовите бизнеси ще бъдат по-добре позиционирани

Успехът на един предприемач до голяма степен се определяше от способността му да управлява финансово бизнеса и неговата логистика. Тъй като изкуственият интелект прави все по-лесно стартирането и управлението на бизнес, компаниите, които стесняват нишата, ще се откроят.

Американската частна компания за търговия на дребно L.L. Bean е чудесен пример. 111-годишният търговец на дребно успешно премина в дигиталната ера чрез обмислен избор на продукти и инвестиции в технологии, които ги доближиха до техните клиенти. По същия начин фирмите, които имат задълбочени познания за своя продукт и силна връзка с клиентите си, ще бъдат по-успешни в ерата на изкуствения интелект.

AI разчита в голяма степен на данни за разработване на персонализирани предложения. Компаниите с нишов фокус са в по-добра позиция да разберат уникалните предпочитания и проблемните точки на своите клиенти и да използват AI, за да създадат персонализирани решения за тях.

По същия начин компаниите, които стесняват фокуса си, са в по-добра позиция да действат въз основа на данните, събрани от клиенти с подобно мислене, за да идентифицират тенденциите, да предвидят промените на пазара и да се ориентират въз основа на променящите се нужди на своите клиенти.

Търговците на дребно обикновено не са най-сложната в техническо отношение група — много от тях просто нямат солидни бюджети, за да инвестират в технологии. Това може да е вярно за лидерите във всяка индустрия, но тъй като изкуственият интелект става по-достъпен, ще видим демократизация на инструментите за електронна търговия, което ще принуди бизнеса да се конкурира по нови начини.

Източник: Бен Крудо, изпълнителен директор на Diff Agency, за entrepreneur.com

Превод и редакция: Нели Тодорова                                     

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ