Най-опасните грешки на новите предприемачи в дигиталния маркетинг

Най-опасните грешки на новите предприемачи в дигиталния маркетинг

Ако я изградя, те ще дойдат. Една от най-фрапиращите грешки, които новите предприемачи правят, е да се вкопчат в това кардинално, ранно-етапно маркетингово предположение. В пренаселените вертикали, което е почти всеки вертикал, с изключение на онези малко нововъзникващи технологии, които се появяват на пазара от време на време, това е сериозна стратегическа грешка. Това е често срещано и при стартиращи компании и компании, ориентирани към разработка и продукт.

Истината е, че една компания трябва да започне с пазарна ориентация, сега наричана клиентоцентричност. През 1998 г. Рохит Дешпанде, професор от фондация Бейкър и почетен професор в Харвардското бизнес училище, въвежда термина. Известният „баща на мениджмънта“ Питър Дракър в книгата си „Практиката на мениджмънта“, публикувана през 1954 г., заявява: „Клиентът е този, който определя какво е един бизнес.“

Започнете с пазарна ориентация

Обсебеността от клиента е ключът към страхотния маркетинг. А маркетингът е много повече от реклама и тактики. Принципът „Промоция“ от Четирите П-та на маркетинга, сега наричани омниканални или интегрирани маркетингови комуникации, не е мястото, от което трябва да започвате.

Връщайки се към Дракър, той определя маркетинга, независимо дали е дигитален или традиционен, като „Целият бизнес, видян от гледна точка на крайния му резултат, тоест от гледна точка на клиента“.

Започнете с пазарна ориентация. С други думи, не се нахвърляйте директно върху тактики като планиране на социални медии и изграждане на кампании.

Помислете за изследването от 2003 г., публикувано от Дешпанде и покойния Джон У. Фарли, бивш директор на Института Лаудер към Уортън и почетен професор по маркетинг, в Международното списание за изследвания в маркетинга.

Проучването разглежда най-добре представящите се фирми, над 600 от тях, в индустриализираните страни и ги сравнява с най-големите и най-успешни фирми в тогавашните икономики на БРИК (Бразилия, Русия, Индия, Китай).

Изследователите заключиха, че независимо от местоположението си, тези водещи, високопроизводителни организации имат един и същ „профил на успех“. Профилът, разбира се, е съсредоточен върху обсебеността от клиентите, а не върху продукта или технологиите.

Говорете с вашия пазар

Друг често срещан и опасен капан, който допускат новите предприемачи, е да не отделят време да се свържат с целевия си пазар, преди да разработят софтуерен продукт и маркетингов план.

Когато персоните се развиват от автентични истории, предадени от действителни купувачи под формата на индивидуални интервюта, можете най-добре да уловите очакванията на купувача.

Твърде често екипите за разработка и организациите, ориентирани към продукти, попадат в капана да правят обобщени предположения за своя пазар.

Предаването на минал опит може да доведе до загуба на ресурси и ценно време на пазара, докато се борите с продукт или услуга, които не отговарят на очакванията на клиентите.

Не правете грешката да приемате, че познавате пазара си по-добре от самите купувачи.

Слабо стратегическо позициониране

Слабото позициониране ще убие вашата идея от самото начало. Това е един от най-пренебрегваните стратегически маркетингови стълбове, които новите предприемачи поставят в маркетинга, включително и аз, години преди да основа Selzy, пише авторът на статията Дмитрий Соловьов. 

От гледна точка на по-широк кръг, позиционирането е вашето „защо“, насочено навън. Защо купувачът – B2C, B2B или друг – трябва да купува от вас, вместо от конкурентите?

Поведението на клиента – човешкото поведение – търси референтни точки. След това мозъкът ни каталогизира, сортира, оценява и след това прави покупка въз основа на лични или препоръчани (представете си B2B групи за купуване) критерии.

Помислете върху това, защото същността на вашето позициониране се крие в посланията на вашата компания, текста на уебсайта, рекламните материали, индивидуалните разговори и т.н. То е вградено във всичко и в началото ще бъде равносилно на това как вашата марка се възприема като цяло, докато пазарната осведоменост не се утвърди.

Затова бъдете внимателни и не правете грешката да пренебрегвате този стратегически стълб в рамките на вашата дигитална маркетингова стратегия.

За да изградите силно позициониране, започнете с оценка на пазарната категория, в която се конкурирате. Сканирайте конкурентния пейзаж и си направете подробни бележки за конкурентните продукти, имената на продуктите, ключовите предимства и характеристики. И прегледайте рекламите и креативните материали на конкурентите, ако има такива.

Въз основа на това можете да изградите SWOT анализ или да използвате подобна рамка за анализ, за да оцените вътрешните силни и слаби страни спрямо наличните пазарни възможности и заплахи.

Това пазарно проучване и конкурентен анализ са единственият път към установяване на силна позиция на пазара, която се откроява от конкуренцията. И не забравяйте, че позиционирането не е само послание и продукт.

Ценообразуването, промоционалните дейности и дистрибуцията влияят върху това как потребителите възприемат вашия продукт на пазара. Бъдете автентични и ориентирани към клиента.

Усъвършенствай и после мащабирай

Това е важна поговорка, която повечето предприемачи може би знаят от бестселъра от 2011 г. „Усъвършенствай, после мащабирай“ от Нейтън Фър и Пол Алстром. Принципът обаче не може да се прилага само за стартиращи компании или пускане на продукти на пазара.

Лесно е да се увлечете в тактиките на блицкрига. С достатъчно капитал и правилно разпределение на ресурсите можете да доминирате в дела на импресиите, да пускате реклама в множество канали и да издигнете осведомеността до глобални висоти.

Това не само може да стане скъпо, но и какви са бъдещите последици? Ами ако посланието ви не резонира? Ами ако адаптацията не е гладък процес? Ами ако нещата във вашия продукт са груби по краищата или счупени?

Рискувате да опетните репутацията на марката си и ненужно да генерирате хаос за целия си екип за пускане на пазара.

Започнете с това, което аз наричам „маркетинг на базата на извадка“. Тествайте маркетинговите си предположения, пазарното проучване и позиционирането. Разпределете бюджета си на фази, докато не видите дигитална активация, реализации или пробни потребители.

След като разпознаете нещо, което резонира, и почувствате, че процесът ви е изгладен, тогава мащабирате разходите си и се стремите към по-високи цели.

Когато разпределяте средства в долари за вашата дигитална маркетингова програма, никога не искате да се молите само за празни приказки. Възвръщаемостта на инвестициите е името на играта.

Жизнената сила на доверието

Предприемачът и лектор в областта на съдържанието Джо Пулици, автор на над половин дузина книги за маркетинг на съдържание, постоянно обсъжда трансфера на стойност в маркетинга на съдържание.

Ключът към конкурентното предимство е да бъдеш проактивно надежден.

Висококачественото съдържание поражда доверие. Проблемът на пазара днес е, че съдържанието носи много малка стойност, освен за онези лидери на мисълта, които наистина я разбират. Виждате ги в LinkedIn, понякога в Instagram и TikTok, и те са тези, които сте склонни да следвате обратно и чието съдържание разпечатвате, запазвате и споделяте с колеги.

Но това е рядкост. Рядко е, защото е трудно да се прави редовно.

Именно поради тази причина, висококачественият маркетинг на съдържание може да стимулира растежа на бизнеса, да помогне за установяване на пазарна позиция и да изгради доверие у аудиторията във формат, който конкурентите често трудно биха имитирали.

Нещо повече, не подценявайте силата на оригиналното, автентично съдържание на марката в ерата на изкуствения интелект и блоговете, които в момента размиват стойността му за читателите и потребителите.

Маркетингът на съдържание е жизнената сила на организациите, големи и малки. Не правете грешката да пренебрегвате това мощно средство за изграждане на марка.

Излизане от море от шум

Успешният маркетинг не е свързан със смели предположения, шумни промоции или надпревара за мащабиране – той е свързан с дисциплина, прозрение и връзка.

Започва с дълбока пазарна ориентация. Изисква да слушате и да се учите от купувачите си, преди да изграждате или брандирате. Изисква стратегическо позициониране, което прави вашата стойност безпогрешна.

Той иска от вас да валидирате, преди да я разширите. И през цялото време зависи от създаването на смислено, изграждащо доверие съдържание, което ви отличава в море от шум. Предприемачите, които печелят, не са тези, които просто градят – те са тези, които градят заедно с пазара си, а не отделно от него.

Източник: Дмитрий Соловьов, основател и изпълнителен директор на Selzy и основател на Solowise, за entrepreneur.com

Превод и редакция: Нели Тодорова                                          

Коментари

Thierry bon

27 август 2025, 02:51ч.

Здравейте, господине, госпожо, Аз съм БОН ТИЕРИ, търговец и предприемач във Франция. Помагам на хора, нуждаещи се от финансиране, за да развият бизнеса си. Моята оферта варира от 1000 до 500 000 евро, с условия, които ще опростят живота ви. Моля, не се колебайте да се свържете с мен, ако имате нужда. Имейл: bonthierry373@gmail.com

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Норвегия ще взривява собствени мостове в случай на военен конфликт
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията