Не пренебрегвайте разказа как е започнал вашия бизнес
Какво е общото между тези истории? Двама отпаднали от колежа изобретяват компютър в гараж, който променя хода на човешката история. Закъсала компания за обувки харчи целия си маркетингов бюджет за непроверен новобранец от НБА като спонсор и прави милиарди. Собствениците на кафене в Сиатъл инвестират във висококачествени зърна и оборудване, за да създадат уникални смеси, обичани по целия свят. Всички те са историите за произхода на три от най-успешните марки на планетата – Apple, Nike и Starbucks. Тези истории са толкова общоизвестни, че са част от ДНК-то на техните компании.
Всеки човек обича добрата предистория – мощен разказ, който обяснява как започвате по един начин и завършвате напълно променен. Точно както филмовата публика иска да знае как Питър Паркър става Спайдърмен, клиентите са любопитни как се е появила любимата им марка.
Твърде често брандовете пренебрегват своето начало. Те не успяват да споделят своите истории за произход със света. Може би смятат, че на никой няма да му пука, или са твърде фокусирани върху бъдещето, за да живеят в миналото.
Те правят грешка. През годините помолих стотици успешни хора да споделят своите истории за произход, най-добрите от които събрах в нова книга, наречена „Пиши за сега“. Техните отговори не спират да ме изненадват и вдъхновяват. Ето защо историите са от ключово значение за успеха на вашата марка – дори и да не смятате, че сте толкова интересни като Стив Джобс или Фил Найт, пише Джонатан Смол в статия за Entrepreneur.
Историите за произход ви правят уникални
Търсите разлика за вашата марка? Помислете за историята на нейния произход. На пазар, наситен с хиляди компании, историята на началото на вашия бизнес прави вашата марка различна от конкурентите. Точно както няма два идентични пръстови отпечатъка, така и две компании не могат да имат абсолютно същия произход.
Вземете Red Bull. Има милиони енергийни напитки, но никоя няма история като тази на Red Bull. Австрийският предприемач Дитрих Матешиц страдаше от часовия пояс в Тайланд и взе странна, лечебна напитка с бикове върху логото, която скоро го накара да отскача от стените в Банкок. Той продължи да разработва версия на напитката, която да се хареса на нуждата на западняците от повишена умствена и физическа енергия. Както се казва в слогана, "Red Bull ви дава криле".
Историите за произход ви правят автентични
Добрата история за произход хуманизира марката по начин, който се свързва с вашия потребител на емоционално ниво. Много марки се опитват да направят това, но ако историята изглежда измислена или неавтентична, може да има обратен ефект.
Историята на произхода на Burt's Bee е пример за съвпадение на историята на компанията с нейните ценности. В началото на 80-те бившият жител на Манхатън Бърт Шавиц се премества в Мейн, за да стане пчелар. Един ден той взима стопаджийката Роксан Куимби, която също бе напуснала града заради спокойствието на пустинята на Мейн. Двамата завързват приятелство и Куимби открива рецепти за превръщане на пчелен восък в свещи и балсам за устни. Роден е процъфтяващ бизнес с корени в природата и устойчивостта.
Историите за произхода вдъхновяват
Знаете ли, че MailChimp започна като странична работа? Основателите Бен Честнът и Дан Курциус управляваха агенция за уеб дизайн, но създадоха бонус имейл услуга, след като чуха клиенти да се оплакват от скъп имейл софтуер. Мълвата за тяхната услуга се разнесе и скоро страничното шоу се превърна в основното събитие. През 2021 г. те продадоха MailChimp на Intuit за 12 милиарда долара.
Историята на произхода на Mail Chimp показва, че разрешаването на реален проблем може да доведе до сериозни финансови печалби. Огромният успех на тяхното придобиване е мечтаният сценарий на всеки предприемач.
Историите за произход ви правят близки
Историите са като огледала, отразяват нашите черти обратно към нас самите и ни учат на неща, които може би не сме забелязали преди. Обичаме история, с която можем да се свържем, защото тя потвърждава собствения ни опит. Една добра история за произхода на марката ви позволява да разберете, че тези хора са точно като вас.
През 2007 г. двама разорени съквартиранти, които искаха да платят наема си, дадоха под наем надуваеми матраци в апартамента си в Сан Франциско на посетители на конгреса, които не можаха да намерят хотелска стая. Те нарекоха услугата си „Въздушно легло и закуска“. Експериментът върви толкова добре, че в крайна сметка създават бизнеса Airbnb, който примамва другите да канят непознати в домовете си.
Независимо дали става въпрос за събиране на наем или за креативност, за да свържем двата края, всички ние можем да се свържем с тази история на произхода.
Източник: Джонатан Смол, автор на бестселъри, журналист, продуцент и водещ на подкаст, за entrepreneur.com. В продължение на 25 години той работи като търсен разказвач за водещи медийни компании като The New York Times, Hearst, Entrepreneur и Condé Nast. Заемал е изпълнителни роли в Glamour, Fitness и Entrepreneur и редовно участва в The New York Times, TV Guide, Cosmo, Details, Maxim и Good Housekeeping. Той е бивш колумнист със съвети „Джейк“ за списание Glamour и „Guy Guru“ в Cosmo.
Превод и редакция: Нели Тодорова
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.