ЕП наложи вето на твърденията за тонизиращо въздействие на енергийните напитки

ЕП наложи вето на твърденията за тонизиращо въздействие на енергийните напитки

Европейският парламент наложи вето на плановете на ЕК да позволи твърденията, че напитките със захар и енергийните напитки, съдържащи кофеин, имат тонизиращ ефект или увеличават умствената концентрация. Изложението на подобни твърдения върху напитки би довело до по-голяма консумация на захар от деца, най-голямата група на потребители на енергийни напитки, заявиха евродепутати в резолюция.

„От статистическите данни знаем, че много млади хора и дори деца консумират тези напитки в големи количества“, коментира водещата депутатка по темата Кристел Шалдемозе (С&Д, Дания). „Не става въпрос само за кофеина; проблемът е, че енергийните напитки съдържат и много захар. Не смятаме, че подобни напитки трябва да съдържат каквито и да е твърдения за ползи за здравето върху опаковките си“, добави тя.

„Ние няма да кажем, че пълнолетните не трябва да консумират кафе или енергийни напитки. Просто не искаме да помагаме на компании да печелят много пари с твърдения за ползи за здравето, които не са пригодни за деца“, посочи още Шалдемозе.

Резолюцията за отхвърляне на твърденията за ползи за здравето бе приета с вдигане на ръце. В текста депутатите подчертават, че самата Европейска комисия счита, че твърдения, че кофеинът има тонизиращ ефект и помага за увеличаване на концентрацията, не трябва да се използват за продукти, насочени към деца и юноши. Те също така посочват, че юношите са най-голямата група потребители на енергийните напитки, цитирайки проучвания, които показват, че 68% от младежите и 18% от децата редовно консумират енергийни напитки.

Една кутийка енергийна напитка от 250 мл може да съдържа до 27 грама захар и 80 мг кофеин, посочват евродепутатите, като отбелязват, че енергийните напитки са свързани с главоболие, проблеми със съня и проблеми с поведението при децата и юношите, които редовно ги консумират.

Парламентът призовава страните членки на ЕС да обмислят въвеждането на правила за маркетинга на напитки с високо съдържание на кофеин и на храни с добавен кофеин, предназначени за деца и подрастващи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ