Личностите, които се ползват с най-голямо доверие днес

Личностите, които се ползват с най-голямо доверие днес

Светът страда от криза на доверието. Хората в развити европейски икономики като Ирландия, Италия, Испания, Полша масово се чувстват несигурни в средата, в която живеят. Очакват непредвидимото. Тревожат се. Повече отпреди не вярват в институции, правителства и изпълнителни директори.

Това посочва глобално изследване на доверието, проведено сред 31 000 души от 26 нации с различна степен на развитие в близки и далечни точки на света. Резултатите от него бяха представени в София от Роналд Минчеф – бразилски пиар експерт с опит в кризисните комуникации, президент на агенция Edelman, Бразилия. Той е ръководил множество успешни кампании. Работил е за американския президент Барак Обама. Бил е член на жури в световно известни конкурси като Международния рекламен фестивал в Кан, конкурсът Golden Drum и други. Любопитен щрих е, че има български корени – дядо му е емигрирал в Аржентина от Пловдив. Затова е със специално, положително отношение към страната ни.

Роналд Минчеф посети България за първи път с баща си, поканен от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), в ролята си на почетен член на журито на тазгодишните награди за комуникации на дружеството PR Приз.

Според проучването, което той представи пред българска аудитория, лицата, които се ползват с най-много доверие сега, са експерти, академици, технически специалисти. „С най-много доверие се ползват хора като служителите ви.  Майки с деца в училище, тези, с които ходите в един и същи фитнес салон, в общ клуб. Колеги, познати от години. Хора, които харесвате. Които имат проблеми като вашите“, каза Минчеф.

По думите му, на другия полюс с най-малко доверие по света в момента са  изпълнителни директори и висши държавни служители.

В глобален план нивата на доверието варират. 13% от хората в Европа вярват, че бизнесът и правителството им казват истината. В Китай този процент е 67.

Повечето европейци чувстват, че ЕС върви в погрешна посока. Но пък в Ирландия вярват повече в Европейския съюз, отколкото в собственото си правителство. А Швеция вярва силно, че германското правителство ще разреши кризата в Еврозоната, докато самите германци не вярват в себе си по отношение на това.

От държавите, неизменни символи на доверие си остават Канада, Германия, Швеция. Те са световни брандове, синоними на качество. Етикетът „Произведено в..,“ една от тях остава обозначител на стоки, на които се смята, че може да се гласува високо доверие. Те са държави, изградили стандарти и станали синоним на добри практики. Това привлича инвестиции.

В същото време развиващите се пазари като Бразилия, Китай, Русия и Индия се ползват с най-ниско доверие по отношение на индустриалното си производство

Медиите като глобална институция девалвират в ролята си на обект на доверие.

Проблемът с доверието и недоверието в държавата и бизнеса се задълбочава. Хората желаят бизнесът да бъде по-регулиран, въпреки че в общ план вярват, че се справя по-добре.

Технологиите през 2012 г. са били икономическият сектор с най-висок рейтинг на доверие. Те се асоциират с по-добро бъдеще, с развитие и добри практики.

Едва 26% от запитаните в проучването вярват, че правителството и бизнесът в страната им могат да разрешават социални въпроси. 19% - че те са способни да вземат етични решения. Само 13% от участниците в Европа смятат, че правителствата им казват истината.

Доверие се изгражда с предлагането на висококачествени продукти и услуги. С изслушване на клиентите и хората и достойно отношение към тях, посочи Минчеф. Чрез поставяне на интересите на клиентите над печалбите. С добри комуникации, етични бизнес практики. Прозрачност. Опазване на околната среда, отговор на нуждите на обществото. Подпомагане на местни общности. Наличие на вдъхновяващо лидерство и ефективни неправителствени организации. Това се нещата, които хората искат в замяна на това, че плащат данъци и да купуват, отбеляза  експертът.

„Когато имате нещо да кажете е много важно да изберете правилния говорител“, препоръчватой на компаниите. „64% от информирана публика има нужда да чуе историята ви 3 до 5 пъти, за да й окажете ефект. Затова, трябва да излъчвате историята си във всички различни медийни платформи и по разнообразни начини – в уебсайта ви в други медии“, посочи той.

Опитът му в пиара сочи, че когато една компания изнася финансови резултати, трябва да се чуе гласът на изпълнителния й директор. Когато тя говори публично за обслужване, трябва да говорят служителите. При изтегляне на продукт от пазара, хората не искат да слушат изпълнителния директор. Подходящо е мнението на експерт. А когато бизнесът е оказал вреда върху средата, в която местни хора живеят, трябва да се чуе човек от тях.

Невена Любенова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ