Кризи и комуникации: Неканени гости (казус 4)

Кризи и комуникации: Неканени гости (казус 4)

И най-добрата организация на събитие може да бъде компрометирана от...неочаквани натрапници със съмнителен имидж. Как трябва да се реагира в такива моменти? Вижте съветите на пиар експерта Константина Маркова*

А.К. е собственик на фабрика извън София, с клиенти на българския и  международния пазар. Решава да завърши успешната за бизнеса година с голямо коледно парти. В халето на завода се събират над 500 души - служители и техните семейства, клиенти, партньори. Медии не са канени - компанията почти не присъства в публичното пространство, има само фейсбук профил, който не се поддържа професионално. На следващата сутрин А.К. установява, че мрежите са “гръмнали” с клипче с неочакван гост на партито му - сенчест бизнесмен от региона с прякор, за когото се носят легенди за криминални дейности. Заснет е в оживен разговор и наздравици в компанията на други гости. Установява се, че клипчето първо е публикувано в регионална фейсбук група, а часове по-късно е обиколило други мрежи. А.К. получава въпроси от клиенти. Каква комуникационна стратегия трябва да предприеме?

Гост с репутация на престъпник на корпоративно парти произвежда ефект, подобен на буболечка в супата в луксозен ресторант. Неочаквани натрапници. И разбира се, винаги се намира кой да ги снима и да ги публикува в мрежите. А често, както в случая на А.К., потърпевшите разбират постфактум, заедно с всички останали.

Какви стъпки трябва да предприеме А.К.?

Първо да провери как се е озовал този неочакван гост на партито - дали е провокация или просто нечия проява на глупост? Защо не е бил информиран от хората си /ако човекът с прякора е разпознаваем и по лице/? Има ли пропуски в охраната? А.К. трябва да поръча и мониторинг на социалните мрежи и медиите и да анализира резултатите. Какъв е отзвукът от клиентите? Каква е версията на другите гости, заснети в това видео? Има ли конкуренти, които могат да се възползват от ситуацията и да я ескалират в национален мащаб? Има ли медиен интерес? Целият този контекст е важен при изготвянето на комуникационната стратегия за реакция.

Вътрешните проверки около такива случаи отнемат време. Но в момента, в който получи въпроси от клиенти, А.К. вече трябва да има отговор към тях. Да не крие изненадата си. Да поеме отговорност за неефективната охрана и за пробойните в организацията на събитието, да си посипе главата с пепел, че не е разпознал госта, да обещае да държи клиентите в течение, ако има опасност да бъдат засегнати. Да се извини за неудобството. Възможно е на разпространеното видео сенчестият бизнесмен да говори с клиенти на А.К., които не са го разпознали. Тогава А.К. ще трябва да съдейства и на тях в комуникацията с техните потребители. В някои случаи може да се наложи обаждане до всички клиенти и партньори, присъствали на партито. Компанията може да им изпрати и официално писмо, като при подготовката му трябва да се предвиди, че може да “изтече” навън /това може и да е за добро/.

Междувременно шефовете на отдели трябва да съберат екипите си на разговор - за да са наясно всички, че няма криминални сюжети около работното им място. И служителите да разберат, че е добре да се въздържат от коментари навън, защото спекулациите, дори добронамерени, могат да навредят на компанията. Самият А.К. може да се включи в този разговор, в зависимост от настроенията.

Ако видеото набира скорост и особено ако е с добро качество, неизбежно ще привлече вниманието на медиите - вероятно първо на местните, които си познават локалните герои. Корпоративни събития без новинарска стойност, каквото е коледното парти, рядко се отразяват, освен ако не се поръчат платени материали. Но в случая новината е човекът с прякора. След като А.К. няма изградени контакти с медиите, трябва да е готов, че историята ще излезе.

А.К. трябва да отговаря на медийните запитвания, за да не оставя място за спекулации. Дори вътрешното разследване “кой е виновен” да не е приключило, А.К. трябва да е честен с журналистите и да им даде ясен знак, че разчита на тях да му помогнат в изясняването на случая. Да не крие, че е притеснен. Ако действително никога не е знаел как изглежда неудобният гост, макар да е чувал прякора му - да го каже. Ако мониторингът покаже репортажи или статии, в които не е включена позицията му /защото, например, не е цитирано името на фабриката, а само фактът, че бизнесменът с прякора е излязъл “на светло” на фирмен купон/, екипът на А.К. трябва да проследи по реакциите дали хората свързват случая с името на компанията - и да реагира при нужда.

Случаят поставя А.К. в неблагоприятна ситуация, но все пак дава възможности фабриката да насочи вниманието към качеството на продукцията си, към бизнес резултатите си, към успешните си партньорства, към корпоративните си ценности и всички останали предимства на компанията.

По-често, отколкото може да се предположи, няма конспирация в подобни случаи. Напълно възможно е някой служител или представител на клиент просто да си е довел човека с прякора като приятел, за компания на парти, където не се очакват медии и сензации. Но ако тази поява е режисирана, за да отправи някаква заплаха към А.К., то публичността на случая може по-късно да работи в защита на компанията и екипа.

Важни мерки за превенция

Грешката, която много компании допускат, е, че не изграждат никакъв образ в публичното пространство, докато не се сблъскат с проблем. Това е характерно за производствения сектор, а там може да възникнат много по-тежки кризи от тъмен субект на парти. Никой освен клиентите не познава бизнеса, продуктите и начина им на работа. Няма разработени дигитални канали, няма развити отношения с медиите. И така една грешка може да “жигоса” компанията за дълго време. Ако това не повлияе съществено на съществуващите клиенти, може да отблъсне потенциалните.

Случаят показва и очевидни организационни пропуски за парти в затворено пространство. Те могат да бъдат избегнати, ако компанията работи с професионална агенция за събития. Тя най-малкото би подсигурила адекватна на мащаба на събитието охрана и би ангажирала хостеси, които да допускат само поканени и потвърдили присъствие гости, по списък.

Компаниите, които попаднат в криза без никой преди това да е чувал за тях, се налага да влагат много средства и усилия, за да си създадат добро име след това. А онези, които професионално изграждат репутация от самото начало, се възстановяват много по-лесно от непредвидени кризи.

***

*Константина Маркова има близо 25 години опит в комуникациите и връзките с обществеността в различни сектори – от медии, през индустриални производства до браншови организации и институции в изпълнителната власт. Основава HeatMark Communications през 2021 г. с фокус върху управлението на корпоративна и лична репутация и превенция и комуникация на кризи. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Бонусът на Дивия запад: Рио де Жанейро дава парични награди на полицаите за убити престъпници
Володимир Зеленски: Русия атакува тази нощ Украйна с около 500 дрона и 40 ракети
Желязков пред Тръмп: Стратегическото партньорство е ключово за развитието на отношенията ни
Италия ще защитава световната си титла във волейбола срещу България
САЩ ще разсекретят документи за мистериозното изчезване на една от първите жени пилоти
На днешната дата, 28 септември. Рождениците днес
Дронове са забелязани близо до най-голямата военновъздушна база на Дания
Гърция се готви за бури и наводнения заради рязко влошаване на времето