Микромениджмънт извън контрол
Повечето лидери искат да бъдат от помощ на хората в техния екип, но някои правят грешката да контролират всяка тяхна стъпка изкъсо. Микромениджмънтът на компетентни служители може да ги накара да се чувстват неудовлетворени и обезсърчени. И тъй като този тип мениджъри са склонни да подценяват способностите и идеите на служителите, те могат да направят работните места по-малко приобщаващи. Ето как да разпознаете тенденциите към микромениджмънт и да определите колко полезни или вредни са те:
Характеристиките на вредните микромениджъри
Микромениджърът може да изисква ненужни или прекалено подробни процедури за рутинни и лесни задачи. Той не просто ви казват кои задачи да изпълнявате, а дава мъчителни подробности как точно трябва да ги изпълнявате.
Според управленския психолог и коуч Гейл Голдън вреден микромениджър е „шефът, който ви делегира работа и след това преработва всичко, което правите, или ви кара да го преразглеждате многократно“.
„Микромениджърът е онзи шеф, който е затънал в дреболии“, казва Тереза А. Даниел, ръководител на програмите за лидерство в човешките ресурси в университета Съливан.
Микромениджърът може да се включи във всеки проект и да изисква многобройни проверки. Често микромениджърите не могат да се справят с цялата работа, която трупат за себе си. В резултат на това не е необичайно проектите на микромениджърите да се окажат в задънена улица и напредъкът да спре.
„Микромениджърите изискват да наблюдават всяка част от работата, която техните служители извършват. Тези шефове често карат служителите да чакат одобрение, преди да започнат следващия етап от работата, което може да причини значителни забавяния и разочарования“, пише Teambuilding.com. „Това изпраща посланието, че лидерът не вярва в способността на служителя да изпълнява задачите правилно Това не е нито приятен, нито устойчив модел на работа“, добавят от сайта.
Корекции
Би било чудесно, ако имаше формула за това колко насоки и надзор да дадете на всеки човек от вашия екип, но за съжаление нещата не са толкова прости. Ако имате склонност към микромениджмънт, важно е да вземете предвид следните фактори за всеки отделен човек и да направите съответните корекции:
- Служителят има ли опит в тази индустрия или тя е нещо ново за него?
- Служителят работил ли е досега във вашата организация или е дошъл от различна компания, носейки със себе си различна гледна точка?
- Отговаря ли служителят на очакванията? Надхвърля ли ги?
- Служителят изглежда ли уверен в ролята си?
- Поискал ли е служителят е допълнителни отговорности и по-голям набор от задачи?
- Изразил ли е служителят желание да има повече автономия?
- Занимавате ли се с дребните детайли, или разчитате на служителя да се справя с тях
Как да разберете дали сте вреден микромениджър
За да определите дали вашите склонности към микромениджмънт са извън контрол, горещо ви препоръчвам да отделите време за честна интроспекция. Запитайте се:
- Създавам ли непрекъснато нарастващ брой процеси и процедури, създавам ли купища документация и изисквам ли от служителите да правят същото?
- Често ли пренебрегвам насоките на членове на моя екип и колеги, защото смятам, че аз зная най-добре?
- Прекъсвам ли другите, докато говорят, защото не се интересувам от техните виждания?
- Налагам ли строг, авторитарен надзор на задачите, включително тези, които са незначителни?
- Настоявам ли да преглеждам завършените проекти няколко пъти, преди да ги одобря, което често води до пропуснати срокове?
Ако редовно участвате в тези действия, много по-вероятно е да създавате проблеми, отколкото да ги решават. Този вреден стил на микромениджмънт вреди на доверието, мотивацията, ангажираността и креативността на служителите, като в някои случаи води до тяхното напускане.
Как да се отървете от този навик
За да се преодолее вредният микромениджмънт, директорът по маркетинг на съдържанието на Gartner Джаки Уайлс препоръчва следното:
- Запитайте се: „Добавих ли стойност към бизнеса с времето, което прекарах отделих за надзор днес, или можех да посветя част от това време на стратегически по-значими дейности?“
- Задайте скала за съвършенство от 1 до 10. Запитайте се дали настоявате служителите ви винаги да достигат до 10 при изпълнението на задачите, когато е достатъчно да стигнат 8 или 9 и да използват останалото си време за второстепенна задача.
- Приемете за ежедневна мантра думите: „Моят начин не е единственият“.
- Приложете правилото 80/20. В 80% от задачите позволете на служителите си да подхождат към дейностите по техния начин. За останалите 20% от задачите (най-критичните задачи) насочете служителите да правят нещата по вашия начин.
Как да използвате склонността към микромениджмънт за добро
В статия за Би Би Си експертът по лидерство Сидни Финкелщайн казва: „Добрата новина е, че най-добрите микромениджъри често са и хората, които могат най-добре да развиват талантите. Тяхното внимание към детайлите, задълбочените им познания за бизнеса и постоянното им участие в случващото се дават възможности за повече, а не по-малко делегиране. Тяхната позиция в центъра на работата създава възможност за микромениджърите да предизвикват подчинените си с амбициозни задачи, именно защото са добре информирани“.
Какъв е ключът към успеха според Финкелщайн? За да бъдат успешни, микромениджърите трябва да бъдат селективни в това къде фокусират своето внимание. Те не могат да бъдат ангажирани с абсолютно всичко, тъй като това не е полезно, устойчиво или ефективно.
Финкелщайн дава Стив Джобс, Мики Дрекслър и Джеф Безос като примери за успешни микромениджъри. Техният лидерски стил на поддържане на голям контрол в някои области, докато в същото време делегират много задачи в други, се е доказал като успешен.
Какъв е изводът? Ако сте микромениджър, можете да насочите тази си склонност във ваша полза и в полза на вашия екип, като се научите да делегирате.
………………
Стефани Еванс за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.