Колкото по-късно, толкова по-добре!
Редовно четем за предприемачи, които започват своите компании в ранна възраст. Бил Гейтс e бил на 19 години, когато основа Microsoft. На същата възраст е бил и Марк Зукърбърг, когато стартира Facebook, както и Майкъл Дел, когато започна Dell Technologies. Това са класически примери за успешни млади предприемачи.
Но не се заблуждавайте обаче от възрастта на тези технологични визионери. Според прочуване на Харвард средната възраст на предприемачите, когато стартират първата си компания, е 40 години. Освен това, по-възрастните предприемачи обикновено се справят по-добре. Скорошни изследвания показват, че има три пъти по-голяма вероятност 60-годишен предприемач, който започва нов бизнес, да постигне успех, отколкото свой 30-годишен колега. Аз съм пример за това - основах моята компания Humphrey Group на 43 години, като повече от 30 години по-късно тя все още расте и се развива. Ето няколко причини зрялата възраст да бъде предимство при започването на нов бизнес.
Опит
На първо място, предприемачите на средна възраст по-често постигат успех, защото носят със себе си ценен опит при създаването на нова компания. Моят десетилетен опит в корпоративния свят ми даде стабилна основа, върху която да изградя моята компания. През тези години работих за четири компании, пишейки речи за изпълнителни директори. Този опит се оказа изключително ценен, когато проектирах и стартирах първото предложение на нашата компания - нашата програма за публично говорене на изпълнителни директори.
Опитът, който носите, ви дава авторитет и ви позволява да създадете компания, която ще процъфтява.
Пазарно познание
Предприемачите в средата на своята кариера често просперират, защото познават добре целевия пазар. Ако прекарате години в корпоративна работа, ще откриете продукти и услуги, които са необходими и които можете да предоставите.
От моя корпоративен опит научих, че ръководителите искат да бъдат по-добри в изготвянето и изнасянето на речи и презентации. Те идваха при мен с чернова и казваха: „Можете ли да ми помогнете с това?“. Аз им помагах да изяснят мислите си и да намерят правилното съобщение. Така открих ниша.
Исках обаче първо да тествам водите, преди да стартирам компанията. Затова проведох „пилотен“ семинар за фирмата, в която работех. Дойдоха много хора на ръководни позиции. Проведох и тестове с фокус групи, при които ръководителите можеха да говорят за каквото си поискат. Предчувствието ми се оказа правилно, така че стартирах Humphrey Group.
Ако се интересувате от предприемачество, запитайте се: „Какво мога да предложа, от което хората имат нужда или искат? Виждам ли пазарна възможност?“
Мрежа от контакти
Когато сте по-възрастен, е по-вероятно да имате развита мрежа от контакти. След като стартирах Humphrey Group, успях да привлека като клиенти много мениджъри, за които вече бяха писала речи. Един от най-големите ми поддръжници беше главният изпълнителен директор на Shell Canada. Помолих го за препоръки и той ми даде имената на други изпълнителни директори, като каза: „Очаквам да предоставите същото качество, което предоставихте на мен“.
Силната мрежа е ключът към успеха. Ще развиете това с времето, но е разумно да започнете да създавате контакти възможно най-рано. Тези връзки, уважение и добрата воля ще са ви от голяма полза, когато започнете собствен бизнес.
Увереност
Увереността, която често идва с възрастта, е друго качество, от което се нуждаете, за да успеете. Тази увереност включва вяра в самите вас и в нещото, което предлагате на пазара.
Когато карах през финансовия квартал на Торонто, гледах жените и мъжете в бизнес костюми и си казвах: „Ето един клиент“. Чувствах, че всеки на по-висока позиция ще купи това, което предлагаме, щом разбере за него. Това е нивото на увереност, от което се нуждаете, за да бъдете успешен предприемач.
Голяма част от вашия успех ще дойде от способността ви да гледате потенциалните клиенти в очите и да им кажете колко ще спечелят от работата с вас и вашата фирма. Това ниво на увереност идва при предприемачите в средата на техните кариери, защото те веч имат опит, пазарни познания и мрежи от контакти.
Страст
Страстта е друг жизненоважен елемент за успех. По-възрастните предприемачи, които отдавна мечтаят да започнат бизнес, обикновено имат страст в изобилие.
Когато стартирах Humphrey Group, аз си представях този ден в ума си в продължение три години. Всеки път, когато семейството ми предприемаше пътешествие, моите надежди и планове за бизнеса бяха основен предмет на разговор.
След като моята фирма беше стартирана, трябваше да работя произволен брой часове - често през целия ден и през нощта, обмисляйки предложения и презентации за клиенти. Това не беше работа, а занимание, произхождащо от страст.Всеки аспект от бизнеса беше част от една мечта, която живеех. Тази интензивна връзка с вашия стартъп е необходима съставка за успеха.
……………………
Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.