В сезонен ритъм

В сезонен ритъм

Много изпълнителни директори и милиардери са споделяли съвети за управление на времето през годините. Бил Гейтс свеждаше дните си до интервали от пет минути. Главният изпълнителен директор на Atlanssian се кълне в системата за приоритизиране с четири P, която е копирал от американския президент Барак Обама. Основателят на Shopify има кодиран в различни цветове календар.

Всички тези идеи може да работят, ако имате армия от сътрудници, които да ви помагат. Но като по-малък предприемач, аз лично не мисля, че мога да успея да ги следвам дори седмица. Съмнявам се, че съм сама в това.

Ето защо се зарадвах, когато наскоро чух главния изпълнителен директор на Airbnb Брайън Чески да предлага съвети относно управлението на времето в подкаста ReThinking на психолога Адам Грант. Идеята на Чески не само беше достатъчно проста, за да бъде полезна за обикновените хора, но също така е в съответствие с много други научно доказани факти и мъдрости за това как да постигате невероятни неща, без да прегаряте

„Когато няма ритъм, има бягаща пътека“

Съветът на Чески също дойде в идеалния момент лично за мен. Живея в Европа, където лятото определено е спокойно време, когато местните жители си вземат седмици или месеци почивка, за да презаредят с енергия. Но аз работя и с много американски клиенти, които до голяма степен се придържат към своите по-агресивни работни графици през цялата година. Това създава много главоболия и чувство за вина.

Мързеливи ли съм, защото забавям темпото на работата си, тъй като температурата се повишава и възможностите за грижи за деца намаляват през юли и август?  Не и според Чески, който казва на Грант, че откакто компанията му е станала публична през 2020 г., той поддържа шестмесечен ритъм за служителите.

„Ние пускаме големи продукти два пъти годишно. Така че начинът, по който организираме компаниите, поставяме всичко в тези крайни срокове два пъти годишно. И това всъщност създава ритъм на компанията. Това дава на хората усещането, че работят заедно по обща кауза", обяснява той.

Часовете и натискът може да нараснат преди тези крайни срокове, но нищо не остава за след тях.

„Те имат период на интензивност, но са предварително наясно с това. След този период на интензивност има затишия, където могат да изчезнат – като лятото е малко по-бавно за нас, вярвате или не, въпреки че сме туристическа компания. Или това важи поне за повечето хора, работещи в централата“, споделя Чески.

Грант отбелязва, че той също има ритъм през цялата година, като преподава през есента, след което се фокусира върху писането и изследванията през пролетта. „Това ме кара да чакам с нетърпение работата“, споделя той.

След това Чески обобщава защо сезонният подход към работата е ключов за дългосрочен успех и издръжливост с думите: „Когато няма ритъм, има бягаща пътека.“

Крайният резултат от превръщането на работата в нещо безкрайно е, че „жизнеността и вълнението изчезват“. Поддържането на сезонен ритъм прави дългосрочния успех много по-вероятен.

Причините за работа на база сезонен ритъм

Голяма част от Европа е съгласна с Чески, разбира се (както и Грант). Но много други експерти и проучвания също са на негова страна. Антрополозите настояват, че през по-голямата част от историята хората са работили в съответствие с ритъма на сезоните, прекарвайки дълги часове, когато сеитбата, прибирането на реколтата и ловът са изисквали това и след това са се подновявали през месеците с по-малко натоварване, когато природата е била по-малко кооперативна.

Следователно този сезонен ритъм вероятно е дълбоко вкоренен в нашата психология и биология. Разбира се, съвременните корпоративни графици често затрудняват организирането на живота по този начин. Но тези, които контролират собственото си време, често съобщават, че работата на база естествените ни ритми е по-забавна и по-устойчива.

Писателят Лий Чайлд пише роман за своя герой Джак Ричър всяка зима и след това си взема почивка всяко лято. Авторът Стивън Джонсън също е писал за собствения си ритъм на композиция, последван от по-социални и спокойни периоди на творческо възстановяване.

Всички тези доклади са в съответствие с това, което Чески е забелязал. По-лесно е да запазите желанието си за работа, когато нямате чувството, че тичате по безкрайна бягаща пътека. По-бавните периоди също дават възможност на ума и тялото ви да съберат сили, да обмислят идеи и да направят неочаквани връзки. Така че, когато настъпи следващият период на интензивна работа, вие ще сте заредени повече енергия и креативност.

Как да съставим сезонен график

Както показва собственият ми опит, отделянето на седмици или месеци почивка в съвременния свят може да бъде трудно (дори ако сте самостоятелен предприемач), но коментарите на Чески показват, че не е невъзможно да се внереди поне малко сезонност в графика дори на големите компании.

Ако сте предприемач, бихте могли да помислите да следвате примера му и съзнателно да се опитате да приведете компанията си в съответствие с шестмесечни проекти. Може би е възможно да дадете на целия си екип една седмица ваканция заедно, за да се потопите напълно в почивка, когато тези проекти приключат (Airbnb и други компании също правят това).

Или можете просто да опитате съзнателно да намалите работните ангажименти и да се съсредоточите върху други удоволствия през определен период. Може би групирането на работата ви на блокове – един месец за идеи, друг за изграждане, друг за маркетинг, например – може да доведе до по-голямо удовлетворение и издръжливост. Може ли почивката да е отговорът?

Сезонността ще изглежда различно за всеки, в зависимост от вашите вътрешни ритми и корпоративни реалности. Но съветът на Чески важи за всички ни. Опитът да продължите с едно и също темпо завинаги превръща работата в бягаща пътека и прави прегарянето почти неизбежно. Ако искате да правите страхотни неща за дълго време, изграждането на някакъв ритъм в годината е от ключово значение.

…………………..

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ