Защо Джеф Безос не харесва компромисите

 Защо Джеф Безос не харесва компромисите

Представете си, че вие и ваш партньор/колега/приятел сте на различни мнения по даден въпрос. Те си казват мнението, вие - вашето. Как разрешавате конфликта? Обикновено, особено ако цените връзката с този човек, правите компромис.

Това е процес на вземане на решения, който Джеф Безос очевидно презира.

„Един наистина лош начин за постигане на съгласие е компромисът. Ние сме в една стая и мога да кажа: „Колко мислите, че е висок този таван?“ Ще си кажете: „Не знам, Джеф. Може би 12 фута.“ Аз бих казал: "Мисля, че е висок 11 фута." И тогава ще кажем: „Знаете ли какво? Нека просто го наречем 11 фута и половина.“ Това е компромис“, казва той.

„Вместо това, правилния подход е да вземете ролетка. Но взимането на тази ролетка и намирането на решение как да стигнете до тавана… това изисква енергия. Предимството на компромиса като механизъм за разрешаване на спорове е, че той изисква малко енергия. Но не води до истината“, добавя Безос.

Когато истината представлява нещо, което е фиксирано и човек знае или може да разбере, не трябва да позволявате да се използва компромис.

Разбира се, намирането на истината е трудно, когато тя не е позната. Трябва ли да наемете този кандидат? Няма начин наистина да се предвиди резултатът, единственият начин да разберете е да опитате. Трябва ли да навлезете на нов пазар? Няма начин наистина да се предвиди какъв ще бъде резултатът. Точно тук влиза в действие принципът на Безос „не се съгласявай, но се ангажирай“.

„Повечето решения вероятно трябва да се вземат, когато разполагате с някъде около 70% от информацията, която искате да имате. За това използвайте стратегията „не се съгласявам, но се ангажирам“. Ако сте убедени в определена позиция, въпреки че няма консенсус, полезно е да кажете: „Вижте, знам, че не сме съгласни по този въпрос, но ще заложите ли с мен на това? Не сте съгласни, но се ангажирайте?“, казва Безос.

„В този случай аз не си мисля: „Е, тези момчета грешат и не хващат смисъла, но не си струва да споря за това“. Тук става въпрос за истинско разминаване в мненията, откровено изразяване на моя възглед, шанс за екипа да оцени мнението ми и бърз, искрен ангажимент нещата да тръгнат по техния начин“, обяснява той.

Вместо да правите компромис и да подходите половинчато, несъгласието и ангажирането ви позволява да се застъпите напълно зад една идея, посока или стратегия.

Това означава, че ще разберете дали това решение е било правилното и след това ще можете да го адаптирате, преразгледате или изоставите въз основа на действителни данни и резултати – или това, което Безос би нарекъл истината.

Опитайте тази стратегия. Преди да направите компромис, направете крачка назад.

  • Първо решете дали истината е известна. И ако се изкушавате да направите компромис, защото определянето на истината изисква енергия, това е знак, че използвате компромиса като лесен изход.
  • Aко истината не е известна, решете дали можете да не се съгласите и да се ангажирате. Компромисът смекчава нещата. Избирането на един подход, поне докато доказателствата не покажат друго, е единственият начин да разберете дали този подход е наистина правилен.

Вземете за пример писмо на Bezos до акционерите от 2016 г., в което той говори за продукция Amazon Studios.

„Казах на екипа моето виждане: спорно е дали съдържанието ще бъде достатъчно интересно, то е сложно за производство, бизнес условията не са толкова добри и имаме много други възможности. Те бяха на съвсем различно мнение и искаха да продължат напред. Отговорих веднага: „Не съм съгласен, но се ангажирам и се надявам да стане най-гледаното нещо, което някога сме правили.“

Безос можеше да потърси компромис - по-малък бюджет, по-малко епизоди, по-тесен обхват. Но разводняването на концепцията вероятно би означавало, че и двете страни ще сгрешат.

Когато истината не е позната? Не използвайте компромис - или още по-лошо, вашия авторитет, за да вземете решение. Изслушайте, преценете и решете дали трябва да не сте съгласи и да се ангажирате, или да помолите другия човек да не е съгласен и да се ангажира.

Какво обаче може да направите, ако ответната страна никога не е склонна да не е съгласна и да се ангажира? Тогава трябва да вземете различно решение: дали искате да продължите професионалните или личните си отношения с ответната страна.

…………………

Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ