Как да извадим най-доброто от негативните служители?

Как да извадим най-доброто от негативните служители?

Да ръководиш екип, в който всички са на едно мнение и винаги са позитивни, е мечтата на всеки мениджър.

Всички обаче знаем, че мечтите рядко се покриват с реалността. Колкото са различни хората, толкова различни са и служителите. Сред тях включително има и такива,  които просто не са слънчеви типове. Това не ги прави лоши хора. Характерът им обаче означава, че ще трябва да ги ръководите по различен начин.

Президентът на американската компания за тренинг на мениджъри и лидери ITM Group - Шарлин Лоби, дава няколко полезни съвета за мениджърите, които искат да работят по-добре с негативно предразположените си служители.

Използвайте негативността за нещо полезно. Може да звучи странно, но ако служителите ви непрекъснато са съгласни по всички въпроси, това може да е лошо за екипа. Не всички идеи са добри и понякога помага да разполагате с човек, който не се бои да ви го каже в очите. „Такива хора играят ценна роля в организацията като адвокати на дявола или полезни критици”, казва Лоби.

Съществува обаче тънка граница, свързана с начина на възприемане. Ако говорим за чистосърдечна обратна връзка, която е негативна, но добронамерена, всичко е наред. Не е така обаче когато ни засипват с безсмислени оплаквания. Всичко зависи от начина, по който са споделени критиките – градивен ли е подходът, или чувате все мрънкане и изречения, започващи с „Проблемът е, че...”?

Подобен тон може да настрои отбранително останалите и те да не могат да се съсредоточат по време на срещите, включително и когато вие говорите. „Ако това се случи, мениджърите могат да обучат служителите си на по-ефективни начини да представят различна гледна точка, например „Мнението Ви е ценно. Дали може да споделя и една друга гледна точка към проблема?”. Или „Да, това е възможно. А защо да не помислим и за един добър план Б? Например...”.

Не позволявайте на негативността да се разпространи. Едно е човек да е реалист, който разбира, че светът е пълен с несъвършенства. Съвсем друго е постоянно да подсича креативния дух на останалите и да замърсява офисната среда с негативност и съмнения. „Хората, които виждат света от песимистична гледна точка, са длъжни да не дърпат екипа надолу със себе си”, смята Лоби. „Те също не искат оптимистите непрекъснато да ги убеждават, че всичко е цветя и рози. Става въпрос за взаимно уважение.”

Мениджърите трябва да държат такава една ситуация под око. Най-важният фактор е, когато настройката на даден член на екипа се отразява на представянето му или на това на всички останали. „Разбира се, част от работата на всички е да допринасят към общото дело”, казва експертът. „Ако някой разпространява негативност, на този проблем трябва да се обърне внимание.”

Не бива да бъде лично. Каква е тогава правилната линия на действие? Важно е да се фокусирате върху негативното поведение на служителя, а не върху негативната наклонност на личността му. „Един от най-бързите начини да настроите някого срещу себе си е да му кажете, че има негативен характер”, смята Лоби. „Открийте проблемното поведение, което създава търкания, и дайте насоки на служителя в тази конкретна област.”

Мениджърите трябва да съсредоточат съответния разговор върху това да обяснят на служителя какво е най-добро за организацията. Едно възможно решение е да предложите на всички обучение по комуникация, за да се научат членовете на екипа да общуват по-добре помежду си.

И най-важното. Помнете, че личността на зрелите хора може да бъде подтикната в определена посока, но е почти невъзможно да направите в нея генерални промени.

„Най-голямата грешка, която съм виждала да правят много мениджъри, е да се опитват да превърнат някого в нещо, което този човек не е”, споделя Лоби. „Мениджърът трябва да прецени как да впрегне уменията на служителя така, че организацията да получи максимална полза от характерните му особености”.

Сачин Шеноликар за RealBusiness

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ