Болестта на Алцхаймер се появила заради еволюцията на разума

Еволюцията на човешкия разум е виновна за болестта на Алцхаймер, твърдят китайски биолози. Най-разпространената форма на старческото слабоумие се е повила едновременно с нарастването на възможностите на мозъка, пише Nature News & Comment.

Генетикът Кун Танг от института за биологически науки в Шанхай допуска, че болестта на Алцхаймер е възникнала, когато остаряващият мозък е спрял да удовлетворява потребностите на засилващия се разум. Известно е, че сенилната деменция от типа Алцхаймер се сеща само при Хомо сапиенс и липсва дори при най-близките роднини на човека сред приматите.

В търсене на източника на болестта в човешката еволюция, Танг и колегите му са изследвали геномите на 90 души от азиатски, европейски и африкански произход. Те успели да отделят от ДНК-фрагментите, определени от естествения подбор, части от ДНК, които се променят по историко-демографски причини.

Така открили 6 гена, свързани с развитието на мозъка. Преди 250 хиляди години, когато се появява Хомо сапиенс, тези гени са преминали през редица промени, сред които е и увеличаването на връзките между невроните. Тези 6 гена всъщност отговарят и за развитието на болестта на Алцхаймер.