"Хъбъл" откри пета Луна на Плутон

Хъбъл откри пета Луна на Плутон

"Хъбъл" откри пета Луна на Плутон

С помощта на космическия телескоп "Хъбъл", екип от астрономи откри неизвестен досега, пети спътник на ледената планетата-джудже Плутон. Това съобщава в сайта си американската космическа агенция НАСА.

Петата Луна на Плутон е с неправилна форма. Обозначена е като P5. Диаметърът й е между 15 и 24 км.

P5 е открита в резултат на анализа на девет отделни групи от изображения, получени от "Хъбъл" между 26 юни и 9 юли. Определянето на съществуването й и нейното местоположение може да се окаже полезно за сондата "Ню Хорайзънс", която ще изследва Плутон през 2015 г.

Луните около Плутон формират серия от ясно определени орбити една в друга и така създават специален вид система, която наподобява тази на руските кукли Матрьошки, обясни ръководителят на екипа Марк Шоуалтър от института за космически изследвания в Калифорния СЕТИ. Той разказва, че астрономите са били впечатлени от факта, че толкова мъничка планета като Плутон може да е обградена от толкова сложен комплекс от сателити.

Новооткритият спътник дава насоки за това как системата на Плутон се е формирала и се е развила във времето. Една от теориите за това сътворение гласи, че всички Луни са останки от космически сблъсък между Плутон и друг колосален обект преди милиарди години. Откритието на толкова много малки луни индиректно показва на наблюдателите, че все още трябва да има и много други по-малки частици, които досега не са били виждани в системата на Плутон.

Най-голямата Луна на Плутон – Шарън е открита през 1978 г. в рамките на космически наблюдения, извършвани от САЩ. С телескопа „Хъбъл” по-късно, през 2006 г. са открити още две малки Луни – Ник и Хидра. Благодарение на него също през 2011 г. беше открит четвърти спътник - P4.

Пет Луни обикалят около далечната, студена планета Плутон. В зелено е оградена най-новата открита сред тях - P5. Графика: НАСА.Пет Луни обикалят около далечната, студена планета Плутон. В зелено е оградена най-новата открита сред тях - P5. Графика: НАСА.