Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 05/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Бъдещето на мениджмънта е в класната стая

Лидери на България ще бъдат тези младежи, които се отличават не само със силни социално-емоционални умения, но и с воля за промяна и способност да въздействат върху обществото за по-добро, убедена е Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчез

Автор:

Венцислав Савов

Снимки:

Личен архив

Бъдещето на мениджмънта е в класната стая

Бъдещето на мениджмънта е в класната стая

Лидери на България ще бъдат тези младежи, които се отличават не само със силни социално-емоционални умения, но и с воля за промяна и способност да въздействат върху обществото за по-добро, убедена е Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчез

Бъдещето на мениджмънта е в класната стая
Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчезар Цоцорков“
quotes

Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите. Това е основният извод от единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) сред 15-годишни ученици. Проучването се провежда за втори път и обхваща над 20 държави от четири континента, а фондация „Лъчезар Цоцорков“ обезпечава включването на България в него. Изследването е проведено сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища.

Г-жо Маринова, какво очаквате от бъдещите лидери на България?

Един добър лидер трябва да може да ангажира хората на интелектуално ниво, но също така да активира техните сърца и в крайна сметка да използва тези два фактора, за да ги подтикне към действие. Тези качества са функция на социално-емоционални умения и ако младите хора ги развият, те имат потенциал да се превърнат в ефективни лидери.

Има много примери за малки, но процъфтяващи и уважавани държави и вярвам, че този тип лидери могат да поведат България към заслуженото ѝ място сред тях. За да се случи това, те трябва да са способни да постигнат съгласие и единство, защото бъдещето принадлежи на всички нас и всеки носи отговорност и има роля в него.

В сравнение с другите държави какво ви дава оптимизъм за реализацията на поколението Алфа у нас?

Радвам се, че най-сетне можем на научен принцип, подкрепен с реални данни, да идентифицираме конкретни фактори, които влияят върху благополучието на нашите деца и имат потенциала да обърнат негативните образователни тенденции.

Дава ми оптимизъм това, че децата у нас се чувстват удовлетворени от живота си и че данните показват по-изразена връзка между развитието на социално-емоционалните умения и академичните и житейските успехи. Това означава, че качествена инвестиция в тази сфера следва да има висок резултат. Всичко това за мен е лъч надежда.

Кои са неравенствата сред подрастващите, които трябва да бъдат преодолени, за да се развиваме като нация?

Социалните неравенства имат най-изразен ефект в България. Това, което се случва в класната стая, е бъдещето на мениджмънта, а и на икономиката ни. Затова ако искаме да повишим академичните резултати и да напреднем като нация, трябва да инвестираме в най-слабите училища. Данните са ясни – колкото повече развиваме социално-емоционалните умения, толкова по-малко влияние ще имат неравенствата.

По какъв начин фондация „Лъчезар Цоцорков“ се ангажира с тази важна за обществото задача?

Адресираме тази нужда чрез въвеждането на новаторската ни програма „Окрилено начало: Програма за социално-емоционално образование“ в партньорства с училища в цялата страна. Напълно е безплатна и включва обучение за училищните екипи с фокус развиване на социално-емоционални умения на учениците и работа с родители, формиране и фасилитиране на професионални учещи общности, както и учебни помагала за начален етап. Не искаме просто да адаптираме чужд инструмент или да преведем вече съществуваща програма, а да инвестираме в потенциала на българските учители, които ежедневно работят в нашите училища. Програмата премина през интензивен, научнообоснован процес на развитие, апробация, оценяване и актуализация и е изработена от учители, директори, граждански организации, детски психолози, социолози и други образователни експерти, така че да сме сигурни, че ще постигне заложените цели. Наличните резултати показват, че това беше правилното решение. Отне повече от 3 години да бъде разработена и се радваме на получената подкрепа от Министерството на образованието и науката в този процес. Това е важна крачка в правилната посока.

Йоана Маринова е завършила Университета на Торонто с пълна стипендия за академични постижения и лидерство. Завършила е с отличие и международни отношения и икономика. Преминала е програма за мениджмънт на Harvard Business School и притежава MBA от Американския университет в България, където е учила със стипендия за НПО професионалисти. През 2020 г. създава проект за финансово приобщаване на ромите и ръководи първия отбор от Източна Европа, който се състезава и печели международния Rockefeller Acumen Social Enterprise Accelerator. Член е на УС на Българския дарителски форум и на Коалиция за медийна грамотност, както и на Съвета на жените в бизнеса в България. Двигател е на промяната е в Change Makers.