Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 05/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Бъдещето на мениджмънта е в класната стая
Лидери на България ще бъдат тези младежи, които се отличават не само със силни социално-емоционални умения, но и с воля за промяна и способност да въздействат върху обществото за по-добро, убедена е Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчез
Бъдещето на мениджмънта е в класната стая
Лидери на България ще бъдат тези младежи, които се отличават не само със силни социално-емоционални умения, но и с воля за промяна и способност да въздействат върху обществото за по-добро, убедена е Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчез
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите. Това е основният извод от единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) сред 15-годишни ученици. Проучването се провежда за втори път и обхваща над 20 държави от четири континента, а фондация „Лъчезар Цоцорков“ обезпечава включването на България в него. Изследването е проведено сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища.
Г-жо Маринова, какво очаквате от бъдещите лидери на България?
Един добър лидер трябва да може да ангажира хората на интелектуално ниво, но също така да активира техните сърца и в крайна сметка да използва тези два фактора, за да ги подтикне към действие. Тези качества са функция на социално-емоционални умения и ако младите хора ги развият, те имат потенциал да се превърнат в ефективни лидери.
Има много примери за малки, но процъфтяващи и уважавани държави и вярвам, че този тип лидери могат да поведат България към заслуженото ѝ място сред тях. За да се случи това, те трябва да са способни да постигнат съгласие и единство, защото бъдещето принадлежи на всички нас и всеки носи отговорност и има роля в него.
В сравнение с другите държави какво ви дава оптимизъм за реализацията на поколението Алфа у нас?
Радвам се, че най-сетне можем на научен принцип, подкрепен с реални данни, да идентифицираме конкретни фактори, които влияят върху благополучието на нашите деца и имат потенциала да обърнат негативните образователни тенденции.
Дава ми оптимизъм това, че децата у нас се чувстват удовлетворени от живота си и че данните показват по-изразена връзка между развитието на социално-емоционалните умения и академичните и житейските успехи. Това означава, че качествена инвестиция в тази сфера следва да има висок резултат. Всичко това за мен е лъч надежда.
Кои са неравенствата сред подрастващите, които трябва да бъдат преодолени, за да се развиваме като нация?
Социалните неравенства имат най-изразен ефект в България. Това, което се случва в класната стая, е бъдещето на мениджмънта, а и на икономиката ни. Затова ако искаме да повишим академичните резултати и да напреднем като нация, трябва да инвестираме в най-слабите училища. Данните са ясни – колкото повече развиваме социално-емоционалните умения, толкова по-малко влияние ще имат неравенствата.
По какъв начин фондация „Лъчезар Цоцорков“ се ангажира с тази важна за обществото задача?
Адресираме тази нужда чрез въвеждането на новаторската ни програма „Окрилено начало: Програма за социално-емоционално образование“ в партньорства с училища в цялата страна. Напълно е безплатна и включва обучение за училищните екипи с фокус развиване на социално-емоционални умения на учениците и работа с родители, формиране и фасилитиране на професионални учещи общности, както и учебни помагала за начален етап. Не искаме просто да адаптираме чужд инструмент или да преведем вече съществуваща програма, а да инвестираме в потенциала на българските учители, които ежедневно работят в нашите училища. Програмата премина през интензивен, научнообоснован процес на развитие, апробация, оценяване и актуализация и е изработена от учители, директори, граждански организации, детски психолози, социолози и други образователни експерти, така че да сме сигурни, че ще постигне заложените цели. Наличните резултати показват, че това беше правилното решение. Отне повече от 3 години да бъде разработена и се радваме на получената подкрепа от Министерството на образованието и науката в този процес. Това е важна крачка в правилната посока.
Йоана Маринова е завършила Университета на Торонто с пълна стипендия за академични постижения и лидерство. Завършила е с отличие и международни отношения и икономика. Преминала е програма за мениджмънт на Harvard Business School и притежава MBA от Американския университет в България, където е учила със стипендия за НПО професионалисти. През 2020 г. създава проект за финансово приобщаване на ромите и ръководи първия отбор от Източна Европа, който се състезава и печели международния Rockefeller Acumen Social Enterprise Accelerator. Член е на УС на Българския дарителски форум и на Коалиция за медийна грамотност, както и на Съвета на жените в бизнеса в България. Двигател е на промяната е в Change Makers.
|
Ключови думи
Фондация Лъчезар Цоцорков
образование
образователен сектор
лидери
лидерство
неравенства