Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Храни и напитки
Всички компании от Топ 10 отчитат годишно нарастване на приходите от продажби, като само една от тях регистрира влошаване на финансовия си резултат, който все пак остава на плюс
Храни и напитки
Всички компании от Топ 10 отчитат годишно нарастване на приходите от продажби, като само една от тях регистрира влошаване на финансовия си резултат, който все пак остава на плюс
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Инфлационната 2022 г. беше успешна за сектора „Храни и напитки“. Всички компании от Топ 10 отчитат годишно нарастване на приходите от продажби, като само една от тях регистрира влошаване на финансовия си резултат, който все пак остава на плюс. Общо 10-те компании постигат растеж на приходите от близо 50% до 6,712 млрд. лв. Този път две компании минават границата от 1 млрд. лв. Успоредно с това нетната печалба също расте – с 56,7% до 511,9 млн. лв.
Добрите показатели обаче не водят до растеж в наетите лица, а са като че ли за сметка на заетостта. Броят на наетите лица расте с едва 1,3% на годишна база (до 6909 души). Най-голям работодател е „Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България“ АД, който измества „Нестле България“ АД. В структурно отношения начело в сектора остава „Олива“ АД с впечатляващите приходи от 2,722 млрд. лв., следвана от „АДМ Разград“ ЕАД (1,662 млрд. лв.) и „Папас Олио“ АД (615 млн. лв.). През 2021 г. приходите от продажби на лидера за първи път надвишават равнището от 2 млрд. лв., като разликата с втория в подреждането продължава да се увеличава и през 2022 г. се удвоява в абсолютна стойност. Тройката в класацията е доминирана от производители и търговци на олио, напълно обяснимо предвид скока на цените на продукцията.
За отбелязване е, че „Олива“ АД запазва водещата си позиция и през 2022 г., регистрирайки най-високо нарастване на приходите в рамките на Топ 10. Лидерът има по-големи приходи от следващите четири компании след него, взети заедно. Производителят на нишесте и продукти от нишесте американската „АДМ Разград“ запазва втората си позиция през 2022 г. със 75,6% растеж на приходите, постигайки впечатляващо повишаване на нетната печалба от 613,5% (най-високата в подреждането). По отношение на финансовото представяне единствено „Карлсберг България“ АД е отчела свиване на нетната си печалба с 9,7%. От тазгодишната класация изпадат балчишката „Сън Фуудс“ и „Чипита България“, като на тяхно място идват софийският търговец на млечни продукти „Милки Груп Био“ и „Месокомбинат – Ловеч“ АД.
№1 ПО ИЗНОС НА РАСТИТЕЛНИ МАСЛА В ЕС – позицията трябва да бъде защитена
Висш мениджър в най-добре представящата се компания от Топ 10 в класацията „Храни и напитки“ очертава перспективите през отрасъла, като отговоря на въпроса: „Какви са Вашите очаквания за развитието на сектора, в който оперирате, през 2024 г.?“
Георги Койнов, главен финансов директор на „Олива“ АД
След рекордните приходи, които бяха реализирани от производителите на растителни масла и маслопродукти в България през 2022 г., изпратихме 2023 г. със спад в продажбите от близо 50%. Този резултат дължим основно на земеделските производители в България, които пропуснаха да реализират рекордни печалби втора поредна година и потърсиха „компенсации“ чрез протести и необосновани твърдения за вредата от украинския внос. В резултат на наложената забрана за внос на слънчоглед от Украйна през април секторът беше изправен до стената поради липса на достатъчно суровина и дори принуден да намалява капацитети на производството и временно да спира преработвателни мощности.
Тестът на времето показа, че забраната за внос на слънчоглед не реши нито един проблем на земеделските производители, а в същото време се отрази силно негативно на производителите на растителни масла. Държавата също се лиши от добавена стойност за десетки милиони, както и от съществени приходи от преки и косвени данъци.
Освобождаването на пазара на слънчоглед чрез премахването на всички ограничения за внос е задължително условие за нормалното функциониране на индустрията, в която са инвестирани стотици милиони евро през последните 15 години и която е 100% българска собственост. България се превърна в най-големия износител на растителни масла в Европейския съюз и с много усилия се утвърди като надежден доставчик на слънчогледово масло на световната сцена. Тази позиция трябва да бъде защитена и секторът има всички предпоставки да го направи, ако не бъде целенасочено лишаван от достъп до суровина за преработка.
Очакваме 2024 г. да бъде изпълнена с много предизвикателства поради сложната геополитическа обстановка, но и гледаме с оптимизъм напред, че издържахме един сериозен тест, на който не трябва да бъдем подлагани никога повече.
|
Ключови думи
храни и напитки
сектор
производители
бизнес
икономика