Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Предай нататък
Парадоксално е, че във времена на изобилие от информация и възможности изборът на посоката е толкова сложен
Предай нататък

Парадоксално е, че във времена на изобилие от информация и възможности изборът на посоката е толкова сложен

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Менторството е преди всичко процес, а не еднократно действие, в който опитни и знаещи професионалисти насочват, подкрепят и вдъхновяват младежи в началото на кариерния им път. Датира от древността, когато приемствеността е била от съществено значение за запазването на опита и знанията в общността, поради което опитните и мъдри членове на обществото са имали важната задача да бъдат наставници на младите. Процесът е бил йерархично подреден и ясен.
В днешни дни подкрепата е по-важна от всякога. Едва ли има друг период в човешката история, в който вземането на решения за бъдещето е било толкова трудна задача. Парадоксално е, че във времена на изобилие от информация и възможности изборът на посоката е толкова сложен. Затруднени са децата, но и родителите, които се справяме понякога доста колебливо с ролята си на наставници.
Да си учиш уроците не е достатъчно
Менторството е закодирано в концепцията за образователна система и всеки от нас има поне един учител, който е оставил траен отпечатък в създанието му – като размах на преподаване и поглед върху учебния материал, като лично отношение. Завърших гимназия през 90-те години. Учителят ми по математика твърдеше, че по негови наблюдения 10% от учениците имат вродена дарба и/или упорство, които ще ги водят напред, независимо от всички обстоятелства. Останалите 90% се нуждаят от учителя и точно от него зависи какво ще се случи с тези деца – дали ще открият своите силни страни, дали ще бъдат систематични в усвояването на знания и умения, в поставянето и постигането на цели. Вярвам, че това съотношение не се е променило съществено и децата днес имат нужда от своя учител, който да бъде добрият пример и генератор на мечти. Още повече че традиционният образователен процес не дава отговор на въпроса как и за какво да бъдат използвани тези знания. Учителите подпомагат децата, но имат все по-малко време за индивидуална работа извън натоварената учебна програма.
Отговорността за бъдещето в нова парадигма
Какво да правя, след като завърша? Кои са професиите на бъдещето? Как да разбера в коя научна област съм най-добър?
Конкретният избор не е от първостепенно значение. На фокус е изграждането на личен механизъм за вземане на решения, който да работи през целия живот. Професионалното ориентиране вече не е еднократен процес, а поредица от действия, които изискват допълнителна квалификация, непрестанно учене и подобряване на уменията. Предприемането на резки кариерни завои е вече реалност и все по-вероятно явление за много професии, които може би ще бъдат трансформирани или дори няма да съществуват.
В организационен план училището като консервативна система не успява да въведе с нужната скорост извънкласни или класни дейности, които да обучават децата на умения като работа с информационни източници, междуличностни отношения, презентационни умения, отношение към околната среда, гражданско участие. От другата страна, са родителите, които в повечето случаи несъмнено полагат усилия, говорят с децата си, разказват им за различните професии и света около нас, отговарят на трудните въпроси. Но не всички отделят това време. И тогава компенсират със записване на възможно най-голям брой извънкласни дейности като спорт, езици, забавна математика и театър, като разчитат, че така детето само ще намери своя ритъм.
Модерното менторство – възможно решение
Концепцията за систематичното менторство набира все по-широка популярност в сферата на образованието и личностното развитие. В условията на технологична революция, глобализация и качествени промени в пазара на труда подрастващите се нуждаят повече от всякога от подкрепа и експертност в развитието на умения и професионална ориентация. Менторските програми предлагат именно тази подкрепа, като съчетават опита на утвърдени професионалисти в обучението и бизнеса с енергията и амбициите на младото поколение. Менторството е взаимодействие, което служи като коректив и за менторите, които имат необходимост от калибриране на подходите си, за да продължат да разширяват кръгозора на младежите и да ги подготвят за предизвикателствата в живота. Организираното менторство предоставя възможност за изграждане на професионални мрежи, развитие на критично мислене, придобиване на практически умения и повишаване на самоувереността – качества, които са от решаващо значение за първите стъпки в света на професионалната реализация.
Какво развива менторството?
- Умения за разбиране на света като взаимосвързана система;
- емоционална интелигентност, взаимодействие с другите и екипна работа;
- комуникация и активно слушане; умение за формулиране на идеи и изграждане на сложни концепции;
- критично мислене и решаване на проблеми чрез иновативни решения;
- лидерски умения: чрез примера на своите ментори, участниците в програмите се учат как да поемат отговорност и да вдъхновяват околните.
Европейска практика в менторските програми
В рамките на европейските инициативи менторството се разглежда като стратегически инструмент за насърчаване на иновациите, устойчивостта и социалната кохезия. Сред най-значимите програми можем да отличим:
Erasmus Mentoring Program – програмата на Европейската комисия, част от програма Erasmus+, която предлага възможности за обмен на опит и знания между млади таланти и опитни професионалисти. Целта е да се насърчат мобилността, междукултурният диалог и професионалното развитие. European Mentoring and Coaching Council обединява ментори от цяла Европа. Организацията е основана през 1992 г. и е една от най-влиятелните в разработването, прилагането и популяризирането на добри практики в областта на менторството. Mentor Me Europe подкрепя млади хора от различни европейски държави.
Менторство и програми в България
Концепцията за менторство акумулира все повече доверие от страна на ученици, учители и родители и професионални общности в страната. Набира все по-голяма популярност като ефективен инструмент за личностно, професионално и образователно развитие. Реализират се редица менторски програми, които обхващат различни сфери – от предприемачество, технологии и образование до социална интеграция и равен достъп до възможности. Явен е стремежът за създаване на устойчиви модели за подкрепа чрез развитие на национални мрежи и създаване на регионални хъбове за подкрепа.
„Тийноватор България“ е образователна менторска програма за ученици от 10. и 11. клас, която насърчава предприемаческото мислене и развива ключови умения за XXI век. Програмата стартира в България през 2018 г. и се провежда в партньорство с училища в цялата страна. Програмата е 8-месечна и започва с Уикенд на идеите. В рамките на обучителната програма учениците генерират и развиват екипно собствени стартъп идеи, подкрепяни от опитни предприемачи и експерти от различни сектори. Освен бизнес ориентиране младежите развиват меки умения като работа в екип, критическо мислене, креативност и възможност да тестват идеите си в защитена среда. Във финалния за състезанието етап учениците представят идеите си пред жури от инвеститори и бизнес лидери.
„Заедно в час“ развива своята дейност вече 15 години. В мисията на организацията е да осигури равен достъп до качествено образование за всяко дете в България, като достига до най-малките населени места. Влиза в училищата, които с трудност се справят със задачата да задържат учениците в класната стая. Специфично за програмата е, че прави собствен подбор и обучение на специалисти от различни области, които са готови да влязат в ролята на учители. Програмата е с продължителност две години и включва интензивно педагогическо обучение, практика и менторска подкрепа. Организацията работи активно и с управленските и педагогическите екипи в училищата. Целта е да се усъвършенстват методите на преподаване и да се представи учебното съдържание по ангажиращ за учениците начин. Бизнесът в страната също припознава и подкрепя с дарения мисията на „Заедно в час“.
ABLE Mentor е програма за индивидуално менторство на ученици с цел да придобият знания и умения извън класните стаи. Създадена е през 2013 г. от група приятели, обединени от членството си в Асоциацията на българските лидери и предприемачи – ABLE. Инициативата е разработена като инструмент за справяне с недостатъчното кариерно и академично ориентиране в горните гимназиални класове. Програмата е с продължителност три месеца и се провежда два пъти годишно – през пролетта и есента. В нея всеки ученик се свързва с личен ментор, с когото работи по конкретен проект в една от следните сфери: личностно развитие, социална кауза или бизнес идея. Менторите са с разнообразен опит. Програмата обхваща 13 града, като до този момент има 22 издания. През нея са преминали над 3500 ученици от 10. и 11. клас.
Mentor the Young е тримесечна менторска програма за младежи на възраст от 18–25 години. Тя е фокусирани върху професионалната реализация на студентите и индивидуалното менторство. Организаторите концентрират сили и енергия и в създаването на алумни общност от обучени младежи и ментори. Платформата предлага и групови събития, уъркшопи, мрежови срещи и полезни лекции с участието на личности от бизнеса.
„Junior Achievement България“ е създадена през 1997 г. и се фокусира върху обучителни и менторски програми в областта на предприемачество, финансова грамотност и професионални умения. Организацията успява да достигне до над 30 000 ученици годишно в цялата страна чрез състезания, конкурси и обучения. JA работи в тясно сътрудничество с бизнеса и професионалисти от различни области.
Въпреки че описаните менторски програми се стремят да предоставят подкрепа с национално покритие съществуват и много регионални програми, които предлагат решения, съобразени със специфичните нужди на различните общности. Голяма част от тях подкрепят млади хора, които попадат или са застрашени от попадане в категория NEETs (Not in Employment, Education and Training).
|
Ключови думи
Заедно в час
Erasmus
менторство
менторски програми