Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Предай нататък

Парадоксално е, че във времена на изобилие от информация и възможности изборът на посоката е толкова сложен

Автор:

Магдалена Мартева

Предай нататък

Предай нататък

Парадоксално е, че във времена на изобилие от информация и възможности изборът на посоката е толкова сложен

Предай нататък
quotes

Менторството е преди всичко процес, а не еднократно действие, в който опитни и знаещи професионалисти насочват, подкрепят и вдъхновяват младежи в началото на кариерния им път. Датира от древността, когато приемствеността е била от съществено значение за запазването на опита и знанията в общността, поради което опитните и мъдри членове на обществото са имали важната задача да бъдат наставници на младите. Процесът е бил йерархично подреден и ясен.

В днешни дни подкрепата е по-важна от всякога. Едва ли има друг период в човешката история, в който вземането на решения за бъдещето е било толкова трудна задача. Парадоксално е, че във времена на изобилие от информация и възможности изборът на посоката е толкова сложен. Затруднени са децата, но и родителите, които се справяме понякога доста колебливо с ролята си на наставници.

Да си учиш уроците не е достатъчно

Менторството е закодирано в концепцията за образователна система и всеки от нас има поне един учител, който е оставил траен отпечатък в създанието му – като размах на преподаване и поглед върху учебния материал, като лично отношение. Завърших гимназия през 90-те години. Учителят ми по математика твърдеше, че по негови наблюдения 10% от учениците имат вродена дарба и/или упорство, които ще ги водят напред, независимо от всички обстоятелства. Останалите 90% се нуждаят от учителя и точно от него зависи какво ще се случи с тези деца – дали ще открият своите силни страни, дали ще бъдат систематични в усвояването на знания и умения, в поставянето и постигането на цели. Вярвам, че това съотношение не се е променило съществено и децата днес имат нужда от своя учител, който да бъде добрият пример и генератор на мечти. Още повече че традиционният образователен процес не дава отговор на въпроса как и за какво да бъдат използвани тези знания. Учителите подпомагат децата, но имат все по-малко време за индивидуална работа извън натоварената учебна програма.

 Отговорността за бъдещето в нова парадигма

Какво да правя, след като завърша? Кои са професиите на бъдещето? Как да разбера в коя научна област съм най-добър?

Конкретният избор не е от първостепенно значение. На фокус е изграждането на личен механизъм за вземане на решения, който да работи през целия живот. Професионалното ориентиране вече не е еднократен процес, а поредица от действия, които изискват допълнителна квалификация, непрестанно учене и подобряване на уменията. Предприемането на резки кариерни завои е вече реалност и все по-вероятно явление за много професии, които може би ще бъдат трансформирани или дори няма да съществуват.

В организационен план училището като консервативна система не успява да въведе с нужната скорост извънкласни или класни дейности, които да обучават децата на умения като работа с информационни източници, междуличностни отношения, презентационни умения, отношение към околната среда, гражданско участие. От другата страна, са родителите, които в повечето случаи несъмнено полагат усилия, говорят с децата си, разказват им за различните професии и света около нас, отговарят на трудните въпроси. Но не всички отделят това време. И тогава компенсират със записване на възможно най-голям брой извънкласни дейности като спорт, езици, забавна математика и театър, като разчитат, че така детето само ще намери своя ритъм.

Модерното менторство – възможно решение

Концепцията за  систематичното менторство набира все по-широка популярност в сферата на образованието и личностното развитие. В условията на технологична революция, глобализация и качествени промени в пазара на труда подрастващите се нуждаят повече от всякога от подкрепа и експертност в развитието на умения и професионална ориентация. Менторските програми предлагат именно тази подкрепа, като съчетават опита на утвърдени професионалисти в обучението и бизнеса с енергията и амбициите на младото поколение. Менторството е взаимодействие, което служи като коректив и за менторите, които имат необходимост от калибриране на подходите си, за да продължат да разширяват кръгозора на младежите и да ги подготвят за предизвикателствата в живота. Организираното менторство предоставя възможност за изграждане на професионални мрежи, развитие на критично мислене, придобиване на практически умения и повишаване на самоувереността – качества, които са от решаващо значение за първите стъпки в света на професионалната реализация.

Какво развива менторството?

  • Умения за разбиране на света като взаимосвързана система;
  • емоционална интелигентност, взаимодействие с другите и екипна работа;
  • комуникация и активно слушане; умение за формулиране на идеи и изграждане на сложни концепции;
  • критично мислене и решаване на проблеми чрез иновативни решения;
  • лидерски умения: чрез примера на своите ментори, участниците в програмите се учат как да поемат отговорност и да вдъхновяват околните.

Европейска практика в менторските програми

В рамките на европейските инициативи менторството се разглежда като стратегически инструмент за насърчаване на иновациите, устойчивостта и социалната кохезия. Сред най-значимите програми можем да отличим:

Erasmus Mentoring Program – програмата на Европейската комисия, част от програма Erasmus+, която предлага възможности за обмен на опит и знания между млади таланти и опитни професионалисти. Целта е да се насърчат мобилността, междукултурният диалог и професионалното развитие. European Mentoring and Coaching Council обединява ментори от цяла Европа. Организацията е основана през 1992 г. и е една от най-влиятелните в разработването, прилагането и популяризирането на добри практики в областта на менторството. Mentor Me Europe подкрепя млади хора от различни европейски държави.

Менторство и програми в България

Концепцията за менторство акумулира все повече доверие от страна на ученици, учители и родители и професионални общности в страната. Набира все по-голяма популярност като ефективен инструмент за личностно, професионално и образователно развитие. Реализират се редица менторски програми, които обхващат различни сфери – от предприемачество, технологии и образование до социална интеграция и равен достъп до възможности. Явен е стремежът за създаване на устойчиви модели за подкрепа чрез развитие на национални мрежи и създаване на регионални хъбове за подкрепа.

„Тийноватор България“ е образователна менторска програма за ученици от 10. и 11. клас, която насърчава предприемаческото мислене и развива ключови умения за XXI век. Програмата стартира в България през 2018 г. и се провежда в партньорство с училища в цялата страна. Програмата е 8-месечна и започва с Уикенд на идеите. В рамките на обучителната програма учениците генерират и развиват екипно собствени стартъп идеи, подкрепяни от опитни предприемачи и експерти от различни сектори. Освен бизнес ориентиране младежите развиват меки умения като работа в екип, критическо мислене, креативност и възможност да тестват идеите си в защитена среда. Във финалния за състезанието етап учениците представят идеите си пред жури от инвеститори и бизнес лидери.

„Заедно в час“ развива своята дейност вече 15 години. В мисията на организацията е да осигури равен достъп до качествено образование за всяко дете в България, като достига до най-малките населени места. Влиза в училищата, които с трудност се справят със задачата да задържат учениците в класната стая. Специфично за програмата е, че прави собствен подбор и обучение на специалисти от различни области, които са готови да влязат в ролята на учители. Програмата е с продължителност две години и включва интензивно педагогическо обучение, практика и менторска подкрепа. Организацията работи активно и с управленските и педагогическите екипи в училищата. Целта е да се усъвършенстват методите на преподаване и да се представи учебното съдържание по ангажиращ за учениците начин. Бизнесът в страната също припознава и подкрепя с дарения мисията на „Заедно в час“.

ABLE Mentor е програма за индивидуално менторство на ученици с цел да придобият знания и умения извън класните стаи. Създадена е през 2013 г. от група приятели, обединени от членството си в Асоциацията на българските лидери и предприемачи – ABLE. Инициативата е разработена като инструмент за справяне с недостатъчното кариерно и академично ориентиране в горните гимназиални класове. Програмата е с продължителност три месеца и се провежда два пъти годишно – през пролетта и есента. В нея всеки ученик се свързва с личен ментор, с когото работи по конкретен проект в една от следните сфери: личностно развитие, социална кауза или бизнес идея. Менторите са с разнообразен опит. Програмата обхваща 13 града, като до този момент има 22 издания. През нея са преминали над 3500 ученици от 10. и 11. клас.

Mentor the Young е тримесечна менторска програма за младежи на възраст от 18–25 години. Тя е фокусирани върху професионалната реализация на студентите и индивидуалното менторство. Организаторите концентрират сили и енергия и в създаването на алумни общност от обучени младежи и ментори. Платформата предлага и групови събития, уъркшопи, мрежови срещи и полезни лекции с участието на личности от бизнеса.

„Junior Achievement България“ е създадена през 1997 г. и се фокусира върху обучителни и менторски програми в областта на предприемачество, финансова грамотност и професионални умения. Организацията успява да достигне до над 30 000 ученици годишно в цялата страна чрез състезания, конкурси и обучения. JA работи в тясно сътрудничество с бизнеса и професионалисти от различни области.

Въпреки че описаните менторски програми се стремят да предоставят подкрепа с национално покритие съществуват и много регионални програми, които предлагат решения, съобразени със специфичните нужди на различните общности. Голяма част от тях подкрепят млади хора, които попадат или са застрашени от попадане в категория NEETs (Not in Employment, Education and Training).