Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Промяната започва от учителите
Трябва да има повече доверие между родители и учители
Промяната започва от учителите

Трябва да има повече доверие между родители и учители

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Госпожо Лазарова, какви стъпки трябва да предприемем за промяна на образователната система, за да е в крак с развитието на технологиите?
Технологиите се развиват много динамично, което изисква и бърза промяна в образованието. Необходимо е да има по голям акцент върху дигиталните компетентности и умения за използване на цифровите технологии, върху математиката и природните науки. Дълго време бяха пренебрегвани професионалните гимназии. А те могат да подготвят много добре младите хора за професии, свързани именно с компютърните науки и дигиталните умения.
В Списъка с професиите за професионално образование и обучение има много нови професионални квалификации в дигиталния сектор. Той ще влезе в сила за учениците от 8. клас още през учебната 2026/2027 г. Необходима е и цялостна промяна на учебните програми. В МОН работим в тази насока и вече сме публикували Визия за промяна на учебните програми. Трябва да се промени философията при изработване на учебните програми и да се промени културата на обучение и учене – от заучаване към умения и компетентности за приложение на знанията.
Вероятно в следващите години ще има много нови професии, променящи се, обусловени от развитието и използването на изкуствения интелект. Те ще изискват много по-широк набор от различни знания и умения. Важен момент в промяната е и непрекъснатата квалификация на учителите. Не може да се осъществи каквато и да е промяна без добре подготвени учители. Ще се наложи и промяна в обучението на студентите в педагогическите специалности, които, излизайки от университетите, трябва да отговорят на новата реалност и изискванията на Образование 4.0.
В какво обозримо бъдеще може да видим реална промяна в учебната програма?
Необходими са поне 4–5 години, за да се променят учебните програми. Няма да стане толкова бързо, колкото ни се иска. Експерти, представители на висши училища, учители, директори и други заинтересовани страни ще участват в различни работни групи за изработване на визии за учебни програми по всеки учебен предмет.
Предвиждате засилено изучаване на математика – какви точно ще бъдат нововъведенията в тази посока? Какви са перспективите пред децата, които искат да се насочат към математическо образование след 7. клас?
Предвижда се засилено обучение по математика и природни науки. В математическите гимназии ще се запази приемът и след 7. клас. Тази възможност няма да бъде отнета. Това, което се обсъжда, е математическите гимназии да станат специализирани училища, да се разшири приемът в 5. клас и учениците, приети в 5. клас да развиват своите заложби и надграждат математически знания и умения до завършване на средно образование, без да кандидатстват отново след 7. клас в същото училище.
В другите училища ще се запази възможността за изучаване на математика в избираема и допълнителна подготовка. Обсъжда се и увеличаване на броя на часовете по математика и природни науки в гимназиалните етапи. Целта е да има повече време за осмисляне и упражнения. Вероятен проблем може да е недостигът на учители по математика и някои природни науки.
Преди малко казахте, че децата ще имат нужда от придобиване на нови умения и компетенции – сред тях са критично мислене, комуникация, – смятате ли, че може да залитнем в посока техническа подготовка и да пренебрегнем хуманитарната такава?
Не мисля. Обсъжда се и идеята за увеличаване на броя на часовете по български език и литература. Не се подценяват географията и историята. Това са изключително важни предмети за общата подготовка и култура на учениците. Те формират и умения за критично мислене, за комуникация, развиват логическото мислене, както и математиката.
Коментира се много, че децата са претоварени с материал и затова не могат да развият функционална грамотност – просто защото, преди да разберат и усвоят даден материал, вече преминават към друг. Какво е вашето мнение и работи ли се в посока облекчаване на учебните програми?
Да, децата наистина са претоварени. Това се взема предвид и при изработването на новите учебни програми, както и при промяна на учебните планове. Част от програмите ще бъдат облекчени с намаляване на факти и понятия, а академичното и прекалено тежко учебно съдържание трябва да бъде съобразено с възрастовите особености на учениците, да се прецени дали това са знанията и уменията, които са необходими на всеки ученик. Ще има възможност и за по-ритмично разпределение на учебното съдържание и при промяна на броя на часовете по учебни предмети.
Защо има такава голяма разлика в качеството на образованието, което предлагат различните учебни заведения – особено на гимназиално ниво? Има няколко елитни гимназии, за които учениците се готвят да влязат и още от 6. клас ходят по школи и частни уроци, макар че би трябвало да разчитат на знанията, предоставени им от училищното обучение и всички останали?
Едно от условията за качествено образование са добре квалифицираните учители, управленски лидерски екипи, позитивна училищна среда, иновативни педагогически идеи, форми и методи на обучение. Включването на учениците в процеса на обучение, поставянето на различни проектни задачи и индивидуалната подкрепа правят училищата желани. И все пак смятам, че най-важни са учителите, които чрез обучението в учебния час мотивират, засилват интереса и намаляват необходимостта от частните уроци.
Какво налага дискусията точно сега за въвеждане на религия в училищата?
Първо да уточня, че не говорим само за религия, а за религия и възпитание в добро. И сега има възможност за обучение по религия в избираемата и допълнителната подготовка. Идеята е този нов предмет да възпитава в основни човешки ценности. В момента се водят дебати за изучаването на добродетели и религия.
Не се ли опитва училището да изземе основни функции на семейството и не противоречи ли на Закона за училищна и предучилищна дейност?
Функциите на семейството във възпитанието на децата са основни и определящи. Училището не може да замени семейството. Затова подлагаме на обсъждане този въпрос и искаме да има широко участие. Да чуем повече различни мнения за реализация на идеята.
Каква ще е гаранцията, че преподавателите по добродетели ще бъдат с добър интегритет?
Гаранция не може да се даде. Предполагам, че всеки учител, който ще преподава добродетели, ще бъде достатъчно подготвен и отговорен за бъдещето на децата, както и всички други учители.
Друг много дискутиран въпрос в публичното пространство е намаляване на 15-те дни отсъствие на учениците, които родителите могат да извиняват с бележка. Какво налага тази съвсем наскоро налагана практика да бъде променена?
Смятам, че това е добра практика. Наистина има притеснение от страна на учителите, че децата губят много материал и той трудно може да бъде наваксан. Вероятно някои ученици в гимназиален етап биха спекулирали с броя на отсъствията. Но трябва да се има предвид, че не могат да се използват повече от 5 дни наведнъж. Друго нещо, което се забравя, е, че ако един ученик отсъства 25% от часовете по даден предмет, той трябва да държи изпит по него. Може би трябва да има повече доверие между родители и учители.
Емилия Лазарова е заместник-министър на образованието и науката. Педагог по образование, тя притежава дългогодишен управленски опит в тази сфера. От 2008 г. досега е директор на II АЕГ „Томас Джеферсън“ в София. В рамките на професионалната си кариера е била също директор на 54. СОУ „Иван Рилски“, както и помощник-директор в 22. СОУ „Г. С. Раковски“. Близо пет години е хоноруван преподавател по методика на обучението по география в СУ „Св. Климент Охридски“, Геолого-географски факултет. В периода 2017–2021 г. е съветник на министъра на образованието и науката в сферата на управлението и формирането на политики в средното образование.
|
Ключови думи
образование
образователна система
предмет религия
НВО
учници
промяна на образователния модел
Таня Кръстева