Ефективни стратегии за по-бързо учене

Ефективни стратегии за по-бързо учене

Независимо дали става въпрос за нова технология, чужд език или умение за напреднали, да останете конкурентоспособни често означава да научите нови неща. Близо две трети от работниците в САЩ са преминали курс или са потърсили допълнително обучение, за да напреднат в кариерата си, според проучване от март 2016 г. на Pew Research Center. На този фон способността да се учиш бързо може да ти даде още по-голямо предимство. Ето няколко научно доказани начина за по-бързо учене и запомняне на неща:

Учете някой друг (или просто се преструвайте)

Ако си представите, че ще трябва да научите някой друг на материала или задачата, които се опитвате да разберете, можете да ускорите обучението си и да запомните повече, според проучване, направено във Вашингтонския университет в Сейнт Луис. Очакванията, че трябва да предадете наученото, променят начина ви на мислене, така че да се включват по-ефективни подходи към ученето от тези, които са в действие, когато просто се учите, за да преминете тест, казва Джон Нестойко, постдокторант по психология и съавтор на изследването.

Сънят между две учебни сесии значително подобрява запаметяването.

„Когато учителите се подготвят да преподават, те са склонни да търсят ключови точки и да организират информацията в последователна структура“, пише Нестойко. „Резултатите ни показват, че учениците също се обръщат към тези видове ефективни стратегии за учене, когато очакват да преподават“, добавя той.

Учете в рамките на кратки периоди от време

Експертите от Центъра за академичен успех на Държавния университет в Луизиана предлагат да отделите 30-50 минути за изучаване на нов материал. „Всичко под 30 просто не е достатъчно, но всичко над 50 е твърде много информация, която мозъкът ви може да поеме наведнъж“, пише асистентът по стратегии за учене Елън Дън. След като приключите, направете почивка от пет до 10 минути, преди да започнете друга сесия.

Кратките, чести учебни сесии са много по-добри от по-дългите, но редки такива, съгласен е Нийл Стар, ментор в Western Governors University, онлайн университет с нестопанска цел, където средностатистическият студент получава бакалавърска степен за две години и половина.

Промяната на начина, по който практикувате ново двигателно умение, може да ви помогне да го овладеете по-бързо.

Той препоръчва подготовка за сесии за микро обучение. „Направете бележки на ръка за по-трудните концепции, които се опитвате да овладеете“, казва той. „Никога не знаеш кога ще имаш малко междинно време, от което да се възползваш.“

Водете си бележки на ръка

Въпреки че е по-бързо да си водите бележки на лаптоп, използването на лист и химикал  ще ви помогне да научите и разберете нещата по-добре. Изследователи от Принстънския университет и Калифорнийския университет в Лос Анджелис установиха, че когато студентите си водят бележки на ръка, те слушат по-активно и успяват да идентифицират важни концепции. Воденето на бележки на лаптоп обаче води до преписване без мисъл, както и възможност за разсейване.

„В три проучвания открихме, че учениците, които си водят бележки на лаптопи, са се справили по-зле с концептуални въпроси, отколкото студентите, които си водят бележки на ръка“, пише съавторът и професор по психология в Принстънския университет Пам Мюлер. „Ние показваме, че макар воденето на повече бележки да е от полза, тенденцията при лаптопите лекциите да се преписват дословно, вместо да обработва информация и да я преформулират със собствени думи, е вредна за ученето“, добавя Мюлер.

Използвайте силата на умственото разстояние

Въпреки че звучи контраинтуитивно, можете да научите по-бързо, когато практикувате обучение от „разстояние“. В интервю за „Ню Йорк таймс“ Бенедикт Кери, автор на How We Learn: The Surprising Truth About When, Where, and Why It Happens, казва, че ученето е като поливане на морава. „Можете да поливате морава веднъж седмично за 90 минути или три пъти седмично за 30 минути“, каза той. „Разпределянето на поливането през седмицата ще запази моравата по-зелена с течение на времето.“

За да запазите наученето, Кери каза, че е най-добре да прегледате информацията един до два дни след първото й изучаване. „Една теория е, че мозъкът всъщност обръща по-малко внимание при по-кратки кратки интервали на обучение“, каза той в интервюто. „Така че повтарянето на информацията през по-дълъг интервал – да кажем няколко дни или седмица по-късно, вместо в бърза последователност, изпраща по-силен сигнал към мозъка, че трябва да запази информацията“, добавя той.

Отделете време за учебната дрямка

Почивката е важна, особено когато става въпрос за запазване на наученото, като сънят между учебните сесии може да подобри запомнянето ви до шест месеца по-късно, според ново изследване, публикувано в Psychological Science.

В експеримент, проведен във Франция, участници са били обучени на превод на суахили за 16 френски думи в две сесии. Участниците в „будната“ грипа са завършили първата сесия за обучение сутринта и втората сесия вечерта на същия ден, докато участниците в групата „сън“ са завършили първата сесия вечерта, легнали са да спят и след това са завършили втората сесия на следващата сутрин. Участниците, които са спали между сесиите, са запомнили средно около 10 от 16-те думи, докато тези, които не са спали между сесиите, са си запаметили само около 7,5 думи.

„Нашите резултати предполагат, че включването на сън между тренировъчните сесии води до двойно предимство, намалявайки времето, прекарано в повторно учене и осигурявайки много по-добро дългосрочно запазване, отколкото самото практикуване“, пише психологът Стефани Маза от университета в Лион. „Предишни изследвания предполагаха, че спането след учене определено е добра стратегия, но сега показваме, че спането между две учебни сесии значително подобрява тази стратегия.“

Внесете промяна

Когато усвоявате ново двигателно умение, промяната на начина, по който го практикувате, може да ви помогне да го овладеете по-бързо, според ново проучване в Медицинския факултет на Университета “Джонс Хопкинс“. В експеримент участници са били помолени да научат компютърно базирана задача. Тези, които са използвали модифицирана техника на обучение по време на втората си сесия, са се представили по-добре от другите, които са повторили един и същи метод.

Констатациите показват, че повторното консолидиране – процес, при който съществуващите спомени се припомнят и модифицират с нови знания, играе ключова роля в укрепването на двигателните умения, пише Пабло А. Челник, водещ автор на изследването и професор по физикална медицина и рехабилитация.

„Това, което открихме, е, че ако практикувате леко модифицирана версия на задача, която искате да овладеете, вие всъщност научавате повече и по-бързо, отколкото ако просто продължавате да практикувате абсолютно едно и също нещо няколко пъти подред“, добавя той.

……………

Стефани Воза за FаstCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ