Как да превърнете емоциите от врагове в съюзници на работното място

Как да превърнете емоциите от врагове в съюзници на работното място

Емоциите ви на работното място не са фиксирани, дори когато изглеждат неконтролируеми по време на ситуации под високо напрежение. Можем да ги променим (с малко усилия и практика), за да подобрим представянето си, да подобрим лидерската си ефективност и да постигнем кариерните си цели. Емоциите не са нещо, което трябва да потискаме или игнорираме в професионална среда – това е остарял подход, който пренебрегва ролята на емоционалната интелигентност за успеха на работното място. Не бива да се стремим да подчиняваме емоциите си на разума или обратното, а трябва да се стремим към внимателно сътрудничество между двете.

Ако искате да регулирате емоциите си, за да получавате ценна информация, но не и да бъдете контролирани от тях, има няколко изпитани стратегии, които носят успех.

Променете обстоятелствата

Най-лесният начин да регулирате емоция като гняв е да премахнете сигналите, които интерпретирате като дразнещи. Това означава да избягвате ситуации и хора, които задействат тези раздразнения у вас. Например, може да прекарвате по-малко време в социалните мрежи или да се дистанцирате от шефа си към края на тримесечието. Премахването или намаляването на сигналите, които интерпретираме като раздразнителни, намалява преживяването на неприятни емоции.

Тази стратегия обаче не ви помага директно да се справите с вярванията и предположенията, които са допринесли за емоционалната реакция. Например, ако интерпретирате новинарския си поток като изпълнен с негативизъм, затварянето на приложението ще намали случаите, в които изпитвате гняв, но не прави нищо, за да ви помогне да обработите и промените вярванията и очакванията, допринасящи за яростта ви. Въпреки това, ако реакцията ви е твърде разгорещена и все още нямате необходимите умения да опитате други методи за регулиране на емоциите, промяната на обстоятелствата може да бъде добър начин да избегнете причиняването на повече щети.

Когато не можете да избягате от ситуацията, втора стратегия за управление на емоциите ви е да се разсеете от неприятните сигнали. Може да игнорирате досадния си чичо Чарли на вечерята за Деня на благодарността и вместо това да се съсредоточите върху братовчедите, които искате да видите. Подобна стратегия е да се хванете да размишлявате върху негативни събития и да се намесите активно, например когато забележите, че шефът ви се навърта наоколо за стотен път, и вместо това да насочите вниманието си към подпомагане на вашите клиенти.

Въпреки че е доказано, че тази стратегия намалява неприятните емоции в краткосрочен план, тя може да отслаби дългосрочната ви устойчивост, точно както стратегията за смяна на обстоятелствата. Например, изследванията показват, че когато хора, обучени да се разсейват от негативно взаимодействие, отново биват изложени на същите проблемни ситуации, те всъщност могат да имат по-силна нежелана реакция от преди. По подобен потискането или игнорирането на емоциите не работи. Всъщност потискането на емоциите може да доведе до по-силни негативни реакции към неща, които не са свързани, например когато преглътнете гнева си, когато компанията ви уволни половината си служители, а изпълнителният директор удвои заплатата си. Така че, разсейването и потискането на емоциите са просто краткосрочни стратегии за контрол на гнева.

Преформулирайте

Трета стратегия за справяне с негативните емоции като гнева е да промените начина, по който интерпретирате негативните стимули, като преформулирате ситуацията. Това, което може да изглежда като досадно действие, като например когато колегата ви преформулира всяко предложение, което предлагате на среща, преди да го приеме, е по-малко досадно, когато осъзнаете, че тук се случва нещо друго – това е начинът, по който колегата ви обработва информацията. Преформулирането ви позволява да промените мислите, които създават емоция, и по този начин да намалите негативните емоции, които изпитвате. Всъщност, преосмислянето на ситуация, за да видите себе си от гледна точка на наблюдател, създава психологическа дистанция и може да помогне за справяне с интензивните чувства. За да работи преосмислянето, трябва наистина да повярвате в новата перспектива; то не може да бъде малодушен опит да се заблудите от типа на: „Знам, че фалитът ще ме направи по-силен!“

Преосмислянето е една от най-изследваните интервенции за емоционална регулация и е по-добра за дългосрочна устойчивост от разсейването или премахването на провокиращите стимули. Тази стратегия е особено полезна за неконтролируеми негативни стимули. Тя не е толкова добра за контролируеми сигнали, защото преосмислянето може също да ви направи самодоволни и сдържани в правенето на промени. Един от рисковете от преосмислянето е, че можете да станете по-малко мотивирани да действате директно срещу сигналите и ситуациите, които интерпретирате като гневни.

Също така, можем да преосмисляме емоционалните си преживявания по-ефективно, ако имаме по-богат емоционален речник. Например, когато можете по-внимателно да различавате чувството на разочарование, обида или нервност, можете да предприемете целенасочени действия, насочени към вашите чувства. Но ако можете да опишете емоционалните си състояния само като уморен или гладен, тогава вашите стратегии за намеса са също толкова директни. По-богатият набор от думи за емоции може да ви помогне по-внимателно да идентифицирате мислите, моделите и ситуациите, които допринасят за вашите преживявания, и по този начин да ги управлявате по-целенасочено. Когато можете да различите чувството за безсилие от ужас, имате по-голям шанс да направите нещо по въпроса. Фините разлики са от съществено значение, за да си помогнете да се успокоите, да насочите енергията си в позитивна посока или да се справите по-ефективно.

Опитайте нещо ново

И накрая, когато сте разстроени и ядосани, емоциите ви могат да бъдат съпътствани от различни типове поведение. Можете да крещите, да шепнете заплахи, да плачете, да мълчите, да бъдете любопитни, да удряте с юмруци или дори да започнете да се смеете. Модулирането на вашите реакции не е свързано с промяна на емоциите ви, а с промяна на начина, по който избирате да ги изразявате. Когато четем гневен туит, можем да го игнорираме, да се пошегуваме с него, да туитнем нещо позитивно, да променим темата, да докладваме туита, да зададем въпрос, да отговорим с контрааргумент, да организираме протест и много други неща. По подобен начин, когато се чувствате разстроени, разходката, бягането или упражненията могат да ви помогнат да управлявате физиологичните реакции и да ги насочите към положителен край. Регулирането на нашите реакции е мощен инструмент, за да се информираме от емоциите си и да бъдем съзнателни относно начина, по който ги изразяваме.

Целта не е да елиминираме емоциите от професионалния си живот, а да работим с тях по-умело. Когато усвоите тези стратегии, ще откриете, че емоциите ви се превръщат в ценни съюзници, а не в пречки за успеха ви на работното място.

………………………….

Бидхан Пармар за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ