Спрете да угаждате на всички

Спрете да угаждате на всички

Обичате ли да правите другите щастливи? Вероятно. Предоставянето на грижи и доброта носи приятно чувство. Твърде много добро нещо може да не е на добро. Добротата може да с превърне в постоянно угаждане на другите, когато развиете навик да приоритизирате чуждите нужди пред вашите собствени, казват Ян Юхас и Джилиан Юхас, консултанти по човешки взаимоотношения и автори на „Boundary Badass: A Powerful Method for Elevating Your Value and Relationships“.

„Първоначално тези навици могат да ви помогнат да си създадете репутацията на надежден екипен играч, но с течение на времето те в крайна сметка навредят на вашата производителност и кариерни стремежи“, обяснява Ян Юхас. „Хората, които се стремят да угаждат на другите, задържат това напрежение в себе си, чувствайки се съкрушени, докато се стремят да поддържат имиджа на колегата, на който другите могат да разчитат“, добавя Юхас.

Угаждането на другите в работата се проявява чрез самопотискане, казва Джилиан Юхас. „Тези хора може да могат да казват „да“ на всеки, които ги потърси, натоварвайки се с твърде много задачи“, обяснява тя.

Друг начин, по който угаждането на хората става токсично, е когато човекът позволява на другите да си приписват заслугите за работата му, добавя Ян Юхас. „Те винаги следват правилата, правят това, което трябва да правят. Но това води до много прегаряне, изтощение и неудовлетвореност в кариерата им, защото те сега не се застъпват за себе си“, добавя Юхас.

Угаждате ли на другите?

Хората, които угаждат на другите, често се гордеят с това, че имат силна работна етика. Ян и Джулиан Юхас обаче казват, че има признаци, по който да разберете, че нещата са преминали границата. Например, постоянно угаждащият човек може често да довършва работата на колегите си по даден проект. Тези хора често работят извън нормалното работно време, защото дават приоритет на графиката или дневния ред на някой друг пред собствения си. Освен това хората, които угаждат на другите, често не се чувстват уважавани от връстниците си и се разочароват, защото не получават признанието, което заслужават.

„Може да отнеме време, преди хората да осъзнаят, че притежават умения за угаждане на другите, защото това е силно вкоренено в начина, по който те действат“, казва Джилиан Юхас.

Според проучването на YouGov, почти половината от американците се определят като хора, които угаждат на другите.

Вместо това авторите съветват да се фокусирате върху изграждането на граници.

Ефективно поставяне на граници

Джилиан Юхас обяснява, че хората, които знаят как да поставят граници, са уверени и работят на база на своите ценности, а не емоции. „Те не се страхуват да се изкажат, когато границите им бъдат пресечени, и се застъпват за себе си, като същевременно гарантират, че връзката остава непокътната“, казва тя.

За да станете по-добри в поставянето на граници, трябва да разберете дълбоко личните си ценности. Настройването на вашите емоционални активатори е добър начин да идентифицирате какви могат да бъдат те.

„Нашите професионални ценности са противоположни на емоционалния актвати, защото това е нужда, която не е удовлетворена“, казва Ян Юхас. „Може би се чувствате емоционално активирани, когато сте неподготвени, като например да ви бъде даден огромен проект от нищото със срок за изпълнение от 48 часа. Обратното на това да бъдеш хванат неподготвен е необходимостта от прозрачност и предварително известяване на проектите“.

Обърнете внимание какво се случва, когато чувствате, че някой се възползва от вас или сте разочаровани от динамиката на работните взаимоотношения. След като знаете активаторите си си, можете да зададете граница около съответната стойност. Семейство Юхас препоръчват да идентифицирате вашите пет най-важни ценности в професионалните отношения. Често срещани примери са комуникация, прозрачност, доверие, отчетност и почтеност.

Защита на вашите граници

След като имате нужния списък, ясно представяйте вашите граници си на колеги и клиенти от гледна точка на професионална ефективност или осигуряване на стойност, а не на емоция. Ако вашата ценност е доверие, например, и ваш колега не полага нужните усилия в екипен проект, авторите  препоръчват да поговорите с тях.

Бихте могли да кажете: „Не изглежда, че сме на една и съща страница, когато става въпрос за изпълнение на нашите роли и спазване на крайния срок по този проект. Наистина ценя доверието. Как можем да направим промяна в нашата стратегия или графика на този проект, за да сме сигурни, че ще бъде изпълнен навреме?“

„Това позволява на хората да изразят своята стойност по начин, който насърчава растежа в рамките на връзката“, казва Ян Юхас.

Избягвайте да давате ултиматум или да вмъквате някакви, добавя Джилиан Юхас. „Не искаме да използваме емоция, защото емоциите често са едностранчиви перспективи“, обяснява тя. „Установете граници от гледна точка на предоставянето на стойност, която универсално се разбира. Целта е да почетем връзката по начин, който позволява на всички да се чувстват спокойни, докато работят съвместно в една и съща среда“.

Поставянето на граници понякога означава да напомняте на себе си за тях. „Много често хората, които угаждат на другите, си изграждат навика да мълчат. Но когато мълчиш толкова дълго, нещата започват да се трупат и трупа. В крайна сметка този вулкан избухва и се превръща в емоционално реактивна ситуация“, казва Джулиан Юхас.

Ян Юхас обяснява, че границите защитават вашето самоуважение и ви позволяват да подобрите отношенията си с другите чрез взаимно уважение.

„Поставянето на граници насърчава растежа във вашия живот и взаимоотношения, позволявайки ви да бъдете чути и разбрани“, казва тя. „В момента, в който изразите стойността си, ще започнете да виждате промяна във всичките си взаимоотношения и това ще насърчи растежа. Ще се почувствате по-спокойни“.

……………

Стефани Воза за FаstCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ