Провалът като катализатор на промяна

Провалът като катализатор на промяна

Провал. Всеки се ужасява от тази дума, особено предприемачите и изпълнителните директори. Тя ги стресира и тревожи повече, отколкото трябва. Дори на най-умните и успели предприемачи понякога се провалят. Уверявам ви, аз самият имам опит в това.

Провалът може да ви повали или да ви извиси. Случва ли се да ви стъписа и обърка? Или ви подтиква към самоанализ и желание да приложите научените уроците? Най-важното е как ще продължите оттук нататък. За всеки човек на тази земя, провалът може да бъде един от най-важните уроци, не само в бизнеса, но и в живота.

Ето няколко важни поуки, които си извлякох от неуспехите. Ако се вслушате в тях, може би ще предотвратите и своите:

1. Провалът ни принуждава да мислим различно

Без неуспехите, щяхме да правим същото нещо отново и отново. Та защо би ни притрябвало да се променяме? Но ако използвате един и същи подход към проблемите, ще се придържате към инструментите и тактиките, за които знаете, че дават резултат, без дори да се замисляте за необходимостта за радикална промяна. И все пак, конкурентите ви ще намерят хиляди начини да ви засенчат, защото те вече са се проваляли, изоставайки от вас на пазара, и искат да създават иновации. А последните са една от непланираните рожби на провала.

2. Провалът в една сфера може да означава успех в друга

Предприемачите винаги сме вманиачени по това, да бъдем „първи“, тоест да си извоюваме най-голям пазарен дял в определена индустрия. Но наблюденията ми върху начинаещи и големи компании сочат, че да се провалиш като търговски лидер в една област може да доведе до големи успехи в други сфери.

Например, спомнете си първите войни между интернет търсачките. Някога се очакваше, че благодарение на своята, Yahoo ще бъде най-голямата компания в света. Въпреки това, през 1998 се появи Google, която през 2000 набра популярност благодарение на своя гладък интерфейс и простичък дизайн. Така Yahoo загуби инерцията си и хората от компанията се пренасочиха към пазара за генериране на съдържание. Въпреки че беше една от първите и най-стари търсачки, Yahoo се провали пред Google. Но компанията обърна провала в успех и сега е един от най-големите доставчици на съдържание в света.

3. Продуктовият маркетинг е също толкова важен, колкото и самият продукт

За съжаление, историята помни много случаи, в които по-добрият продукт е губил на големите пазари. Betamax, технически погледнато, беше по-силен от VHS. Microsoft Zune бе смятан за по-добър от iPod по ред причини, но никога не успя да прекърши пазарната мощта на Apple.

Дори продуктът ви да има всички екстри, най-лъскавия дизайн и да доставя най-добрата връзка, той пак може да се провали. Изправял съм се очи в очи с конкуренцията с ясната представа, че имаме най-добрия продукт, но въпреки това сме се сблъсквали с неуспех. Такива ситуации ни подсказват, че продуктовият маркетинг е също толкова важен, колкото самият продукт.

4. Не чакайте вечна лоялност от клиентите, ако не им дадете причина да ви бъдат верни

Най-сетне сте пробили на пазара, за вас се пишат добри рецензии, получавате финансиране, а клиентите ви се увеличават. Въпросът е как ще ги задържите? Една от най-честите грешки в бизнеса е да не подхранвате лоялността на клиентите, докато сте в процес на създаване на нов продукт. За щастие, в света на дигиталния бизнес има много начини да научите тази тънкост. Отношенията с клиентите са също толкова важни, колкото иновативността. Простички неща, като например поддържан профил в социалните мрежи, инфографики, полезни статии и други маркетингови методи, ще ви помогнат да сте свързани с клиентите и да им служите като съветник и мисловен водач в бранша си.

5. Това, което не правите, е също толкова важно, колкото това, което правите

Една от най-честите грешки и причини за неуспех на повечето иноватори е, че мислят прекалено много. Сред тях е и синдромът „100 баби – хилаво бебе”, резултатите от който са натруфен дизайн или продукт, претоварен от много приложения. С няколко думи, понижавате качеството и стойността на продукта. В друг случай, същият синдром може да забави процеса и да прати проекта в девета глуха. На много компании им се иска да бяха действали на принципа „просто и глупаво“, след като са осъзнали допуснатите грешки. Понякога най-добрият начин да пазите ценността и интегритета на продукта си, е да се въздържите от прекалено мислене и бурни реакции и да не зацикляте върху дизайна.

Една от любимите ми мантри е „Уволнявай бързо, наемай бавно”. Ако имате стартираща компания, просто нямате време и пари за губене. И това важи за всичко, което на пръв поглед изглежда като неуспех. Не позволявайте на егото си да ви пречи. Признайте грешката  бързо и продължавайте напред!

Поглеждайки назад, ще разберете, че тези малки „провали” всъщност отварят врати.

Марк Гермезиан, основател на Appboy и Investor, за Entrepreneur.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Исторически обрат: България е на полуфинал на световното първенство по волейбол след победа над САЩ
Осъдиха Никола Саркози на 5 години затвор заради престъпен заговор с Муамар Кадафи
Да инвестираш като най-богатите хора в света вече е по-лесно от всякога. Но колко е опасно?
Зеленски е готов да се оттегли от поста си след края на войната
На днешната дата, 26 септември. Рождениците днес
Нови материали правят водолазните костюми устойчиви на ухапвания от акули
Компания използва AI, за да превърне клиентите си в рекламни звезди (Видео)