14 най-важни думи в бизнеса

14 най-важни думи в бизнеса

Успехът в бизнеса е нещо доста просто – вземайте добри решения по-често, отколкото правите лоши, и ще спечелите.

Просто? Да. Лесно? В никакъв случай. И това е така особено защото, с разрастването и усложняването на бизнеса ви, в процеса на вземане на решения влизат все повече и повече хора.

В началото сте само вие и инстинктът ви – и в повечето случаи двамата се справяте чудесно. Добрите инстинкти означават, че бизнесът ви ще преуспява и ще се разраства. А растежът означава да добавяте още хора и още процеси. Така, преди да сте се усетили, най-важните решения вече се вземат не от вас, а от екипите – в някои от които вие участвате, но в други – не.

А екипите, както всички бързо осъзнават, като цяло не са много добри в това редовно да вземат уместни решения.

Скритите планове, пасивно-агресивното трупане на точки, манипулативният тормоз, нацупеното отстраняване от дискусиите – всичко това са често срещани начини, по които екипите провалят простия процес на вземането на решение. Безброй книги, уъркшопове и техники за оценка излизат всеки месец на пазара в опит да разрешат проблема с нефункциониращите екипи.

Какъв е моят съвет? Около 70-80 процента от кашите, които се забъркват, когато иначе свестни хора се съберат, за да вземат заедно решения, може да бъдат избегнати, ако започнете да използвате това просто твърдение от 14 думи. Наричам го „клетвата на бизнесмените”. Ето го и него.

„Когато работя в екип или група, ще поставям интересите на компанията над собствените си.”

Това просто заявяване на намерение – толкова просто, че сякаш е измислено от дете – всъщност е мощно лепило, което ще накара екипа ви да остане заедно, фокусиран върху вземането на висококачествени решения.

Мислете за идеалния екип като за група висококвалифицирани хирурзи, събрани около пациента на операционната маса – там няма почти никакви ненужни и разсейващи фактори, фокусът е абсолютен, данните – първокласни, анализите – прецизни, всички се подкрепят взаимно и изпълняват задачите си с клинична чистота и точност.

Защо тази картина е толкова различна от сценката, разиграваща се в повечето конферентни зали? Съдейки по своя опит, това не е, защото участниците са по-неспособни или незаинтересовани. Причината е, че „пациентът” не е ясно дефиниран. За хирурга в операционната зала няма съмнение кой ще бъде опериран и от какво.

За бизнесмена в конферентната зала обаче „пациентът” (бизнесът или проблемът) е аморфен, неопределен и понякога – дори напълно забравен. „Клетвата на бизнесмена” просто, но ясно поставя фокуса на всеки върху истински важното – нуждите на предприятието като цяло.

Опитайте да използвате тази техника в следващото си съвещание. Можете да принтирате „клетвата” на листове хартия за колегите си и след това да прецените дали, когато наистина разберат кой е пациентът, те няма да променят процеса на вземане на решения. Най-вероятно ще стане точно така.

Лес Макеън, водещ американски специалист и съветник по форсиран бизнес растеж, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ