20 фундаментални въпроса, от които зависи съдбата на всеки бизнес (част II)

 20 фундаментални въпроса, от които зависи съдбата на всеки бизнес  (част II)

Ако искате вашият бизнес да процъфтява, трябва непрестанно да търсите отговорите на онези въпроси, от които зависи съдбата му. Вчера ви представихме първите 10 от тях.  Сега е ред на част II.

11. Как да продавате?

Dell Computer залага на директните продажби. General Motors и Coca-Cola разчитат на дистрибутори. Големите компании в света на модата, използват и вътрешни, и външни канали на пласмент. Apple отваря брандирани магазини. Какъвто и метода да изберете, преди това се уверете, че той съответства на генералната стратегия на вашия бизнес.

12. Как да популяризирате своя продукт, своя бизнес?

Да разкажеш на колкото се може повече потребители за своята компания без да се разориш – това е доста сложна задача. В средата на 1990 г. America Online прахоса толкова много средства за популяризирането на демоверсия на програмното си обезпечение, че после й се наложи да крие разходите във ведомостите за баланса. Впосдествие, този счетоводен подход беше официално забранен.

13. Каква е опасността от появата на нови играчи на пазара?

Ако вашият сектор е печеливш, конкуренцията бързо ще дотича. И не е задължително да се изправите лице в лице с преки конкуренти. Възможно е друга технология да разклати почвата под краката ви – вижте само какво направи с Kodak цифровата фотография. Затова предвидливо и предварително градете стабилна крепост около бизнеса си – патентовайте, осигурете си продължителен срок на аренда, създавайте лоялна потребителска база.

14. Как защитавате интелектуалната си собственост?

Някои допълнения към предишната точка: да предположим, че сте изобретили автомобил, който се движи само със слънчева енергия и развива до 240 км/ч. Само след няколко месеца вашите съобразителни конкуренти излизат на пазара със свои версии на вашия прототип. Затова, погрижете се поне за временен патент преди да покажете образеца пред публикат. Той ще пази идеята ви година – достатъчно време да поработите над детайлите.

 15. Какъв начален капитал ви е нужен?

Всеки инвеститор, който решава да вложи средства в млада компания, и всеки консултант по бизнес ще ви каже, че много добри идеи са се провалили заради недостатъчно средства. Тъй като няма категорични правила за този казус, следвайте съвета на бизнес консултанта Джим Пек, който гласи: „Удвоете първоначалната си оценка на необходимия капитал за стартиране.”

16. Как ще финансирате своя бизнес?

Имате голям избор: богата леля, кредитни карти (внимание, опасно е!), бизнес ангел-пазител, банков кредит и най-скъпия вариант – пускане на акции. Бъдете нащрек: продажбата на акции води до диверсифициране на капитала, загуба на контрол над бизнеса и последващо усложняване на управлението му.

17. Колко пари са ви нужни, за да преживеете първите няколко години?

За тези, които са пропуснали предишната точка: редовно следете финансите на компанията. Много предприемачи се надяват на финансовите прогнози за ръст, но джобовете им си стоят празни, докато добрите времена се появят на хоризонта. Не бързайте с луксозното оборудване, докато не започнете да печелите повече, отколкото харчите.

18. Правите ли финансови прогнози?

Движението е невъзможно, ако не ви е ясно накъде сте се запътили. Два са водещите критерии, по които трябва да ориентирате вашите бизнес прогнози:

1) Кога вашият бизнес ще започне да печели повече, отколкото изразходва за определен период .

2) кога в крайна сметка ще „избиете” първоначалните вложения като тук винаги трябва да се отчита и движението на инфлацията в перспектива. И още нещо: финансовите прогнози, освен обективни, трябва да бъдат и солидно обосновани. Нарисувате ли прекалено оптимистична картина, опитните инвеститори ще избягат от вас , а вие бързо ще свършите парите.

19. Стимулирате ли качествените служители?

Ако сте имали късмета да попаднете на талантливи, качествени и работливи служители, постарайте се на всяка цена да ги задържите. И помнете – заплатата е само част от това уравнение.

20. Каква е генералната ви цел?

Искате да пласирате своя бизнес на първия срещнат с много пари? Така постъпиха собствениците на MySpace, но не и на Facebook. Различните цели изискват различни стратегии. Никога не забравяйте към какво се стремите!

Кристофър Стайнер, Брат Нелсън, консултанти по бизнес управление

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ