Ричард Брансън: Любовта в офиса е неизбежна

Ричард Брансън: Любовта в офиса е неизбежна

Има различни видове семеен бизнес -  това проумях наскоро, когато Virgin Money придоби британската банка Northern Rock. Докато пътувах из страната и поздравявах служителите, че се присъединяват към групата Virgin, навсякъде усещах силния семеен дух. Не само че постоянно срещах съпрузи и съпруги, работещи в един и същ офис, но в редица случаи, там работеха и техните синове и дъщери.

Едва ли има друго толкова убедително доказателство за привързаността и доверието на един служител към компанията от това да я препоръча и на своите най-близки хора.

Няколко дни след тези срещи, вечерях със стар приятел от Ню Йорк, който ме попита за политиката на Virgin към любовните връзки в офиса. 28-годишният му син работи в компания, която забранява всякаква романтика сред служителите. Младият мъж от три месеца страдал, защото му се налагало да крие връзката си с жена, която работи в същата компания. Въпреки че били много предпазливи в офиса, те трябвало да се крият и навън, за да не бъдат засечени заедно от колеги.

Не бях мислил по този въпрос преди. Днес човек прекарва толкова много време на работното си място и като се има предвид, че обикновено първият брак се сключва когато хората са в средата или към края на 20-те години, то влюбването в офиса изглежда по-скоро неизбежно, отколкото проява на неуважение към корпоративните норми. Доколкото ми е известно, ние във Virgin, никога не сме имали някакви проблеми с този вид отношения  и не ги забраняваме.

Интересът ми бе провокиран, така че говорих с някои мениджъри от прогресивно мислещи компании и използвах съветите им и нашия опит, за да разработя по-разумен подход към романтичните отношения в офиса. Работодателите и служителите могат да използват тези насоки, за да  избегнат проблемите, без да застрелват Купидон.

1. „Направи го просто, глупако”

Принципът KISS (Keep It Simple, Stupid - “Направи го просто, глупако”) изглежда приложим в тази ситуация. Ако на необвързаните служители се каже, че са свободни да имат връзка с други необвързани колеги, то тогава ще е много по-лесно да спечелите уважението и подкрепата им за корпоративната политика. Всякакви насоки и напътствия трябва да имат за цел да направят така, че хората да не крият връзките си – откритостта ще се окаже печеливша за двете страни – за вашата компания и за служителите ви.

2. Кой на кого е началник?

Макар че не е никак изненадващо, че двама души, които работят в тясно сътрудничество може да се влюбят един в друг, те не следва да са подчинени един на друг. Ако една двойка се намира в тази ситуация, мениджърите трябва да ги разместят, дори да адаптират структурата, така че да не възникнат проблеми от съчетаването на служебна и лична йерархия.

3. По-далеч един от друг

Въпреки че всяка компания и ситуация е различна, мениджърите трябва да имат предвид, че вероятно не е добра идея за двойката да работи заедно, особено ако отделът е малък. Без значение колко умни и разумни могат да бъдат влюбените, твърде близките работни отношения ще доведат до проблеми. Малко по-голямо физическо разстояние може да се окаже добро решение за всички.

4. Тайната е в дискретността

Един от мениджърите, с които се консултирах ми каза: "Те трябва да се държат като семейна двойка в офиса – да няма външни прояви на привързаност". Може би шегата е малко груба, но в нея има мъдрост.

5. Бъдете офлайн

Двойките не трябва да използват служебната електронна поща за лични съобщения. Една грешка може да огласи новината пред цялата компания – и да излязат наяве много лични неща, които е по-добре да си останат между двамата.

Всяка напредничава компания трябва да помисли поне два пъти преди да въведе забрана за връзките в офиса. Вместо да налага правила, които (както в случая със сина на моя приятел) да правят служителите разсеяни и нещастни, би било далеч по-добре да се държи либерално. Насоките за личните отношения трябва да се  базират на здравия разум – така, че двойките да се чувстват щастливи и това да е от полза за компанията.

Великите фирми се държат като едно голямо семейство - аплодират успехите, намират причината за грешките и се събират периодично, за да поддържат връзката помежду им. Служителите, влюбващи се в колеги, са част от живота на компанията. И затова трябва да се радваме на тяхната връзка.

© Всички права запазени, Richard Branson, New York Times Syndicate, 2012

 

сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ