Тест: Какъв е вашият стил на управление?

Тест: Какъв е вашият стил на управление?

Какъв е вашият стил на управление - Кариерист? Предприемач? Тесен специалист? Или просто лоялен служител на висшия мениджмънт?

Тестът проследява начина, по който възприемате порядките и работата на вашата фирма и се адаптирате към нея. Ще научите как прилагате своите стратегии спрямо организацията и принципите в отношението на организацията към вас.

Тестът представя серия изявления, свързани с практиките, дилемите и отношенията.

I. Как очаквате фирмата да се грижи за вас?

  1. Организациите вземат безлични решения посредством комисии и други процедури, затова не може да очаквате да ви третират като отделен индивид. Трябва да се борите за правата си в света на конкуренцията – с помощта на много връзки, постоянна готовност за инициатива и движение, работейки вътре в системата.
  2. Ако работите добре, ще получите добро отношение и хубаво възнаграждение. Трябва да се включвате в решаването на проблемите и да гоните резултати. Не очаквате подкрепа от организацията, ако не правите всичко необходимо.
  3. Ще ви третират добре, ако сте добър експерт, затова трябва да поддържате професионализма си на ниво.
  4. Чувствате се в безопасност, тъй като организацията оценява труда на работещите. Правата ви са защитени и честно гарантирани, не се проявява дискриминация, организацията коректно отчита интересите на всички.

II. Какво влияние има прекият ви ръководител върху вашата кариера и удовлетвореността от работата?

  1. Важно, но преходно. Шефовете се сменят, а вие напредвате. Важно е да познавате хората, които вземат важните решения, и да следите кой дърпа конците.
  2. Критичният и неподходящ началник може да ви отврати от работата. Нямате право на ваши проблеми, тъй като конкуренцията е много голяма и мястото ви ще се заеме веднага.
  3. Важно, но не прекалено. Повечето шансове възникват в процеса на работа и ако покажете умение в решаването на проблема, вие ще сменяте началниците, а не те вас, тъй като всеки цени такива способности.
  4. Надценено. Работата ви говори за самия вас. Ако се справяте добре, това ще проличи. В опита си да ви спре началникът може да наруши работата или ще ви предизвика да смените работата си. Властта му е обратнопропорционална на професионалните ви умения, затова по-скоро култивирайте способностите си, а не шефовете. 

III. Най-добрият начин да напреднете в която и да е организация е:

  1. Да познавате хората, които решават бъдещето ви, да се нагаждате и изпъквате пред тях. Освен това, трябва да поддържате и външни връзки, защото началникът ще внимава повече с вас, ако си мисли, че сте ценен и търсен.
  2. Да изградите специални умения и ноу-хау, с които ще сте начело на колектива. С развитието на професионалните си способности си осигурявате бъдеще независимо от това на фирмата ви (добрите специалисти са винаги търсени).
  3. Захванете се с голяма и сериозна работа, която непременно трябва да се свърши, и се справете с нея. Така ще си осигурите най-бърз и добър напредък.
  4. Продължавайте, както и досега. Не си струва да изгаряте, като работите денонощно за решаване на проблемите. Освен това е важно да поддържате живот извън службата.

 IV. Очаквате шефовете да бъдат:

  1. Да ви подкрепят. В крайна сметка всички сте едно цяло. Шефовете трябва да се грижат за интересите на цялата фирма.
  2. Несъмнено началниците са  влиятелни, но най-важните хора са онези, които решават кризите. Екипът въобще се състои от стъпала и вашият кръг е колективът, в който работите.
  3. Шефовете са изключително важни за израстването и приноса ви към фирмата. Именно те подкрепят основната дейност, както и допълващите услуги и умения.
  4. Основният ви източник на конкуренти. Началниците могат да ви причинят сериозни главоболия, защото, работейки близо до вас, познават всички ваши слабости.

V. В отдела ви се появяват проблеми между служители. Не сте пряко въвлечени, но ако не се справите бързо и добре, неприятностите могат да се разраснат. Кой е най-добрият начин да реагирате?

  1. Решавате проблемите внимателно и хуманно. Не ги пренебрегвате, защото става по-лошо и хората вземат страни. Трябва да се намесите, преди да се разпадне целостта на колектива.
  2. Ако искахте да се занимавате с нечии лични проблеми, щяхте да сте директор. За вас е важна работата и всички следва да се концентрират върху нея. Хората да не се занимават с личните си проблеми в службата. Оставяте управата да решава подобни проблеми.
  3. Ако имате сериозни междуличностни проблеми в работата, те подкопават организационната структура. За да облекчите напрежението, търсите съдействие отвън.
  4. Зависи от това кой е въвлечен и какъв е проблемът. Някои хора е по-добре да се избягват. Има проблеми, които оставят трайно огорчение, въпреки че сте подходили възможно най-добре.

VI. В средата на кариерата сте. Прогресирате сравнително добре и току-що са ви предложили възможност да започнете нова работа в друга фирма, където имате шанс за по-дълготраен договор и вероятно по-бързо напредване, но за нея се изисква специално обучение. При условие че промяната няма да се отрази на семейството ви, какъв ще е вашият избор?

  1. Като се има предвид сегашното състояние на пазара на работни места, вероятно е по-добре да си останете на работата. Ще изгубите много, ако замените сегашното си положение на вече установил се и доказан вътрешен човек с неизвестността на новото място.
  2. В сегашната работа отбелязвате среден напредък. Ако искате да градите кариера, поемете новата работа и вероятно ще имате повече възможности. Обучението е част от всяка работа, а по-широкият опит ще ви бъде по-ценен.
  3. Преместването ще си струва рискът само ако новата фирма ви направи ръководител на проекта. Поставяте това като условие за приемане на работата.
  4. Обучението в средата на кариерата може да е модно, но резултатът е разни „полузнаещи” възрастни служители. Младите хора, обучени за новата работа, няма да ви оценят/приемат. Забравете това.

VII. Съвременните фирми обръщат внимание на бизнес облеклото, свързаните със статуса привилегии и представяне, доброто написване на резюмета и т.н. Това за вас е:

  1. Губене на време и усилия, вместо да си вършите добре работата. Ако сте търсен специалист, не е необходимо да се обличате от витрината.
  2. Критично важни за “висшата лига”. Външността се цени. Не можете да си позволите да сте по-непретенциозен от конкурентите ви.
  3. Трябва да разбирате от това. Тези неща са по-маловажни от тънкостите на работата, но са полезни за изглаждането на пътя. Няма смисъл да създавате лошо впечатление.
  4. Вероятно е много важно и ще трябва да поработите върху него. Но в момента има по-важни проблеми, които да решите.

VIII. Увличането по скрити значения и човешки игри е:

  1. Раздухано прекалено от хора, които имат интерес „да ви обучават” да се справяте с подобни неща. Местоработата не е за игри. Най-добре е да не обръщате внимание.
  2. Трябва да внимавате или ще се окажете изигран при даване на повишение. Политиката на офиса е факт и вие трябва да се справяте с него.
  3. Трябва да следите тези моменти и да вземате участие, особено в комисии или в екипи по проекти. Всички се стремят към най-високите постове. Надпреварата излиза извън контрол и не може да очаквате повишение за продължителен стаж.
  4. Струва си да сте наясно и да се знае за тях, но в крайна сметка печелят честните и спазващите правилата. Игрите създават много врагове.  

IX. В службата е настъпила криза и донякъде за решаването й са необходими умения като вашите. Организацията се нуждае от всякакво съдействие, но липсва сигурен вариант за справяне, а някои от предложените мерки може да рикошират лошо. Какво е най-добре да се направи?

  1. Предлагате доброволно съдействие, особено ако сте идейни и можете да намерите ефективни хора да се справят с кризата.
  2. Избягвате да се намесвате. Ако има технически проблеми в рамките на вашата компетентност, веднага оказвате съдействие. Но вие не сте ефективен в спешни случаи, свързани с някакъв неясен проект.
  3. Внимавате. Ако е сигурно, че ще се справите добре, ще се отзовете. Но ако се съмнявате, ще бъде по-добре да не ви свързват с евентуален провал.
  4. Обичайно за всеки бизнес. Ако организацията страда, това се отразява и на вас. Затова трябва да предложите услугите си и да се включите, където е необходимо.

X. Имате добър шанс за повишение в службата, ако оставите конкретната си специализирана работа и се прехвърлите в общото управление. Вашата реакция е:

  1. Няма да пропуснете такъв шанс в никакъв случай. Още повече че, ако откажете, скоро ще ви се носи славата на някой, когото го е страх да си напусне сигурното място или не може да отговори на предизвикателството.
  2. Подобно действие е обичайно за хората от вашето ниво. Срещу течението не се плува. Трябва да сте в крачка с другите от вашата категория.
  3. Зависи дали искате да разширите способностите си на експерт и на мениджър. Опитът като мениджър ще ви помага да изявявате уменията си на специалист, а комбинацията ви прави подходящ за поемане на по-големи проекти.
  4. Управлението в днешни дни е джунгла. Не си струва усилията. По-добре да сте лидер в специалността си, това ще ви открие възможности, без да изисква от вас да политиканствате като мениджър.

Общият брой за всяко изявление е 10 точки (4+3+2+1). Десет изявления по 10 точки дава максимален резултат от 100 възможни точки; максималният резултат за най-предпочитаните отговори е 40, а минималният за най-отхвърлените – 10. Четирите типа отговори са показателни за четири различни виждания за личната кариера. Ниският резултат показва, че не сте съгласни с конкретен стил, средният (20-29) показва, че понякога прилагате такъв стил, а високият резултат (30-40) – че този стил определено е предпочитан.

 1234
IАБГВ
IIВАБГ
IIIАГБВ
IVВБГА
VВГБА
VIВАБГ
VIIГАВБ
VIIIГАБВ
IXБГАВ
XАБВГ

Ако доминират отговори А:

Вие сте кариерист

Тези хора си градят кариерата и си търсят хора, които да са им полезни за тази цел. Те са ловки в отношенията в офиса и много внимават да ги свързват с правилните хора. Кариерата за тях е най-важна. Кариеристите веднага си проличават. Тяхното мото за отношенията е - ”най-важно е кого познаваш”. Те считат, че организацията е група хора. Убедени са в значимостта на познанството с „правилни” хора, изграждането на мрежа, намирането на спонсор. Кариеристите гледат на организацията като на индивидуални взаимоотношения и търсят по-влиятелните. Може би гледат на организацията като схема от групи. Кариеристите успяват да намерят начини за бързо издигане.

Ако доминират отговори Б:

Вие сте предприемач или мениджър

Тези хора реорганизират системата и организират екипи за решаване на сложни проблеми. Постоянното им разместване е свързано с много новости. Главният им фокус е решаването на проблема. За предприемача организациите управляват индустриалното общество, но са подложени на аварии и несработване. Понякога изискват ревизия на първоначалния план. Те са способни радикално да реструктурират организацията, да извършат драстични промени в персонала и начина на работа. Могат бързо да сформират екипи за проектите, без да вземат под внимание ранга и статута на членовете. Управляват тези екипи така, че проектите бързо да дадат резултат.

Ако доминират отговори В:

Вие сте лоялен служител

Той се идентифицира със самата организация. Полага усилия да бъде приет и смята, че ще постигне напредък с лоялна и постоянна работа. Спазва „правилата”. Такъв човек мисли, че ефективността на организацията се дължи точно на спазването на правилата – стриктно описание на длъжностите съгласно утвърдените норми – и поддържането на добре структурирана, ясно разграничена верига от команди. Подобни хора се идентифицират с „техните” организации и смятат, че постепенно стават все „по-вътрешни” спрямо фирмата. За тях кариерата включва три вида движение: нагоре, чрез повишения, странично – до по-престижни работи или служби, и вътрешно – до по-вътрешен кръг с повече сила и престиж.

Ако доминират отговори Г:

Вие сте специалист

Тези хора гледат на организацията като на възможности да развиват професионализма си. Вярват, че техническата експертност е по-важна от способностите за управление. Главната им цел е постигането на съвършенство в работата. Специалистът смята, че организацията му дава технически, финансови възможности и административна подкрепа, необходими му за специализацията. Според него фирмата „прави неща”, а експертите са реализаторите. Специалистите приемат мениджърите просто като бюрократи.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ