Тест: Какъв е вашият стил на управление?
Какъв е вашият стил на управление - Кариерист? Предприемач? Тесен специалист? Или просто лоялен служител на висшия мениджмънт?
Тестът проследява начина, по който възприемате порядките и работата на вашата фирма и се адаптирате към нея. Ще научите как прилагате своите стратегии спрямо организацията и принципите в отношението на организацията към вас.
Тестът представя серия изявления, свързани с практиките, дилемите и отношенията.
I. Как очаквате фирмата да се грижи за вас?
- Организациите вземат безлични решения посредством комисии и други процедури, затова не може да очаквате да ви третират като отделен индивид. Трябва да се борите за правата си в света на конкуренцията – с помощта на много връзки, постоянна готовност за инициатива и движение, работейки вътре в системата.
- Ако работите добре, ще получите добро отношение и хубаво възнаграждение. Трябва да се включвате в решаването на проблемите и да гоните резултати. Не очаквате подкрепа от организацията, ако не правите всичко необходимо.
- Ще ви третират добре, ако сте добър експерт, затова трябва да поддържате професионализма си на ниво.
- Чувствате се в безопасност, тъй като организацията оценява труда на работещите. Правата ви са защитени и честно гарантирани, не се проявява дискриминация, организацията коректно отчита интересите на всички.
II. Какво влияние има прекият ви ръководител върху вашата кариера и удовлетвореността от работата?
- Важно, но преходно. Шефовете се сменят, а вие напредвате. Важно е да познавате хората, които вземат важните решения, и да следите кой дърпа конците.
- Критичният и неподходящ началник може да ви отврати от работата. Нямате право на ваши проблеми, тъй като конкуренцията е много голяма и мястото ви ще се заеме веднага.
- Важно, но не прекалено. Повечето шансове възникват в процеса на работа и ако покажете умение в решаването на проблема, вие ще сменяте началниците, а не те вас, тъй като всеки цени такива способности.
- Надценено. Работата ви говори за самия вас. Ако се справяте добре, това ще проличи. В опита си да ви спре началникът може да наруши работата или ще ви предизвика да смените работата си. Властта му е обратнопропорционална на професионалните ви умения, затова по-скоро култивирайте способностите си, а не шефовете.
III. Най-добрият начин да напреднете в която и да е организация е:
- Да познавате хората, които решават бъдещето ви, да се нагаждате и изпъквате пред тях. Освен това, трябва да поддържате и външни връзки, защото началникът ще внимава повече с вас, ако си мисли, че сте ценен и търсен.
- Да изградите специални умения и ноу-хау, с които ще сте начело на колектива. С развитието на професионалните си способности си осигурявате бъдеще независимо от това на фирмата ви (добрите специалисти са винаги търсени).
- Захванете се с голяма и сериозна работа, която непременно трябва да се свърши, и се справете с нея. Така ще си осигурите най-бърз и добър напредък.
- Продължавайте, както и досега. Не си струва да изгаряте, като работите денонощно за решаване на проблемите. Освен това е важно да поддържате живот извън службата.
IV. Очаквате шефовете да бъдат:
- Да ви подкрепят. В крайна сметка всички сте едно цяло. Шефовете трябва да се грижат за интересите на цялата фирма.
- Несъмнено началниците са влиятелни, но най-важните хора са онези, които решават кризите. Екипът въобще се състои от стъпала и вашият кръг е колективът, в който работите.
- Шефовете са изключително важни за израстването и приноса ви към фирмата. Именно те подкрепят основната дейност, както и допълващите услуги и умения.
- Основният ви източник на конкуренти. Началниците могат да ви причинят сериозни главоболия, защото, работейки близо до вас, познават всички ваши слабости.
V. В отдела ви се появяват проблеми между служители. Не сте пряко въвлечени, но ако не се справите бързо и добре, неприятностите могат да се разраснат. Кой е най-добрият начин да реагирате?
- Решавате проблемите внимателно и хуманно. Не ги пренебрегвате, защото става по-лошо и хората вземат страни. Трябва да се намесите, преди да се разпадне целостта на колектива.
- Ако искахте да се занимавате с нечии лични проблеми, щяхте да сте директор. За вас е важна работата и всички следва да се концентрират върху нея. Хората да не се занимават с личните си проблеми в службата. Оставяте управата да решава подобни проблеми.
- Ако имате сериозни междуличностни проблеми в работата, те подкопават организационната структура. За да облекчите напрежението, търсите съдействие отвън.
- Зависи от това кой е въвлечен и какъв е проблемът. Някои хора е по-добре да се избягват. Има проблеми, които оставят трайно огорчение, въпреки че сте подходили възможно най-добре.
VI. В средата на кариерата сте. Прогресирате сравнително добре и току-що са ви предложили възможност да започнете нова работа в друга фирма, където имате шанс за по-дълготраен договор и вероятно по-бързо напредване, но за нея се изисква специално обучение. При условие че промяната няма да се отрази на семейството ви, какъв ще е вашият избор?
- Като се има предвид сегашното състояние на пазара на работни места, вероятно е по-добре да си останете на работата. Ще изгубите много, ако замените сегашното си положение на вече установил се и доказан вътрешен човек с неизвестността на новото място.
- В сегашната работа отбелязвате среден напредък. Ако искате да градите кариера, поемете новата работа и вероятно ще имате повече възможности. Обучението е част от всяка работа, а по-широкият опит ще ви бъде по-ценен.
- Преместването ще си струва рискът само ако новата фирма ви направи ръководител на проекта. Поставяте това като условие за приемане на работата.
- Обучението в средата на кариерата може да е модно, но резултатът е разни „полузнаещи” възрастни служители. Младите хора, обучени за новата работа, няма да ви оценят/приемат. Забравете това.
VII. Съвременните фирми обръщат внимание на бизнес облеклото, свързаните със статуса привилегии и представяне, доброто написване на резюмета и т.н. Това за вас е:
- Губене на време и усилия, вместо да си вършите добре работата. Ако сте търсен специалист, не е необходимо да се обличате от витрината.
- Критично важни за “висшата лига”. Външността се цени. Не можете да си позволите да сте по-непретенциозен от конкурентите ви.
- Трябва да разбирате от това. Тези неща са по-маловажни от тънкостите на работата, но са полезни за изглаждането на пътя. Няма смисъл да създавате лошо впечатление.
- Вероятно е много важно и ще трябва да поработите върху него. Но в момента има по-важни проблеми, които да решите.
VIII. Увличането по скрити значения и човешки игри е:
- Раздухано прекалено от хора, които имат интерес „да ви обучават” да се справяте с подобни неща. Местоработата не е за игри. Най-добре е да не обръщате внимание.
- Трябва да внимавате или ще се окажете изигран при даване на повишение. Политиката на офиса е факт и вие трябва да се справяте с него.
- Трябва да следите тези моменти и да вземате участие, особено в комисии или в екипи по проекти. Всички се стремят към най-високите постове. Надпреварата излиза извън контрол и не може да очаквате повишение за продължителен стаж.
- Струва си да сте наясно и да се знае за тях, но в крайна сметка печелят честните и спазващите правилата. Игрите създават много врагове.
IX. В службата е настъпила криза и донякъде за решаването й са необходими умения като вашите. Организацията се нуждае от всякакво съдействие, но липсва сигурен вариант за справяне, а някои от предложените мерки може да рикошират лошо. Какво е най-добре да се направи?
- Предлагате доброволно съдействие, особено ако сте идейни и можете да намерите ефективни хора да се справят с кризата.
- Избягвате да се намесвате. Ако има технически проблеми в рамките на вашата компетентност, веднага оказвате съдействие. Но вие не сте ефективен в спешни случаи, свързани с някакъв неясен проект.
- Внимавате. Ако е сигурно, че ще се справите добре, ще се отзовете. Но ако се съмнявате, ще бъде по-добре да не ви свързват с евентуален провал.
- Обичайно за всеки бизнес. Ако организацията страда, това се отразява и на вас. Затова трябва да предложите услугите си и да се включите, където е необходимо.
X. Имате добър шанс за повишение в службата, ако оставите конкретната си специализирана работа и се прехвърлите в общото управление. Вашата реакция е:
- Няма да пропуснете такъв шанс в никакъв случай. Още повече че, ако откажете, скоро ще ви се носи славата на някой, когото го е страх да си напусне сигурното място или не може да отговори на предизвикателството.
- Подобно действие е обичайно за хората от вашето ниво. Срещу течението не се плува. Трябва да сте в крачка с другите от вашата категория.
- Зависи дали искате да разширите способностите си на експерт и на мениджър. Опитът като мениджър ще ви помага да изявявате уменията си на специалист, а комбинацията ви прави подходящ за поемане на по-големи проекти.
- Управлението в днешни дни е джунгла. Не си струва усилията. По-добре да сте лидер в специалността си, това ще ви открие възможности, без да изисква от вас да политиканствате като мениджър.
Общият брой за всяко изявление е 10 точки (4+3+2+1). Десет изявления по 10 точки дава максимален резултат от 100 възможни точки; максималният резултат за най-предпочитаните отговори е 40, а минималният за най-отхвърлените – 10. Четирите типа отговори са показателни за четири различни виждания за личната кариера. Ниският резултат показва, че не сте съгласни с конкретен стил, средният (20-29) показва, че понякога прилагате такъв стил, а високият резултат (30-40) – че този стил определено е предпочитан.
1 | 2 | 3 | 4 | |
I | А | Б | Г | В |
II | В | А | Б | Г |
III | А | Г | Б | В |
IV | В | Б | Г | А |
V | В | Г | Б | А |
VI | В | А | Б | Г |
VII | Г | А | В | Б |
VIII | Г | А | Б | В |
IX | Б | Г | А | В |
X | А | Б | В | Г |
Ако доминират отговори А:
Вие сте кариерист
Тези хора си градят кариерата и си търсят хора, които да са им полезни за тази цел. Те са ловки в отношенията в офиса и много внимават да ги свързват с правилните хора. Кариерата за тях е най-важна. Кариеристите веднага си проличават. Тяхното мото за отношенията е - ”най-важно е кого познаваш”. Те считат, че организацията е група хора. Убедени са в значимостта на познанството с „правилни” хора, изграждането на мрежа, намирането на спонсор. Кариеристите гледат на организацията като на индивидуални взаимоотношения и търсят по-влиятелните. Може би гледат на организацията като схема от групи. Кариеристите успяват да намерят начини за бързо издигане.
Ако доминират отговори Б:
Вие сте предприемач или мениджър
Тези хора реорганизират системата и организират екипи за решаване на сложни проблеми. Постоянното им разместване е свързано с много новости. Главният им фокус е решаването на проблема. За предприемача организациите управляват индустриалното общество, но са подложени на аварии и несработване. Понякога изискват ревизия на първоначалния план. Те са способни радикално да реструктурират организацията, да извършат драстични промени в персонала и начина на работа. Могат бързо да сформират екипи за проектите, без да вземат под внимание ранга и статута на членовете. Управляват тези екипи така, че проектите бързо да дадат резултат.
Ако доминират отговори В:
Вие сте лоялен служител
Той се идентифицира със самата организация. Полага усилия да бъде приет и смята, че ще постигне напредък с лоялна и постоянна работа. Спазва „правилата”. Такъв човек мисли, че ефективността на организацията се дължи точно на спазването на правилата – стриктно описание на длъжностите съгласно утвърдените норми – и поддържането на добре структурирана, ясно разграничена верига от команди. Подобни хора се идентифицират с „техните” организации и смятат, че постепенно стават все „по-вътрешни” спрямо фирмата. За тях кариерата включва три вида движение: нагоре, чрез повишения, странично – до по-престижни работи или служби, и вътрешно – до по-вътрешен кръг с повече сила и престиж.
Ако доминират отговори Г:
Вие сте специалист
Тези хора гледат на организацията като на възможности да развиват професионализма си. Вярват, че техническата експертност е по-важна от способностите за управление. Главната им цел е постигането на съвършенство в работата. Специалистът смята, че организацията му дава технически, финансови възможности и административна подкрепа, необходими му за специализацията. Според него фирмата „прави неща”, а експертите са реализаторите. Специалистите приемат мениджърите просто като бюрократи.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.