Уроци за преговорите от Кънчо Стойчев

Уроци за преговорите от Кънчо Стойчев

На пръв поглед крайният резултат от всички преговори изглежда самоочевиден –договорът се сключва или не. На практика обаче това е валидно само при ултимативни ситуации. Във всички останали случаи преговорите са с отворен край и именно затова са преговори.

Първо задължително условие за успех е пълната предварителна яснота по отношение на вариантите на възможните решения на финала. Истината е, че полето на тези варианти се разширява или стеснява в хода на самите преговори и далеч не винаги изходът е ясен, но това не зачерква необходимостта от детайлното му моделиране преди сядане на масата. Смисълът на това моделиране е формулирането на минимален вариант, на граница, при достигането на която задължително се става от масата. Ситуацията е подобна като при игра на рулетка – ако си седнал на масата без предварително да си решил коя е максималната загуба, при която автоматично и без да мислиш ставаш и излизаш на чист въздух, вероятността да загубиш много повече е почти сигурна.

На второ място идва определянето на оптималния за двете страни вариант, т.е. най-вероятната точка на пресичане на интересите. Предварителната яснота за тази точка дава възможност за правилното построяване на стратегията на водене на преговорите. Третият съществен пункт е постигане на предварителна яснота по отношение на правомощията на преговарящия, и на механизма за превръщане на договореното във финален документ за подпис.

Никога не трябва да се забравя, че ключовите юридически и финансови отдели (понякога структурирани в един отдел „Сливания и придобивания”) са държава в държавата в големите корпорации. Чисто формалната логика на тяхното опериране не рядко блокира или сериозно забавя реализацията на договореното. Защото изникват непредвидени данъчни усложнения или конфликт с вътрешни разпоредби или юридически плетеници.

В крайна сметка бизнес преговорите винаги са за пари, но никога не трябва да се забравя, че това е така именно само в крайна сметка. В действителност кешовият компонент, който обективно се приема за най-важен, може и да не е такъв. Даващата страна винаги сяда на масата с ясна стратегия да даде по-малко, така както взимащата се стреми да вземе повече. Защото на повърхността винаги изглежда, че именно резултата в пряко кешово изражение е резултатът с голямо Р. Затова много често чрез умни маневри за отстъпване в кешовите параметри може да се постигне много повече.

Другата страна може да стане победител чрез включване на непряко кешови договорености, които в крайна сметка да се окажат по-доходоносни. Става дума за договорки от типа на намаляване на плащането за сметка на начало на изплащане на дивиденти месец-два по-късно. Ако насреща ви стои голяма корпорация, то най-често преговарящият е чиновник, макар и високопоставен, и чиновническата му психика - да отчете успех нагоре чрез постигане на по-малко кешово харчене - често надделява.

Зад всички споделени изводи се крият множество конкретни преговори, но тъй като светът действително е твърде малък, предпочитам да не навлизам в подробности. Още повече, че строги рецепти няма, бизнесът винаги е безкрайна комбинация от правила и случайности.

Кънчо Стойчев, BBSS Gallup International

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ