Коментари

Мениджърите от стоматологията

Мениджърите от стоматологията

Повечето от тях са зъболекари, но не всички, съотношението жени-мъже е 60:40. За налагането на една относително нова професия у нас разказва д-р Венета Павлова, председател на Асоциацията на денталните мениджъри в България*

- Д-р Павлова, колко души обединява Асоциацията на денталните мениджъри? Какви са те, какви бизнеси ръководят?

- Асоциацията на денталните мениджъри в България обединява над 50 души, собственици и управители на най-големите дентални клиники и кабинети, както и в лично качество - представители на бизнеса, свързани с денталния бранш. Нашата асоциация е единствената отворена организация в денталното съсловие, в която членуват и може да членуват хора, които не са зъболекари. Важно е да имат допирни точки с нашата дейност. В нея членуват двама мениджъри на водещи дентални фирми - Маргарита Тотева и Васил Попов, както и издателят на "Стоматологичен свят" Сергей Пенов. Почетни членове са Дженифър де Сейнт Джордж, експерт по дентален мениджмънт, сред първите 100 личности, допринесли за промяната на световната стоматология, както и Едмонд Бинхас, водещ европейски специалист по дентален мениджмънт. Нашите членове ръководят екипи от над 500 души, съотношението жени-мъже е 60:40, те са на възраст между 25 и 55 години.

- В кои градове и райони има най-много дентални мениджъри и в кои най-малко?

- Най-много зъболекари са съсредоточени в София, Пловдив, Варна - те ръководят и работят в групови или индивидуални практики. Истината е, че на първо място се определят като зъболекари и приемат нашата прекрасна професия като призвание и след това като дентални мениджъри.

- Задължително ли е денталните мениджъри да бъдат зъболекари?

- Повечето дентални мениджъри са завършили дентална медицина. Съвместяват и двете професии. Не е задължително да бъдат зъболекари, но сегашната картина у нас е такава. Към нея се добавят нови щрихи. Съществуват семейни дентални практики - ако единият от партньорите не е зъболекар, поема мениджмънта. Ако и двамата са зъболекари - единият или и двамата се захващат с управлението. В по-малките дентални кабинети - със зъболекар и сестра - зъболекарят сам менажира практиката си. Нещата се променят, когато кабинетът започне да се разраства. Като тенденция все по-отчетливо в големите дентални клиники се налага фигурата на професионалния мениджър, който не е зъболекар. През 2013 г. такъв човек взе и голямата награда в конкурса "Мениджър на дентална практика", ръководител на дентална клиника във Варна.

- С какви трудности се сблъсква денталният мениджър в България?

- На първо място тази материя бе нeпозната и не се изучава в денталните факултети. Асоциацията на денталните мениджъри в България работи много в посока на обучението - повишаване квалификацията на всички членове в областта на денталния мениджмънт. Организираме конференции, на които споделяме своя опит. Съдействахме за издаването на два сборника по темата. Идват великолепни лектори от чужбина, всеки от нас извлича полза, прилага наученото в дейността си. Но в български условия някои неща работят, други не. Много от нас в началото са управлявали своите дентални практики интуитивно. Сега вече полагаме сериозни усилия, за да вдъхновим екипите си, да инвестираме в най-добрата апаратура, да повишаваме квалификацията на специалистите си, за да предложим най-добрата грижа на пациента. Моя любима мисъл, която ме води в управлението, е, че "Хора, обединени в екип, могат да постигнат всичко онова, за което нито един човек сам не може и да мечтае". Така че денталният мениджър, ако е зъболекар, се учи "в движение". Ако е човек от бизнеса, трябва да се захване сериозно и отговорно с тази дейност, за да постигне успехи.

- Как Асоциацията на денталните мениджъри помага на своите членове?

- В помощ ни е колективният абонамент за "Мениджър", списанието се чете, коментираме го. То ни помага и стимулира нашето развитие. Ще заменя думата "помага" с насърчава, подкрепя... Ние сме предприемачи, градим всичко заедно с нашите екипи и така си помагаме. Инициативите ни са вече регулярни - една започнахме в началото на тази година. Организирахме среща с бизнеса в денталния бранш - производители, представители на световни фирми в областта на денталната профилактика, търговци на дентална апаратура и лечебни средства, на продукти за орална хигиена и пр. Целта е да превърнем превенцията на денталното здраве в национална задача, да подкрепяме взаимно проявите си. Ще я наложим като традиция. Всяка година през пролетта организираме национална конференция в Стара Загора, сега ще е петата поред. Каним известни български и чужди лектори, дискутираме, обменяме опит. Въведохме за първи път практиката на най-престижния и посещаван български дентален форум - Научния конгрес на Българския зъболекарски съюз в Бургас - да се говори за дентален мениджмънт, с лектор, осигурен от нашата асоциация. През август се събираме на неформална среща, за да обсъждаме текущи проблеми в кабинетите си и да ги решаваме. А през октомври е "черешката на тортата", най-голямото ни и престижно събитие - церемонията по награждаването на победителите в конкурса "Мениджър на дентална практика". Известен е в съсловието като "Оскарите на зъболекарите". Не правя реклама на този конкурс, но той е изключително важен за нас и за пациентите. Когато оценяваме кандидатите, ние се срещаме с тях в собствените им кабинети и клиники - разговаряме, оценяваме ги по точно определени критерии, даваме насоки и се обогатяваме взаимно. Чрез конкурса ние оценяваме инвестициите в управлението в полза на пациента. Всичко в денталния кабинет или клиника е подчинено на него, на неговия комфорт и съвременно лечение.

Успяхме да приобщим към нашия порив за по-добро управление и българските зъботехници. Ние сме едно цяло и неслучайно вече трета година провеждаме през ноември заедно с тяхната организация проява под наслов "Силата на екипа - гаранция за успех".

Развиваме корпоративната и социалната ангажираност като част от денталния мениджмънт. При зъболекарите благотворителността понякога е ежедневие. Въпреки това всяка година през първия петък на месец октомври честваме Световния ден на усмивката. Приехме присърце слогана на този ден: "Направи добро, помогни на някого да се усмихне". Във всеки град, където има наши членове, провеждаме благотворителни акции. И разбира се, напомняме на българите, че за да имат красива усмивка, трябва да се грижат за денталното си здраве.

- С кое от постиженията на Асоциацията на денталните мениджъри в България се гордеете най-много?

- Когато д-р Едмонд Бинхас дойде в България, ми каза: "Много е хубаво, че тук виждам хора, обединени около една идея, ентусиасти...". Най-голямото ни постижение е, че сме заедно, приятели и колеги, заредени с енергия. Споделяме креативните си идеи и ги осъществяваме. Сами прозряхме необходимостта и съумяхме да създадем притегателен център - денталния мениджмънт. Друго много важно нещо, с което се гордеем, е, че в България денталната медицина, зъболекарите, денталните кабинети и клиники са на изключително високо ниво. Всички предлагаме модерно и иновативно лечение, непрекъснато инвестираме в своята квалификация и модернизация на своите практики. Съвместната ни работа с Българския зъболекарски съюз, Асоциацията на денталните дилъри в България и Съюза на зъботехниците в България е насочена точно към това. А обединението в днешно време е голямо постижение и гаранция за успех!     

Мирослав Майер, сп. "Мениджър"

--------------------------------------------------

*АСОЦИАЦИЯТА НА ДЕНТАЛНИТЕ МЕНИДЖЪРИ В БЪЛГАРИЯ е учредена през 2010 г. Тя обединява мениджъри в денталния бранш от цяла България и световни експерти в областта на денталния мениджмънт.

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ