Силата на самоконтрола
Били ли сте някога в работна ситуация, при която конфликтът ескалира извън контрол? Най-вероятно сте ставали свидетели на подобно развитие. Как хората, замесени в този сценарии, са се справили с драмата? Разрешили ли са спора спокойно и с взаимно уважение?
Ако отговорът е „да“, то това е пример за хора, които реагират добре по време на криза. Другият пример обаче е човек, който избухва и започва да сочи с пръст. Тук очевидно става въпрос за токсичен човек, който лесно може да отблъсне другите и да съсипе екипния дух.
Какъв е правилният начин за справяне с такъв тип токсични хора? Отговорът е в прилагането на един от най-важните принципи на емоционалната интелигентност – самоконтрола.
Лидерската сила на самоконтрола
В изследванията на емоционалната интелигентност често се ползва термина самоуправление – нещо, към което повечето токсични хора не са се приспособили. Защо самоконтролът е важен?
Когато възникнат конфликти, самоконтролът опира до това дали човек е в състояние да управлява своите емоции и поведение, за да постигне положителен резултат. Според гуруто в сферата на емоционалната интелигентност Даниел Голман при работата с емоционално интелигентни лидери „драмата е много ниска, а производителността е много висока“.
Ако лидерите нямат способност за самоконтрол, резултатът не е добър. Една от основните пречки, произтичащи от липсата на самоконтрол, е нефилтрираният гняв. Гневът е нормална човешка емоция, но тя трябва да се изразява по здравословен начин. Има място и време за изразяване на гняв и всички трябва да се научим как да го управляваме, ако не искаме той да поеме водеща роля. Самоконтролът се грижи за това.
Самоконтролът е умение, което може да помогне на лидерите да бъдат спокойни и съсредоточени по време на силен стрес. Ето 3 начина, по които всеки лидер може да подобри своя самоконтрол:
Идентифицирайте емоциите
Има ли силна емоция, която изпитвате, когато помислите за някакво скорошно негативно събитие? Преди да действате на база емоции, добрата отправна точка е да ги идентифицирате и да си дадете време, преди да действате, за да се уверите, че няма да съжалявате за това, което ще направите.
Разберете кои неща активират определени емоции у вас
Помислете за последния път, когато може би сте прекрачили границата. Какво е била последната капка, с която чашата е преляла? Вероятно става въпрос за нещо по-дълбоко, нещо, което все още не е разрешено. Каквото и да се намира на дъното на купчината, първо трябва да се погрижите за него. Това е първичната емоция, която предизвиква всяка вторична емоция, включително гнява, страх, тъга и вина.
Вземете мерки
След като откриете основната причина, активираща емоции у вас, помислете за най-добрия начин за прекъсване на този цикъл. Има ли нужда от продуктивен разговор с някой друг и ако да, то с кого? По-преднамерени ли сте за скъсяването на разстоянието между това как се чувствате сега и как искате да се чувствате? Може би следващият ви начин на действие е изобщо да не действате, а да слушате различни гледни точки и да обработвате емоциите си, преди да вземете друго необмислено решение.
Самоконтролът е от решаващо значение за лидерите, защото никой не иска да работи за човек, който не може да контролира емоциите си, особено в трудни времена. Управлението, базирано на страх и тормоз няма място в настоящата социална икономика, която цени взаимоотношенията, сътрудничеството и автентичността.
………………..
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.