Световната икономика изправена пред повсеместен дефицит

Световната икономика изправена пред повсеместен дефицит

Преди повече от година, когато пандемията от COVID-19 започва опустошителния си поход, от страна на страна, от икономика на икономика, потребителите бяха тези, които панически купуваха различни стоки, презапасявайки се в очакване на апокалипсис. Днес обаче ситуацията е малко по-различна, като този път яростното търсене идва от компаниите, пишат Брендан Мъри, Една Коран и Ким Чипман за Блумбърг.

От производството на матраци, до това на автомобили и алуминиево фолио, фирмите от всички сектори купуват повече материали, отколкото имат нужда, за да оцелеят на фона на светкавичната скорост на възстановяването на търсенето на стоки и услуги. Тази борба за ресурси тласка веригите за достави до техния лимит. Дефицитите, транспортните тапи и ценовите скокове достигат нива, невиждани от години, подклаждайки опасения, че рязкото възстановяване на световната икономика ще донесе със себе си голяма инфлация.

Мед, желязо и стомана. Царевица, кафе и соя. Дървен материал, полупроводници, пластмаса и картон за опаковане. Светът изглежда е изправен пред недостиг на всичко. „Каквато и суровина или продукт да посочите, от него ще има недостиг“, коментира пред Блумбърг Том Лайнбаргър, председател и главен изпълнителен директор на производителя на дизелови двигатели и генератори Cummins Inc. „Клиентите опитват да се докопат до всичко, до което могат, защото виждат високо търсене. Те очакват то да остане такова и през следващата година“, казва президентът на компанията Дженифър Ръмси.  

Разликата между настоящият недостиг и предходните проблеми с доставките е в неговия мащаб и във факта, че никой не може да каже кога той ще приключи. Независимо дали става въпрос за големи или за малки бизнеси, не са много тези, които не са засегнати от проблема. Литовската транспортна и логистична компания Girteka Logistics не разполага с достатъчно капацитет в своите камиони, за да отговори на търсенето. Американската компания за енергийни напити Monster Beverage Corp. Страда от недостиг на алуминий. Базираната в Хонконг MOMAX Technology Ltd. закъснява с производството заради липса на чипове.

През последните няколко месеци ситуацията бе усложнена допълнително от редица катастрофи, които разтърсиха пазара на суровини. През март Суецкия канал бе блокиран за близо седмица след засядането на огромния товарен кораб Ever Given. Сушата в редица страни опустоши земеделската продукция. Студено време в Тексас през февруари блокира работата на голяма част от американската петролна индустрия. Преди по-малко от две седмици най-голямата тръбопроводна мрежа за горива в САЩ бе принудена да спре работата си заради хакерска атака. Сега Индия е изправена пред невиждан ръст на случаите на COVID-19, който може да доведе до затварянето на най-големите пристанища в страната.

Всички, които мислят, че това ще свърши в рамките на няколко месеца, има един не толкова известен икономически индикатор в САЩ, който показва, че вероятността за подобно развитие е малка. Този индикатор се казва Logistics Manager’s Index, като той се базира на месечни анкети сред ръководители на веригите за доставки за това как те виждат инвентара, транспорта и разходите за складиране в настоящето и през следващите 12 месеца. В момента индексът е на второто си най-ниско ниво в историята, като няма признаци за подобряване в бъдеще.

Според Зак Роджърж, който е доцент в бизнес колежа на Колорадския държавен университет и участва в изготвянето на индекса, става въпрос за фундаментална промяна. В миналото тези три фактора са били фокусирани върху ниските цени и надеждността. Днес, когато търсенето на електронна търговия се ускорява, складовете се местят от евтините покрайнини в градските центрове, за  да могат доставките да бъдат осъществявани по-бързо, макар и срещу по-високи разходи за наем, работна рака и услуги.  Смятани за риск преди пандемията, по-обемните инвентари днес отново са на мода. Транспортните цени, които са по-волатилни от другите два фактора, няма да паднат, докато това не се случи и с търсенето. „По същество това, което хората ни казват , е да очакваме, е, че трудно ще достигнем ситуация, при която предлагането отговаря на търсенето“, казва Роджърс. „По този причина очакваме да има някакъв ръст на цените през следващите 12 месеца“, добавя той.

По-популярните измерители също започват да отразяват по-високите разходи за домакинствата и компаниите. Основният индекс на потребителските цени в САЩ, в който не се включват цените на храните и горивата, скочи през април спрямо предходния месец се повиши с най-бързия темп от 1982 г.

На този фон все повече наблюдатели предупреждават, че инфлацията неизбежно ще се ускори. Тази заплаха бе достатъчна, за да доведе до сътресения в централните банки, заводите и супермаркетите.  Федералният резерв на САЩ е изправен пред нови въпроси за това кога да повиши лихвите, за да предотврати рязък скок на инфлацията. Политическите рискове пък заплашват да дерайлират плановете за разходи на президента Джо Байдън,.

Натискът върху доставките на редки материали се очаква да продължи, тъй като разширяването на капацитета за производство на неща, от които има недостиг, било то чрез допълнителен капитал или труд, изисква време и струва скъпо. Цените на дървения материал, медта, желязната руда и стоманата скочиха през последните месеци, тъй като доставките се свиват в условията на засилено търсене от САЩ и Китай - двете най-големи икономики в света.

Суровият петрол също поскъпва, като това се отнася и за цените на индустриалните материали – от пластмаса до каучук и химикали. Това започва да се отразява и на цените в магазините, като производителят на алуминиево фолио и торби за боклук Reynolds Consumer Products Inc. планира нов ръст на цените – трети само през тази година.

Храните също поскъпват. Цената на палмовото масло е нараснала с над 135% през последната година. Соята е достигна най-високата си цена от 2012 г. Фючърсите на царевица удариха 8-годишен връх, докато тези на пшеницата достигнаха най-високото си равнище от 2013 г.  

Сред причините за тези резултати са притесненията, свързани с климата, и масовите покупки на Китай. Най-важно може би е икономическото възстановяване на САЩ, което върви по-бързо от първоначално очакваното. Доказателство за това са множеството контейнеровози по брега на Калифорния, които чакат разтоварване на пристанищата от Оукланд до Лос анджелис. Повечето от стоките в тях идва от Китай, където данни на правителството от миналата седмица показаха, че през април производствените цени са нараснали най-много от 2017 г. насам.

В Източна Азия, която е производствения център на света, недостига на материали е най-видим. Липсата на чипове вече се разпространи от автомобилния сектор до този за производството на смартфони.

Джон Ченг, който е главен изпълнителен директор на компания  MOMAX, казва че недостига на полупроводници е усложнил усилията на компанията за разработване на нови продукти и навлизане в нови пазари. Той даде пример с нова банка за захранване на продукти на Apple, включително iPhone, Airpod, iPad, чието производство е било отложено заради недостига на чипове.

Вместо краткотрайно неудобство, кризата с полупроводниците заплашва целия сектор на електрониката и може и може да се отрази негативно на зависимите от износа азиатски икономики, казва Винсънт Цуй от Gavekal Research. „Случващото се не е резултат от няколко временни проблема. То има по-структурен характер и засяга редица индустрии“, добавя той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ