Ти определяш границата!
Намирането на баланс между професионалния и личния живот или интеграция между двете – това е една от най-нашумелите теми в офисите по света. Тази тенденция се наблюдава дори в офертите за работа, които често представят добрия баланс между професионалния и личния живот като едно от предимствата, които предлагат.
Определено има начини, по които вашата компания може да унищожи баланса между личния ви живот и кариерата, като културата на дълги работни часове и постоянна свързаност с офиса. Съществуват обаче проучвания, които защитават тезата, че баланса между работата и свободното време не зависи особено много от работното място, а от самия човек и неговия характер.
Как вашия характер влияе на способността ви да постигнете добър баланс между кариерата и личния живот
В книгата „Work: Negotiating Boundaries Through Everyday Life“ социологът Кристена Ниперт-Енг разделя хората на два типа:
Сегрегатори – хората, които определят ясни и конкретни граници между работата ли личния живот
Интегратори – хората, които не могат да разделят двете
Сегрегатори могат да работят по 40 часа на седмица и пак имат чувството, че са постигнали добър баланс между личния и професионалния си живот, тъй като те могат да се абстрахират напълно от случващото се в офиса. Интеграторите, от друга страна, трудно може да се справят с напрегнатия работен график, защото те не спират да мислят за работата дори след като се приберат вкъщи, губейки дори малкото свободно време, което имат. Проблемът при вас може да идва именно от склонността ви да размивате границите между двете.
Намерете дейност, която освобождава ума ви от мисли за работата
Прочуване на Сабине Сонентаг и Шарлоте Фритз, публикувано в „Journal of Occupational Health Psychology“, показва, че начертаването на граница между личния и професионалния живот изисква „психологическо откъсване“.
Когато сме на работа, ние изпитваме стрес и напрежение, свързани със самата работа. Когато този стрес вече не е налице, организмът ни започва да се възстановява. Сонентаг и Фритз обаче твърдят, че за целта не е достатъчно просто да не бъдете в офиса, трябва да създадете психологическа откъснатост от работата.
Те откриват, че някои прости дейности, като например разходката или четенето на книга, или по-трудоемки и взискателни занимания, като ученето на нов език или практикуването на някакъв спорт, могат да помогнат на човек да се откъсне от мислите за работата.
Спрете да се занимавате с неща, които ви напомнят за работата
Случвало ли ви се е да погледнете телефона си преди лягане, да видите че имате непрочетен имейл от работа, да го прочетете и да прекарате следващите няколко часа, размишлявайки върху неговото съдържание? Правили ли сте това сутрин, след като станете от леглото, по време на вечеря или докато се разхождате в парка през уикенда? Ако отговорът е „да“, имам един бърз и лесен за изпълнение съвет за вас: Спрете да го правите!
Друг важен аспект на възстановителния процес е избягването на неща, които ви създават стрес.
„Една от важните предпоставки за постигането на възстановяване е тази, че функционалните системи, които са били подложени на натоварване по време на работа, трябва да бъдат оставени да си починат и да не бъдат използвани повече.“, казват Сонентаг и Фритз. Иначе казано, всеки път, когато проверявате как вървят нещата в офиса, когато всъщност не сте на работа, вие пречите на способността на тялото и умът ви да се отпуснат, възстановят и откъснат от мислите за работата.
Говорете с шефа си за вашите лични цели
От Google препоръчват друга стратегия за запазване на баланса между личния и професионалния живот. От компанията насърчават служителите да споделят някаква лична цел със своя шеф, като например „няма да чета работни имейли от вкъщи“. След това шефът поема ангажимента да държи служителя си отговорен за изпълнението на тази цел.
Макар че от Google казват, че до момента не са могли да измерят успеха на тази стратегия, други прочувания показват, че споделянето на лични цели с вашия шеф може да бъде от полза както за самите вас, така и за фирмата, в която работите.
Ако пък шефът ви не иска да ви помогне с реализацията на вашите цели, то това може да бъде знак, че проблемът с баланса между работата и личния живот може да не дължи само на вашия характер. В този случай е най-добре да потърсите друга работа.
Направете списък със задачи за следващия ден
В своята книга „The Organized Mind“ неврологът Даниел Левитин обяснява, че когато опитваме да си спомним нещо, нашите мозъци създават „повтарящ се цикъл“ от информацията, който редовно ни напомня за задачата.
Ако когато си тръгнете от офиса, умът ви е изпълнен със задачи, които трябва да завършите утре или през следващата седмица, той постоянно ще се връща към тази информация, дори когато сте далеч от работата и се занимавате с нещо, което не е свързано с нея по никакъв начин.
Една стратегия за затварянето на този цък е оставянето на задачите в офиса – отделете 15 минути в края на работния ден за създаването на списък със задачи, които трябва да изпълните на следващия ден или до края на седмицата
Постигането на баланс между личния живот и кариерата, когато това не е във вашата природа
Понякога има ясна причина, поради която не можете да постигнете баланс между кариерата и личния живот. Независимо дали работата ви изисква от вас постоянно да пътувате, шефът ви очаква да работите извънредно, когато крайните срокове наближават, или просто работите на няколко места, за да можете да си плащате сметките, то определено има ситуации, които определено могат да предизвикат сериозен дисбаланс между работата и личния ви живот.
Ако нямате такива проблеми обаче, то може би просто е във вашата природа да размивате границите между двете най-важни части на вашия живот. Няма работа или промяна в кариерата, които да могат да ви помогнат с този проблем. Вместо това трябва да положите целенасочени усилия да копирате подхода на сегрегатори - начертайте ясни граници между двете, за да можете да си почините и да се възстановите.
...................
Джесика Грийни за FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.