Следващият въпрос, моля!

Следващият въпрос, моля!

Aко някога се окажете в позицията да бъдете интервюирани от Илон Мъск за работа в Tesla или SpaceX, има голяма вероятност той да ви зададе следния въпрос: „Вие сте на повърхността на Земята. Изминавате една миля на юг, една миля на запад и една миля на север и се озовавате на мястото,откъдето сте тръгнали. Къде точно се намирате?“

Според Ашли Ванс, автор на книгата „Илън Мъск: PayPal, Tesla, SpaceX и походът към невероятното бъдеще“, повечето кандидати за работа в тези компании дават верен отговор на този въпрос  – Северния полюс. Тогава обаче Мъск ги пита на кое друго място може да се намират. Много малко кандидати успяват да дадат втори отговор. В книгата си Ванс споделя, че отговорът е на място близо до Южния полюс, където ако човек измине една миля на юг, обиколката на Земята също става една миля.

Ако мисълта за интервю за работа с Мъск ви звучи изтощително, то не сте сами. Платформата Resume.io наскоро проведе проучване с цел да установи кои са най-лошите въпроси, задавани на кандидати за работа.

Даваният най-често за пример за труден въпрос от участниците в изследването е не по-малко странен от този на Мъск.  „Колко бензиностанции има в САЩ?“ е най-трудният въпрос според анкетираните работници.

„Това е малко подвеждащ въпрос“, казва Ролф Бакс от Resume.io. „Освен ако не кандидатствате за работа в BP, интервюиращият не се интересува от конкретно число. Той по-скоро иска да разбере какъв е начинът ви на мислене“, пояснява той.

Ванс също пише в книгата си, че „Мъск се интересува по-малко от това дали кандидатът дава верен отговор, отколкото от начина, по който описва проблема и  подхожда към неговото разрешаване“.

Кандидатите за работа не са фенове и на предизвикателствата от рода на „Продайте ми тази молив “.

„В тези случаи интервюиращият не опитва да подведе кандидата, а да разбере дали той може да борави добре с базови техники за продажба – как събира и представя информацията за молива и колко убедителен е в думите си“, казва Бакс.

Често срещан въпрос, който е сравнително труден за отговаряне е: „Къде виждате себе си след 5 години?“

„Повечето хора нямат петгодишен план, но това няма значение. В този въпрос интервюиращият иска да разбере две неща. На първо място, той иска да знае до каква степен сте готови да се ангажирате с неговата компания, или иначе казано, дали се надявате да работите за него и след пет годни. Второ, той иска да разбере до къде се простира вашата амбиция. Ако кандидатствате за позиция на асистент, смятате ли, че след пет годни ще заемате поста на мениджър? Би трябвало да имате подобна амбиция“, казва Бакс.

„Какъв е най-големият ви недостатък?“ и „Защо трябва да назначим точно вас?“ са два въпроса, които участниците в прочуването определят като трудни. Освен това, те много по-често се задават на жени.

„От жените се очаква да докажат стойността си за компанията още на интервюто за работа. Те много по-често биват питани за това какви са силните и слабите им страни, както и защо трябва да бъдат избрани за работата“, твърди Бакс.

Как да се подготвите

Според него има няколко въпроса, за които човек може да се подготви преди самото интервю.

„Например, въпросите от рода на „Къде се виждате след 5 години?“ и „Какъв е най-големият ви недостатък?“ са достатъчно често срещани, за да се подготвите предварително за тях. Освен това, те не са специфични за определена индустрия и се срещат навсякъде. Много по-трудно е обаче да се подготвите за произволни въпроси, които целят да ви поставят в напрегната ситуация“, казва Бакс.

За да се подготвите за предизвикателствата тип „Продайте ми този молив“, той съветва да се фокусирате върху позитивните черти на обекта, който трябва да представите. За намирането на отговор на въпроса колко бензиностанции или ресторанти на McDonalds има в страната, Бакс казва да си изградите методологичен процес за изчисление, които да обясните на интервюиращият. Например, за да сметнете броя на бензиностанциите в САЩ, направете предположение за това колко може да има в един щат, увеличете броят за щатите, умножете числото по 50 и прибавете няколко бройки отгоре за щатите, които имат по-голямо население.

В крайна сметка целта на тези „неприятни“ за кандидатите въпрос е да разкрият повече начина им на мислене и подхода им към разрешаването на различни проблеми, казва Бакс.

„Трудните въпроси могат да бъдат разделени на мисловни експерименти, като примера с бензиностанциите, и относително нормални питания, които обаче изискват повече размисъл. И двата типа неудобни въпроси поставят кандидата в напрегната позиция. Някои от тях може да ви плашат, но ако запазите спокойствие и демонстрирате методичен подход в своето мислене, вие ще спечелите симпатиите на интервюиращия, дори и да не дадете „верен“ отговор“, добавя той.

.............

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ