Зарина Генчева

Зарина Генчева

Кой е световният лидер, в чийто екип бихте искали да работите?

- Не бих искала да се ангажирам с име, защото има много хора на отговорни позиции, на които се възхищавам. Има изключителни лидери, всеки достигнал върхове в своята област - музика, изкуство, политика, военно дело, наука, бизнес. Някои от тях съвсем не са публично известни и не са непременно световни лидери, но резултатите от усилията и работата им са впечатляващи.

- Какво трябва да се промени, за да имаме повече млади жени, които растат като успешни мениджъри и предприемачи?

- Каквото и да променяме в административния или законодателния ред, нищо няма да постигнем, ако не променим мисленето. В българското законодателство реално няма пречки жените да се развиват и да правят успешни кариери наравно с мъжете. Образованието също е достъпно за всички. Трябва обаче обществото да престане да подценява априори жените и да им отрежда "женско" място, да ги дефинира като по-некомпетентни, по-неспособни. Това ще стане с домашно възпитание, с повече публично говорене по тези теми, с образователни програми, но и с личното усилие на всеки един от нас. Важно е да се разбере, че и за мъжете е добре да има повече успели жени, защото така всички ще имаме едно общо състезание, в което ще участват просто най-добрите. Без значение от какъв пол са, дали носят рокли и какви са цветът и дължината на косите им.

- За или против квотите жени-мъже сте?

- Преди време, когато обществото е смятало, че мястото на жените е предимно в кухнята, такива квоти са били необходими. Мисленето на обществото се променя трудно и бавно и затова подобна административна мярка катализира процеса на промяна. На общественото око му е нужно да "свикне" да вижда жените на места, които до този момент са били обичайно резервирани за мъже. Днес не мисля, че това е необходимо. Жените вече са част от съвременния бизнес, политика, управление, наука, изкуство. Сега трудното е да получат същото доверие, което обичайно се дава на мъжете. Там битката е сериозна и все още много по-трудна именно заради тези обществени предразсъдъци. Но повярвайте ми, смелите жени не се страхуват от трудните битки. Точно така, както не се страхуват и смелите мъже.

- Какво лично вие като мениджър правите за своите подчинени жени, за да не им се налага да избират между кариера и личен живот?

- В самия въпрос се съдържа известна доза сексизъм - той по определение предполага, че само на жените им се налага да избират между кариера и личен живот, сякаш това е нормалното, защото домашните задължения са си само техни, друга възможност няма. Каквито и усилия като мениджър да правя в тази посока, те биха били за всички хора, които работят заедно с мен, имат деца, за които се грижат, и се нуждаят от подкрепа за това. Трябва да мислим най-напред за децата. И за това колко е важно техните родители да имат спокойствието, че ще имат време за тях, без да им се налага да пренебрегват и кариерата си. Гледам на моя екип като на специалисти с важни за работата качества и знания, които обаче трябва да са щастливи и в личния си живот, за да бъдат удовлетворени като хора. Какво по-хубаво от това един щастлив човек и родител да има спокойствието, че това негово щастие няма да попречи на кариерата му?!

- Според Евростат България е на водещи позиции в ЕС по дял на жените в науката, технологиите, както и на мениджърски позиции. На какво според вас се дължи това?

- На жените в България. Поради прехода от една политическа и икономическа системa в другa им се наложи да се борят наравно с мъжете през последните тридесет години. Затова съм сигурна, че се дължи на едно добронамерено състезание. И е напълно възможно на други места това да е различно, защото е важно състезанието да е на базата на капацитет и способност, а не на полова определеност.

- На фона на успеха на жените в различни кариери смятате ли, че мъжете са на път да се превърнат в "слаб" пол?

- Самото определение "слаб" пол е отживелица. Слаб е бил женският пол, когато всичко в обществения живот се е решавало чрез физическа сила. В това време мъжете са печелили по природния факт, че са по-силни физически. Състезанието днес не е на мускули, а на умове. Затова не мисля, че мъжете са застрашени да станат "слаб" пол просто защото "слаб" и "силен" пол не е разделение, в което вярвам. Можеш да си слаб и силен професионалист, толкова.

[[{"fid":"337182","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":69,"width":800,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ

- Лесно ли им е на мъжете?

- Точно толкова им е лесно или трудно, колкото и на жените. Важното в случая е всеки да се опита да се постави на мястото на другия, да иска и да може да "влезе в обувките му".

ИРАВАН ХИРА

- Кои са трите събития, които са повлияли най-силно на живота ви?

- Срещата със съпруга ми, защото той ме приема за истински партньор. Раждането на детето ми, защото тогава ми се обърнаха приоритетите и станах много по-отговорна към себе си и работата си. И всяка награда, която фирмата ни получава, защото тогава разбирам, че работата ни се оценява и от другите. Всичко това ми дава увереността да се справям и да продължавам напред така, както смятам за добре.

ЗАХАРИ КАРАБАШЛИЕВ

- В какво вярвате?

- Вярвам в знанието, полагането на цели и упоритостта да ги постигаш, компетентността, ежедневното учене, професионализма, почтеността. И в човечността, защото без нея всичко би било просто суетни усилия и демонстрация на его.

"Метрореклама" (МОУШЪН АРТС ООД) е рекламен оператор, който има повече от 17-годишна история и към настоящия момент е една от най-модерните outdoor компании в България. Компанията предлага най-голямо разнообразие от възможности за реклама извън дома - на територията на големите градове в цялата страна, по републиканската пътна мрежа, на територията на софийското метро, магазини от веригите "Билла" и "Кауфланд", автотранспорт, кина "Сине Гранд".

[[{"fid":"337183","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":813,"width":2536,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ