Проучване: Дългото гледане на телевизионни сериали снижава цените на акциите на фондовия пазар

Проучване: Дългото гледане на телевизионни сериали снижава цените на акциите на фондовия пазар

Загубата на сън, свързана с дълги часове гледане на телевизионни сериали, води до по-ниски цени на акциите, според изследователите Арбаб Чийма (Кралския университет, Белфаст), Арман Ешраги (Университет Кардиф), Рагхавендра Рау (Университета  Кеймбридж) и Цинвей Уанг (Университет Кардиф). Тяхното проучване е публикувано на платформата Social Science Research Network.

Изследователите са наблюдавали корелация между пускането на нови телевизионни сериали и намалената активност на фондовия пазар. Те отбелязват, че стрийминг услуги като Netflix пускат нови епизоди през нощта, което означава, че гледането на телевизионни сериали дълги часове късно през нощта може да повлияе на голям брой купувачи и да повлияе на пазарите.

„Сънливите инвеститори е по-малко вероятно да вземат решения за покупка на акции на следващия ден, защото купуването изисква повече когнитивни усилия от продажбата“, заключава проучването.

Този ефект е най-силно изразен през първия половин час от търговските часове на борсата, като втората вълна настъпва около 14:00 часа, когато сънливостта е най-силно изразена.

Няма начин да се измери точно колко купувачи остават будни, опитвайки се да гледат новия сезон на популярен телевизионен сериал за една нощ, но учените подозират, че има доста такива, въз основа на данни отпреди десетилетия. Например, когато Netflix пуска втория сезон на „Stranger Things“, девет епизода са гледани от 361 000 абонати в рамките на 24 часа след излизането, а един епизод за три дни е събрал 15,8 милиона гледания.

„Установихме, че пазарната възвръщаемост намалява значително в дните след популярните късни вечерни излъчвания.  Средно индексът S&P 500 спада с приблизително 0,25% в деня след тези излъчвания. Годишният спад на пазарната възвръщаемост, общо възлиза на приблизително 2,3%, ако се приеме, че средно 10 популярни предавания се пускат всяка година“, се казва в проучването.

Както отбелязва Financial Times, предишни проучвания са показали, че по-малките компании страдат повече от умората на купувачите, вероятно защото привличат по-голям дял от търговци на дребно, които са по-склонни към търговия, свързана с емоции. Авторите на това проучване обаче стигат до обратното заключение: „ефектът на следващата сутрин“ е най-силно изразен при акции с по-голяма пазарна капитализация и по-висока институционална собственост.

„Открихме разлики във въздействието на лишаването от сън в различните сектори, което предполага, че институционалните инвеститори са податливи на нарастваща в наше време склонност да гледат телевизия до късно през нощта, което се отразява на когнитивните им способности.  Предполагаме, че асиметричното разпределение на когнитивните способности при инвеститори, лишени от сън, при вземане на решения за покупка и продажба, дават ново обяснение за понижената доходност“, заключават авторите на изследването.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Борисов: Ще бъдем консолидирни тези дни, не на инат, а за да влезем в еврозоната
Парадоксът на успеха – защо постигането на вашите целите няма да ви направи щастливи
Тръмп пред Politico: Ситуацията в Европа е тежка и заплашва бъдещето на континента
Зеленски: Готови сме за прекратяване на огъня срещу енергийни обекти, ако Русия се съгласи на това
Албанският „Крал на бягствата“ се измъкна за четвърти път от италиански затвор
Затвор ол инклузив: Турция строи огромна съдебна зала за едновременни процеси срещу стотици обвиняеми
Приключиха дебатите по вота на недоверие, гласуването - в четвъртък, 13:30 ч.
За пореден път: Десетки хиляди протестират срещу правителството в София и други градове