Фразите, по които може да познаете емоционално интелигентните лидери

Фразите, по които може да познаете емоционално интелигентните лидери

Попитайте всеки опитен изпълнителен директор, който поставя хората на първо място, какво отличава доброто от великото лидерство и той ще ви каже, че не става въпрос само за стратегия или коефициент на интелигентност. Нещата опират до емоционална интелигентност.

Проучванията постоянно показват, че лидерите с висока емоционална интелигентност постигат по-добри резултати. Според консултантската фирма TalentSmart, 90% от най-добре представящите се лидери демонстрират високи нива на емоционалната интелигентност.

Но има едно нещо, който повечето лидери пропускат: Лидерството с висока емоционална интелигентност не се свежда само до това разбиране на чувствата и емоциите на другите. Става въпрос за това, което казвате. Това се вижда в ежедневния език, който използвате.

Има няколко прости, но силни фрази, които изграждат доверие, разсейват напрежението и вдъхновяват за предприемане на действие. Тествани в окопите на реалното лидерство, това са пет думи и фрази, често използвани от лидери, които ръководят с емпатия, яснота и свързаност:

„Разбирам“

Тази фраза сигнализира за емоционално утвърждаване – един от най-мощните инструменти, които един лидер може да използва, за да намали стреса или фрустрацията.

Когато хората се чувстват чути и видени, е по-вероятно да бъдат ангажирани и отворени. Да кажете „разбирам“ не означава, че сте съгласни – това означава, че признавате нечия реалност.

Изследване, публикувано в Psychological and Cognitive Sciences, показва, че когато хората се чувстват емоционално валидирани, мозъкът им показва намалена активност в области, свързани със заплахата, и повишена активност в области, свързани със социалните връзки.

Пример: „Разбирам, че този проект може да изглежда непостижим. Нека го обсъдим и да разберем какво е възможно.“

„Защо?“

„Защо“ подканва любопитството и търсене на различни перспективи. Когато мениджърите използват този въпрос, то насърчава служителите да обяснят начина си на мислене, което повишава яснотата и споделеното разбиране. Това е и скромен начин за разкриване на слепи петна или за извличане на прозрения от екипа ви.

Трябва обаче да се обърне специално внимание на нюансите – тонът е има значение. „Защо направи това?“ може да звучи обвинително. Трябва да формулирате фразата с истинско любопитство, за да не изглежда заплашително. Също така, въпросът „защо“ кара хората да мислят на по-дълбоко ниво, което помага да се активира вътрешната им мотивация.

Пример: „Защо мислите, че този подход е резонирал с клиента? Ще се радвам да чуя вашето мнение.“

„Как мога да помогна?“

Ако „защо“ отключва разбирането, „как“ отключва решаването на проблеми. Тази фраза измества разговорите от емоция към действие – и дава възможност на другите да участват в намирането на решение.

Когато попитате някого „как мога да помогна?“, вие комуникирате доверие в неговата способност да се справи със задачата и предлагате подкрепа, без да поемате контрол.

Мениджърите, които предлагат подкрепа и премахват препятствията от пътя на хората, са по-ефективни в работата от мениджърите, които се прикриват и очакват служителите сами да се справят с нещата.

Пример: „Как мога да ви помогна да завършите този проект?“

„Ние"

Езикът, който използвате, оформя вида култура, която или ви издига, или ви съсипва. Например, били ли сте някога в напрегната работна среда, където всеки се грижи само за себе си? Те са в един и същи екип, но се конкурират помежду си за ресурси, повишения и класиране. Това е корпоративно оцеляване на най-силните и „аз“ е ключовата дума.

От друга страна, в здравословни пространства за сътрудничество, където членовете на екипа се грижат един за друг, ще чувате „ние“ много по-често от „аз“. „Ние“ сигнализира за споделена отговорност и психологическа безопасност. Напомня на екипа, че победите (и трудностите) не са индивидуални; те са колективни. „Ние/нас“ насърчава приобщаващия език, който води до по-силна екипна сплотеност и доверие.

Пример: „Предстоят ни някои предизвикателства, но ще ги решим заедно.“

„Благодаря“

Искате да намалите стреса на работното място? Опитайте да покажете малко благодарност. Проучванията показват, че когато хората изразяват искрена благодарност на своите служители или колеги – дори и да не са много близки, това им помага да се справят със стреса много по-добре. Тези, които изразяват благодарност, имат по-здравословни физически реакции на натиск.

Какъв е изводът? Признаването на усилията на екипа ви, дори и в малки случаи, наистина може да помогне на всички да запазят спокойствие и да се представят добре под напрежение.

Пример: „Това е наистина труден клиент и искам да знаеш, че те разбирам. Благодаря ти, че не се отказа. Усилията ти бяха от ключово значение.“

………..

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Радев: Правителството е декор на дуото Пеевски-Борисов, а правосъдието е избирателно
България успешно се конкурира с Франция и Италия по производството на черен хайвер
Unilever разработи дизайнерско звено, базирано на изкуствен интелект
Времето: Топло и слънчево, но следобед ще се заоблачи
Чехия прие закон, който определя пет години затвор за комунистическа пропаганда
Бившият шеф на УЕФА и легендарен футболист Мишел Платини беше обран в дома си край Марсилия
На днешната дата, 19 юли. Рождениците днес
Президент на Иран си взе такси, след като заредиха колите от кортежа му с разреден бензин