Червените флагове в лидерството, които никога не трябва да се пренебрегват

Работили ли сте някога под ръководството на шеф, който ви кара да мечтаете да си намерите нова работа (или да се надявате, че той ще напусне вместо вас)?
Ние наричаме този тип шеф „изтощител“. Тези лидери изсмукват енергията на екипите си и поставят пречки пред успеха. От друга страна, „генераторите“ са онези лидери, които вдъхновяват и дават възможност на хората да разгърнат пълния си потенциал. Именно те са тези, за които всеки иска да работи.
Повечето от нас искат да се пазят от изтощители (и да се уверят, че никога няма да станат такива). Проблемът е, че не винаги е очевидно, когато имате работа с такъв - поне не докато не започнете да страдате от бърнаут. Ето защо проведохме две големи проучвания, за да определим точно как изтощителите се различават от генераторите.
Нашето изследване разкри четири ранни предупредителни знака, които могат да ви помогнат да забележите изтощител, преди да е станало твърде късно.
Те прикриват своите недостатъци и проблеми
Изтощителите носят маска, когато идват на работа – скривайки истинската си същност. Те често прикриват грешките и недостатъците си, за да бъдат възприемани като „перфектни” лидери. За съжаление това създава дистанция между тях и техните служители. Можете ли наистина да сте открити за вашите проблеми, ако вашият лидер изглежда перфектен и недосегаем? Може да ви е неудобно да споделяте несъвършенствата с някой, който е „перфектен“. В тази ситуация е трудно да получите подкрепата, от която се нуждаете, защото няма да се чувствате комфортно да я поискате.
Дори добронамерените лидери могат да попаднат в този капан, защото искат да бъдат разглеждани като компетентни и заслужаващи ролята си. Така че те могат да почувстват допълнителен натиск да поддържат фасадата. Служителите обаче могат да усетят неавтентичността на лидерите, намалявайки доверието и здравословната комуникация в екипа.
Ако никога не сте виждали или чували за вашия лидер да се бори с някакъв проблем, а вместо това чувате само как той е „перфектен“, или чувствате, че е фалшив, бъдете особено внимателни.
Те не се интересуват от личния ви живот
Като добавим разстоянието между тях и техните служители, изтощителите не искат да чуват за личния живот на служителите. Те не се интересуват от това какво се случва с вас извън работата и виждат разговорите за вашия партньор, домашни любимци или други важни аспекти от живота ви като неуместни. Те също не споделят нищо за себе си със своите служители. Това е така, защото тези лидери вярват, че не трябва да пренасяте личния си живот в работата и че тези две сфери трябва да са напълно отделни.
Защо това е проблем? Ако лидерът не ви познава, той няма как да знае кога имате нужда от подкрепа. Изтощителите не ви възприемат като цял човек, а се фокусират единствено върху вашата работа. Но какво се случва, ако в личния ви живот се случи нещо ужасно, което има ясни последици за работата ви? Ами ако имате нужда от допълнително време или малко гъвкавост, за да управлявате житейските стресови фактори? Изтощителите не искат да го чуят и по този начин няма да ви дадат подкрепата, от която се нуждаете.
Ако чувствате, че вашият лидер не знае нищо за вас като човек, вероятно работите за такъв човек.
Те никога не се изключват от работата
Тези лидери никога не си дават почивка. Всъщност те често се хвалят, че работят до късни часове или стават по-рано от всички останали. Получавате имейли от тях по всяко време на деня и докато уж са на почивка. Това може да създаде натиск за реагиране, когато се предполага, че служителите вече са прекъснали връзката с работата. Изтощителите не вярват в баланса между работата и личния живот. Те дават приоритет на работата пред живота – и често очакват и вие да правите същото.
За съжаление, този лош пример създава вредни очаквания. Действията са много по-силни от думите – когато лидерите никога не прекъсват връзката, техните служители също не могат да го правят. Освен това служителите започват да вярват, че винаги да си „онлайн“ е изискване за стигане до следващото професионално ниво. Това може да създаде неустойчиви очаквания за това какво е необходимо, за да бъдеш лидер.
Те вярват, че има само един правилен начин
И накрая, изтощителите смятат, че има само един правилен подход към всяка дейност – и това е техният начин. Как се става лидер? Следвайки точния им път. Как постигате някаква амбициозна цел? Като предприемете стъпките, които те биха предприели. Тези лидери не признават, че има много начини за успех.
Това е рецепта за катастрофа. Процесите никога няма да се развият и подобрят, ако организациите се придържат към начина, по който нещата винаги са били правени. Освен това знаем, че кариерните пътища не изглеждат по един и същи начин за всички. Вашите силни страни, опит и цели са уникални. Всеки лидер стига до върха по свой начин.
Ако вашият мениджър отхвърля нови идеи, предлага само съвети въз основа на собствения си опит и ви кара да правите нещата точно по техния начин, има голям шанс да си имате работа с изтощител.
Ако забележите тези предупредителни знаци, помислете за начини за изграждане на система за поддръжка, която може да ви помогне да се предпазите от негативното поведение на подобен лидер. Ако се чувствате смели, можете дори да опитате да споделите някаква обратна връзка, така че лидерът да обмисли дали не е нужна промяна. Също така е разумно да започнете да чертаете план, за да продължите напред, преди нещата да се влошат. И когато провеждате интервю за нова роля, не забравяйте да зададете няколко изпитателни въпроса, за да видите дали тези червени знамена не са налични при вашият потенциален нов шеф.
………………..
Патриша Грабарек и Катина Сойър, автори на „Leading for Wellness“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.