Царете на скандалната преса
Да разделиш двойка, да съсипеш кариера, режисьор, актьор – от началото на 20-ти век американският шоу бизнесът живее в страх от клюкарските рубрики, пише Le Monde в статия за царете на скандалната преса.
Хроникьорът на клюки винаги е заемал специално място в Холивуд като притежател на поверителна информация за живота и работата на звездите, способен да създаде и да разруши кариери. Този вид журналист разполага с по-голяма власт от радиото и телевизията.
Много преди Ники Финке – създателят и главен редактор на сайта Deadline.com, който изгря между 2000 и 2020 г., първите звезди на жанра са Луела Парсънс, Хеда Хопър, Уолтър Уинчъл.
Ето кои са те.
Луела Парсънс, Царицата на Холивуд
Луела Парсънс с Гари Купър, 1943 г. Снимка: Аssociated press
Луела Парсънс е една от първите жени журналисти в САЩ. Омъжена е за Джон Парсънс, създателя на първия дългометражен филм в историята на киното The Great Train Robbery (1903). Тя започва кариерата си като сценарист, но не й е по вкуса.
Тогава осъзнава че животът на звездите може да стане журналистически сюжет като всеки друг, а дори и по-четен от всеки друг. През 1923 г. подписва договор с Хърст Корп. – конгломерата от печатни издания на милиардера Уилям Рандолф Хърст.
Колонката й се появява в Лос Анжелис Екзаминър и се препечатва от още 600 вестника, за да стигне до 200 млн. читатели. Съперничката й Хеда Хопър, която изгрява към 1930 г., казва: „Луела Парсънс, с империята Хърст зад гърба си, упражняваше власт, сравнима с тази на Екатерина Велика в Русия. Холивуд приемаше всяка нейна дума като повеля от Синайската планина (там Мойсей получава 10-те Божи заповеди, б.р.). Звездите бяха ужасени от нея. Ако те се съобразяваха с нейните правила, изчезваха от колонката й.”
Хеда Хопър, Ловецът на червените
Хеда Хопър (вдясно) и Джина Лолобриджида, 1964. Снимка: Аssociated press.
Във втората част на кариерата си Хеда, вече прехвърлила 50-те години, става съперник на Луела Парсънс. Холивудските студия, притеснени от огромната власт на Луела, се обединяват в подкрепа на конкурентката й.
В началото Хеда е второразрядна актриса и информатор на Парсънс. В замяна на клюките за частния живот на звездите, Луела споменава името й отвреме на време.
Хрониките на Хопър в Лос Анжелис Таймс се отличават с агресивния си тон. Любимата й мишена е Чарли Чаплин. Напада го заради личния му живот – според нея, твърде „разпуснат”, и заради политическите му убеждения – според нея, твърде леви.
През 50-те години на миналия век Хеда става един от „железните юмрюци” на президента Маккарти. Изобличава всеки в Холивуд, който може да бъде заподозрян, че симпатизира на комунистическата партия.
Тя първа разкрива връзката между Спенсър Трейси и Катрин Хепбърн. Заради това Трейси й удря шамар в един бар. Хопър живееше в Бевърли Хилс в дом, който беше нарекла „къщата, която страхът ми позволи да построя”.
Уолтър Уинчъл, Приятелят на ФБР
Уолтър Уинчъл, 1947 г., Снимка: Аssociated press.
От 1920 до 1960, колонката на Уолтър Уинчъл се чете от 50 млн. американци. 20 млн. слушат радиопредаването му.
Интересите на този бивш актьор започваха от живота на звездите и стигаха навътре в политиката. „Намирам моята информация от тези, които са обещали на някого да запазят тайната му”, обясняваше той.
Близък на всемогъщия шеф на ФБР Едгар Хувър, той му помага да залови известния гангстер Лепке Бухалтер. Уинчър е борец срещу нацизма преди Втората световна война, един от силните гласове срещу изолационизма и привърженик на равноправието на малцинствата.
След войната Уинчъл, който смята, че главната заплаха за страната е комунизмът се присъединява към привържениците на Маккарти.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.