Какъв образ на жената създават рекламите (видео)


Понякога хората ми казват: „Говорим за това 40 години – нещата подобриха ли се?”. А аз всъщност трябва да кажа, че се влошиха.

Рекламите продават повече от продукти. Те продават ценности, визии, концепции за любовта и сексуалността, успеха. И може би най-важното – концепции на нормалност. До голяма степен ни казват кои сме и кои трябва да бъдем. Но какво ни казва рекламата за жените? Казва ни и винаги ни е казвала, че е от най-голямо значение как изглеждаме.

Първото нещо, което рекламодателите правят, е да ни заобикалят с изображения на идеална женска красота. Ние, жените, научаваме от най-ранна възраст, че трябва да изразходваме огромно количество време, енергия и най-вече пари, опитвайки да постигнем тази цел. Чувстваме се засрамени и виновни, ако се провалим. А провалът е неминуем. Защото идеалът е базиран на абсолютна безпогрешност. Тя (образът на жената – бел. прев.) никога няма никакви линии или бръчки, белези или недостатъци. Освен това кожата й няма пори. И най-важният аспект на това съвършенство е, че не може да бъде постигнато. Никой не изглежда по този начин, включително самата тя, която ни гледа от рекламата. Това е истината! Никой!

Супермоделът Синди Крауфорд веднъж каза: „Иска ми се да изглеждах като Синди Крауфорд”. Лицето й, завладяващо мечти и фантазии, в действителност не изтлежда така. Това е външен вид, който е бил създаван с години чрез грим и козметика. В наши дни е още по-лесно - чрез фотошоп. На Кийра Найтли по този начин й слагат на снимки по-голям бюст. Талията на Джесика Алба се оглажда и става по-тънка. Кели Кларксън се снима за корицата на списание, чието водещо заглавие е „Отслабни по свой начин”, но всъщност килограмите й са коригирани пак чрез фотошоп. 

Всички израснахме в култура, където телата на жените постоянно са превръщани в неща, в обекти. В някои реклами жената е бутилка бира, в други част от видео игра. Това афектира самооценката на жената и създава климат на обширно насилие срещу жените. Не че рекламата директно причинява насилие. Нещата не са толкова прости. Но да превръщаш едно човешко същество в предмет, почти винаги е първата стъпка към оправдаването на насилие срещу този човек. Виждаме това в расизма, в хомофобията, в тероризма. Процесът винаги е един и същ. Човекът е дехуманизиран. И насилието става неизбежно.

Телата на жените са отделяни на части в рекламите. Разделяни. Фокусът попада само върху една част на тялото, което, разбира се, е най-нехуманното нещо, което можеш да направиш с някой. Където и да погледнем телата на жените са превръщани в неща или само в части от неща. Момичетата днес получават съобщения толкова млади, че трябва да са невъзможно красиви, привлекателни, секси. Долавят и посланието, че такова съвършенство не може да се постигне.

Говоря по тази тема от много дълго време и настоявам, че моделите не могат да станат по-слаби, но те го правят. И стават по-слаби и по-слаби. Ана Каролина-Рестън умира през 2009 г. от анорексия. По времето, когато тежи 40 килограма, все още работи като модел. Манекенките буквално не могат да станат по-слаби. Затова идва на помощ „Фотошоп”.

Но има и изключения. Кейт Уинслет не позволява на Холивуд да диктува теглото й. Когато британското списание GQ публикува нейна дигитално манипулирана снимка, която я прави значително по-слаба, тя издава официално становище, в което коментира, че промените са били направени без нейното съгласие и казва „Аз не изглеждам така и най-вече не желая да изглеждам така”.

Тук става дума за проблем на общественото здраве. Манията жените да бъдат слаби е такъв.

Джийн Килборн

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 декември. Бъдни вечер! Имен ден празнуват Евгени, Евгения, Жени
Пентагонът добавя Grok на Илон Мъск към арсенала си от инструменти за изкуствен интелект
Как философията може да помогне в борбата с бърнаута
Лари Елисън лично гарантира над 40 млрд. долара за офертата на Paramount за придобиване на Warner Bros.
Цитат на деня
Водещите централни банки осъществиха най-голямото разхлабване на паричната политика от 2008 г. насам
Властите в Белград се отказаха от празненствата за Нова година
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“