Новите правила на маркетинга след кризата

Новите правила на маркетинга след кризата

Глобалната финансова криза от 2009 г. стана една от причините да се променят потребителите, а оттам - и правилата на маркетинга.

Това разказа по време на организирано от списание "Мениджър" събитие за маркетинг в ресторант "Космос" в София Радослав Бимбалов - собственик на една от най-идейните и разрастващи се рекламни агенции в България - The Smarts. Той бе един от основните панелисти във форума на сп. "Мениджър", под наслов "Brand New Marketing. Новите потребители. Новото съдържание. Новите мрежи". Бимбалов открои 6 нови маркетинг правила, в сила днес: 

.................

Ябълката винаги е отхапана от едната страна от някой, който е бил по-бърз или е имал повече възможности, но ти не бива да се отказваш и винаги трябва да я завъртиш и да търсиш другата страна. Това е идеята, с която стартирахме рекламна агенция The Smarts преди повече от 6 години

Решихме да застанем зад този принцип неслучайно - защото стартирахме с кризата. А кризата беше една от причините да се променят потребителите, съответно да се промени и рекламата. 

Ще изброя само няколко от промените, които се случиха. Технологиите категорично измениха потребителя и начина, по който той консумира рекламата и комуникацията на брандовете. Вече не е валиден и основният принцип: Ако хвърлиш достатъчно средства и имаш достатъчно мащани кампании, все нещо ще постигнеш. Налага се да действаме по различен начин. Опитах се да формулирам 6 нови маркетинг правила.

Да надвиеш бюджета

Бюджетите, както знаем всички, стават все по-трудни за овладяване, защото са толкова малки, че се опитваме да ги гоним непрекъснато. Ролята на всички нас в маркетинговите агенции е с малко да постигнем много. За щастие, понякога успяваме. Това беше идеята на нашия рекламен фестивал от миналата година, а именно че триумф на бюджета се получава само, когато имаш добра идея. С една добра идея, макар и с по-малки средства, можеш да постигнеш голям резултат. 

Преди около 10 години имаше кампания на известен нюйоркски дизайнер - Ecko. Какво направи той? Нае един самолет и едни хлапета, които да изпишат върху самолета графит с надпис "Still free" - името на нова серия от негови маркови облекла. Всичко това бе заснето уж от случайна камера и пуснато в интернет. Вайръл ефектът беше огромен, защото импровизираха, че това е Еър Форс 1. С ужасно малък бюджет кампанията постигна огромни резултати.

 "Иди по-близо".

Благодарение на новите технологии брандовете трябва да комуникират много близо с потребителите и своите хора. Големи марки като "Кока-Кола" продължават да наливат ужасно много пари в телевизионни кампании, но не приключват с това и се опитват да достигат максимално близо до своите хора. Потребителят не е безучастен зрител и ние трябва да се съобразяваме с това.

 "Сега или никога"

От няколко години насам брандовете трябва да реагират адски бързо, особено в социалните мрежи, където нещата се случват на мига. Трябва да можеш много бързо и адекватно да се включиш и да напипаш къде точно да атакуваш. 

Вече потребителят не е зрител, той участва. Кампаниите, които правим, трябва да бъдат достатъчно атрактивни за хората, за да ги накараме да се включат. Някои от марките дори оставят потребителите да се заиграват толкова много с тях, че хората пародират рекламите им. Редица видео пародии на известни реклами станаха популярни в мрежата. 

 "Откривай нови приятели". Това е един от може би най-важните принципи в маркетинга в наши дни, защото всеки бранд се опитва да завладява нови територии. По този начин да компенсира, ако има загуби след новата икономическа ситуация. 

Но първото и най-важно правило си остава:

"Имай идея"

То няма да се промени никога. 

...............

Продължаваме да споделяме идеите и историите от опит, разказани на форума. В следващите дни в рубриката за маркетинг на сайта ни очаквайте и разказите на други участници в "Brand New Marketing. Новите потребители. Новото съдържание. Новите мрежи"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ