Сет Годин за това къде греши маркетингът

Сет Годин за това къде греши маркетингът

„Интернет е първата медия за последните 100 години, която не бе създадена да прави рекламодателите доволни. Връзката между течащите реклами и правенето на пари е разрушена, вероятно завинаги. Щом извадите това от уравнението, всичко, което знаем за маркетинга, производството и дистрибуцията, ще отиде на кино.“

Това смята Сет Годин – блогър, автор на бестселъри, наблюдател и всепризнат маркетинг гуру. Списание Inc. разговаря с него, за да разбере мнението му за непрекъснато променящия се пазар и за това в кое според него грешат повечето маркетолози, работещи в компании. Ето какво накратко какво споделя той: 

В маркетинга настъпи нова, модерна епоха. Тя е създадена от икономиката на взаимното свързване и изцяло се основава на доверието човек-марка. В нея е важно човекът да го е грижа за нещо и да бъде осведомен. Вниманието днес е най-ценното на човека. 

„Ако мислите обаче, че работата на маркетинга е да привлича внимание, за да продава това, което фирмата вече е произвела, тогава доказвате мнението ми, че огромна част от маркетолозите са заблудени. Ако се обърнем към най-успешните маркетинг истории (в САЩ) от последните 10 години, като Airbnb, Lululemon, ще видим, че те всичките те всъщност са еднакви. Тези компании направиха на пазара нещо, за което той искаше да се заговори. Те предоставят възможност на пазара той да реши какво да произведат, не се случва обратното. Съвременните компании трябва да са като тях. Те трябва да разберат как да поднесат това, от което пазарът се интересува. Това е противоположно мислене на разбирането „Ние произведохме това. Как сега да привлечем към него вниманието на хората?“.

Сет Годин смята, че за да разбере какво иска пазарът и за какво искат да заговорят клиентите, бизнесът трябва „да приеме различното“. Вместо да мисли „Какво искат масите?“, той трябва да помисли за кое ги е грижа отделните хора. Масите не слушат и не възприемат, защото пред тях са открити много избори. Тези, към които маркетингът трябва да се отправи, са отделните хора. Те ще се заинтересоват. 

Все още компаниите не са осъзнали нуждата да приемат ефектите на мрежата. Да разберат, че това, което всъщност се разпространява между потребителите са тези идеи, които стават по-добри, когато се разпространят.

Да се замислим за човека, изобретил факс машината. Какво точно той или тя е направил? Факсът е безполезен, ако никой друг няма факс. Какво означава това? Този човек е създал инициатива, след която хората са заговорили за факса. 

В тази връзка е вечно правилото, че потребителите не правят реклама от уста на уста на неща, които работят по-добре, когато всички ги имат. Правят го егоистично.

Целта на бизнеса не трябва да бъде да работи, за да прави клиенти. Той трябва да създава романи. Да разказва истории. Да се свързва с хората, с които иска да бъде свързан. За някои маркетолози с голямо его това е огромно самоунижение. Най-голямата грешка, която допуска съвременният маркетинг обаче, е да си мисли, че работата му е да харчи пари, за да привлича внимание. Ако някой маркетолог мисли, че това му е работата, той никога няма да успее в професията, смята Сет Годин. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ