Дайте път на смелото мислене!

Дайте път на смелото мислене!

След първата ми седмица на работа в производствена компания видях възможност за увеличаване на ефективността, ако работниците просто променят процеса, по който изпълняват поръчки. Направих своите предложения към собственика на бизнеса, след което той поклати глава и отговори: „Благодаря, но ние го правим по този начин от години!“.

Мисленето за нещо по нов начин често е трудно за възприемане от хората. Умът ни е програмиран да установява познати модели, така че да можем по-лесно да подбираме нужния подход и да предвиждаме бъдещите резултати. Когато се въведе нова идея в бизнеса, почти винаги можете да очаквате съпротива.

Лесно е да се разбере, че за да остане печеливша всяка организация трябва да разработи структурирани процеси и процедури. Тези насоки помагат на служителите да работят ефективно и улесняват растежа на продукта или услугата. Въз основа на това подходът „ако не е счупено, не го поправяй“ може да стане преобладаващо във всеки бизнес с течение на времето. И докато установяването на процеси често води до създаване рентабилност, то разказва само едната страна на историята.

Другата област, която трябва да бъде разгледана, е иновацията. Ако един бизнес не създава нови продукти и услуги, неговата конкуренция със сигурност ще го направи. Без значение колко ефективна е една компания, ако не успее да въведе иновации, тя губи клиенти и в крайна сметка фалира.

Но това представлява значително предизвикателство: как една организация работи в рамките на структурираните си операции, като в същото време дава тласък на иновациите и насърчава нови идеи? Ето няколко неща, които помагат:

Дайте приоритет на творческото мислене

Първо, важно е да се признае, че креативността е родното място на иновациите. Осъзнавайки, че служителите на една организация познават бизнеса по-добре от всеки друг, ако ръководителите дадат възможност на екипите си да подходят творчески към работата, те отварят врата пред нови идеи и възможни решения.

Ако идеите получат по-сериозно внимание, служителите се нуждаят от свобода да бъдат любопитни и да питат: „Ами ако?“ Те се нуждаят от пространство, за да смесват и съпоставят своите идеи, да си сътрудничат с другите и да се забавляват. След като намерят стойност в представените идеи, лидерите могат да осигурят структура и крайни срокове. Преди това обаче иновациите се нуждаят от неструктуриран творчески подход.

Приемете парадокса

Организациите обикновено се фокусират върху логистиката и структурата, защото знаят, че рутината прави живота по-лесен. Креативността обаче често е объркана и неорганизирана. Идеите се нуждаят от пространство, за да бъдат разгледани от много различни ъгли, разкъсани и събрани отново заедно. Креативността е противоположна на структурата. Изисква се смелост, желание и отворен ум, за да обмислим странното, шантавото и привидно невъзможното.

И все пак един иновативен процес, воден само от свободни идеи, обикновено не набира нужната инерция, за да могат тези идеи да се превърнат в реалност. Той трябва да се управлява спрямо цели, задачи, стратегии и крайни срокове, за да бъде ефективен.

Фокусирайте се върху проблема, който опитвате да разрешите

Какво искат вашите клиенти? Какви проблеми срещат, които вашата компания може да разреши? Има ли незадоволена нужда на пазара, на която вашият бизнес може отговори? Как иновационният процес на вашата организация ще отговори на тези нужди? Тук започва творческият процес.

Съберете разнообразен екип

Важно е да диверсифицирате вашите екипи за иновации, за да увеличите максимално творческите идеи. Различните хора мислят по различен начин и често си правят комплименти за новите идеи. Инженерът, художникът, програмистът и счетоводителят не трябва да са експерти в иновациите. Те просто трябва да имат желание да споделят и да са отворени към нови възможности.

Бъдете смели в мислите и разумни в действията

Това е в центъра на управлението на творческия процес. Дори в най-иновативните компании добрите лидери насърчават намирането на баланс между високите амбиции и предпазливия подход. Достатъчно количество от първото ще изгради творчески импулс, докато достатъчно от второто ще запази бюджетите и крайните срокове непокътнати.

Разширете гледната точка

Уверете се, че търсите идеи и извън стените на вашата организация. Потребители, клиенти, доставчици и агенции предоставят ценна представа за идеи, които може да не сте обмисляли. Споделете вашите идеи със семейството и приятелите. Каква е тяхната гледна точка? Как те виждат проблема/решението по различен начин?

Намерете баланс

Важно е да разберете как креативността подхранва иновационния процес и как да намерите баланс. Сроковете, целите на продажбите и тримесечните прогнози могат да притиснат всяка компания да бърза с иновациите, но твърде много структура може да убие творческата идея, като я придвижи напред твърде бързо. Ускоряването на една идея до пускане пазара може да е изкушаващо за увеличаване на приходите, но изследванията, тестването и прогнозният анализ трябва да се управляват и измерват внимателно, без да се търси твърде много и твърде рано.

Компаниите, които се фокусират стриктно върху спестяване на разходи и ефективност, ще пострадат в дългосрочен план, когато клиентите им изискват нови продукти и услуги в един бързо променящ се свят.

От решаващо значение е организациите да балансират съответно структурата, креативността и иновационния процес. Дайте възможност на разнообразните си екипи да мислят различно, предизвиквайте ги с вълнуващи цели и измервайте напредъка им на договорени интервали. Ефективността и структурата могат да помогнат на бизнеса да оцелее, но добре планираният и балансиран процес на иновации може да го накара да процъфтява.

......................

Джейми Вос за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ