Защо много мениджъри не знаят как да ръководят

Защо много мениджъри не знаят как да ръководят

Един от най-универсалните проблеми в работата са лошите шефове. Част от причината толкова много хора да се сдобият с ужасен мениджър е, че като общество ние свързваме личностни характеристики като харизма с притежанието на добри лидерски умения. В много случаи обаче това е знак, че си имаме работа с нарцис.

Но характерът не е единствената причина толкова много хора да не харесват шефовете си. Често хората се оказват на управленски позиции, защото са били добри в работата си, но след това получават малко или никакви насоки как да ръководят другите. Техните мениджъри също така често никога не са получавали обучение за управление и в много случаи си измислят какво да правят в движение.

Ако имате късмет, ще попаднете в екипа на емоционално интелигентен мениджър, който полага усилия, за да разбере как да работи ефективно с хората, които ръководи. По-често обаче хората в се озовават в среда, в която не получават нужните насоки и са разочаровани от шеф, който не знае какво прави. Това често води до сериозно текучество, като около 50% от хората, които напускат работа, казват, че са взели това решение заради лош шеф.

Но какво ще стане, ако се отнасяме към управлението като към работа от критично значение и инвестираме в това да гарантираме, че хората разполагат с инструментите, от които се нуждаят, за да успеят, когато бъдат повишени?

В последния епизод на подкаста „The New Way We Work" водещата Катлийн Дейвис е говорила с Лиа Бош, основател на консултантската фирма Thrive People Strategies, по темата защо толкова много мениджъри не са в състояние да ръководят ефективно, както и за най-добрия начин да се научите да бъдете по-добър мениджър .

Какво е толкова трудно в това да бъдеш мениджър?

Най-голямата пречка за новите мениджъри е, че често те получават повишение по грешна причина. Често повишението идва в резултат на добре свършена работа, постигане на висока продуктивност или при появата на свободна позиция.

Но Бош казва, че компанията често не дава на новите мениджъри достатъчно подготовка за това как управлението на хора е различно от изпълняването на задачите, по които са работили преди това.

Какво прави един мениджър добър в тази роля?

Добрият мениджър, казва Бош, прекарва 75% от времето си в работата по управлението на хората. Това включва изграждане на взаимоотношения и доверие, делегиране, наблюдение на кариерното развитие и разрешаване на проблеми и конфликти. Само 25% от времето на мениджърите се изразходва за техническата част от тяхната работа или каквито и да било задачи, върху които вероятно са прекарали по-голямата част от времето си преди повишението. Повечето компании не дават на мениджърите време да направят това и повечето мениджъри не подхождат към работата си по този начин, което означава, че често те просто не са много добри в работата си.

Една от най-големите грешки на мениджърите (и нещото, което служителите мразят най-много) е микромениджмънтът. Бош казва, че неопитните мениджъри често прибягват до микромениджмънт, защото имат чувството, че губят контрол върху работата и не вярват в способността на своите подчинени да изпълняват задачите по начина, по който те искат. Според нея обаче добрите мениджъри обясняват какво трябва да се направи и позволяват на служителите си да решат как. Те комуникират ясно очакваният и след това се отдръпват от пътя, за да се фокусират върху крайния резултат, а не върху процеса.

Как да помогнем на мениджърите да се подобрят

Ако най-големият проблем за новите мениджъри е, че получават отговорни позиции без нужното обучение, очевидният отговор може да бъде предлагането на определен курс. Но, както посочва Бош, еднократните обучения, водени от отдел HR, обикновен имат за цел да отметнат задачата от списъка и обикновено не са ефективни.

„Организацията трябва да превърне развитието на управлението и развитието на служителите в стратегически приоритет, защото бъдещето зависи от уменията и знанията, които тези хора трябва да притежават“, казва тя. Затова Бош съветва компаниите да търсят варианти за по-дългосрочни програми за мениджмънт и да обмислят предлагане на менторство от опитни ръководители.

………………

Кейтлин Дейвис за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ